Boom na samochody używane

Pandemia sprawiła, że wielu Polaków w obawie o zdrowie rezygnuje z komunikacji publicznej na rzecz własnych czterech kółek. Dużą popularnością cieszą się szczególnie samochody używane. Problem w tym, że dobre auto niełatwo jest kupić – tak wynika z badania „Polak wybiera używane auto” przeprowadzonego na zlecenie spółki Volkswagen Financial Services.

Koronawirus wywołał sporo zamieszania na światowych rynkach motoryzacyjnych. W wyniku problemów z komponentami i czasowego wyłączenia wielu linii produkcyjnych, na nowy samochód czeka się obecnie dłużej niż rok temu. Dodatkowo, w obawie o własne zdrowie Polacy znacznie ograniczyli korzystanie z komunikacji publicznej i przesiedli się do własnych aut. W efekcie nastąpił wzrost popytu na pojazdy z drugiej ręki. Jak twierdzą przedstawiciele Volkswagen Financial Services, w Polsce kupić dobry samochód używany nie jest jednak łatwo.

Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonymi przez tę spółkę w maju br., aż 77 proc. ankietowanych Polaków uważa, że kupno dobrego auta używanego jest „zdecydowanie trudne” i „raczej trudne”. Jedynie 1 proc. badanych uznało to za „zdecydowanie łatwe”. Dlaczego aż tak trudno jest znaleźć samochód z drugiej ręki? Zdaniem VWFS, odpowiedź na to pytanie staje się jasna, gdy przyjrzymy się odpowiedziom dotyczącym obaw, jakie mają kupujący.

Ukrywanie wad technicznych, zatajanie historii wypadkowej czy „kręcenie” liczników to niestety nie stereotypy na temat rynku samochodów używanych. Aż 41 proc. ankietowanych obawia się ukrytych wad technicznych, a co piąta osoba (20 proc.) tego, że pojazd pochodzi z kradzieży. Na liście obaw znalazły się także: zatajona historia wypadków – 16 proc. i zaniżony przebieg – 15 proc.

Aby upewnić się, że stan kupowanego samochodu jest zgodny z deklaracją sprzedawcy, przed podjęciem decyzji o zakupie większość osób decyduje się na dokładne sprawdzenie pojazdu. Prawie połowa (46 proc.) deklaruje, że odwiedziła w tym celu niezależny warsztat, a 22 proc. – autoryzowany serwis danej marki. Jedynie 6 proc. badanych nie podjęło żadnych prób weryfikacji stanu samochodu oraz jego dokumentów.

To oznacza, że znalezienie dobrego samochodu jest czasochłonne (20 proc. wskazało, że zajęło im to ponad miesiąc, a kolejne 11 proc., że ponad 3 miesiące), a dodatkowo wymaga nakładów finansowych. Wizyta w warsztacie jest kosztowna. Pomimo podejmowanych działań aż 12 proc. badanych stwierdziło, że tuż po zakupie w aucie wyszły na jaw usterki lub pojazd okazał się awaryjny. – Taka sytuacja wynika w dużej mierze z tego, że wciąż najchętniej kupujemy auto od osoby prywatnej lub od kogoś poleconego. Trudno oczekiwać, że taki sprzedawca będzie chciał ponieść dodatkowe koszty i przed sprzedażą zrobić przegląd w ASO. Sprawdzenie stanu spada więc na nabywcę, który poświęca na to swój czas i dodatkowe środki – mówi Daria Zielaskiewicz, dyrektor marketingu Volkswagen Financial Services.

W badaniu zapytano także o to, gdzie Polacy szukają samochodów używanych. Najpopularniejszym źródłem jest internet – to tam dokonujemy pierwszego przeglądu i selekcji ofert. Podobnie jak większość handlu detalicznego, także branża motoryzacyjna przenosi się do sfery online. Wśród Polaków największą popularnością według ankietowanych cieszą się m.in. portale typu OtoMoto oraz Allegro. 8 na 10 osób (76 proc.), które w ciągu ostatnich 12 miesięcy kupiły samochód używany, wskazało te źródła jako najważniejsze przy poszukiwaniu auta. Nieznacznie większy odsetek osób (79 proc.) wskazał, że przy zakupie kolejnego także będzie szukał ofert w internecie.

Zdaniem VWFS, wyniki badań napawają zarazem optymizmem, bo można wywnioskować z nich, że pandemia przyspieszyła proces „cywilizowania” się rynku samochodów używanych w Polsce. Jak twierdzą menedżerowie tej spółki, klienci coraz częściej będą sięgać po auta z pewnych źródeł. Znacząco wzrosła grupa osób, która deklaruje, że kolejnego pojazdu będzie szukała stronach internetowych marek samochodowych oraz instytucji finansujących – odpowiednio z 31 do 42 proc. i z 15 do 22 proc. – Ten trend przypisujemy zaufaniu do takich form sprzedaży. Zarówno salony, dealerzy, jak i firmy finansujące prowadzą sprzedaż wyłącznie sprawdzonych aut, które mają prawdziwą historię oraz gwarantują, że pochodzą one z pewnego źródła. Nic dziwnego, że klienci przekonują się do takich miejsc – dodaje Daria Zielaskiewicz.

Taką zmianę można wywnioskować także analizując odpowiedzi na pytanie, jaką kwotę ankietowani zamierzają przeznaczyć na zakup pojazdu. Okazuje się, że wbrew utartym stereotypom, że rynek aut używanych to nie tylko stare, sprowadzane z zagranicy egzemplarze. Grupa osób, która deklaruje wydanie sumy 25-100 tys. zł wyniosła aż 38 proc. Za tę cenę można już kupić dobre, sprawdzone kilkuletnie auto. – Widać też wyraźnie, że również sposób finansowania tych zakupów będzie w najbliższym czasie ewoluował. Coraz więcej osób chce rezygnować z gotówki na rzecz produktów finansowych pozwalających na zachowanie maksymalnej elastyczności finansowej – dodaje menadżerka VWFS.

Według danych spółki, aż 85 proc. osób, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy kupiły samochód używany, wybrało gotówkę. Jednak zapytani o środki na zakup kolejnego auta, ankietowani dużo częściej wybierali jedną z form finansowania zewnętrznego. Gotówkę wskazało już tylko 69 proc., a jednocześnie dwukrotnie (z 15 proc. do 31 proc.) rośnie zainteresowanie produktami finansowymi, takimi jak: kredyt klasyczny, kredyt z niskimi ratami, leasing klasyczny i konsumencki. – Widząc, w jakim kierunku ewoluuje nasz rynek, zdecydowaliśmy się otworzyć VWFS Store. Salon z samochodami poleasingowymi, pewnymi, pochodzącymi od krajowych dealerów, serwisowanymi w ASO i przed sprzedażą sprawdzanymi przez rzeczoznawców. Popyt na takie auta będzie rósł także dlatego, że coraz więcej osób zaczyna przekonywać się do niskich rat. Oferujemy je na polskim rynku od ponad 7 lat i wciąż ich popularność rośnie. Jesteśmy pewni, że taka forma zakupu przyjmie się także w przypadku aut używanych – przekonuje Mikołaj Woźniak, prezes Volkswagen Financial Services.

VWFS Store to na razie jedyny na świecie, pilotażowy punkt sprzedaży aut pod marką Volkswagen Financial Services. Projekt ruszył jednocześnie w formie platformy online oraz stacjonarnego autosalonu w Warszawie. Oferta obejmuje poleasingowe samochody marek Volkswagen, Audi, Skoda, Seat oraz Porsche.

Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.