BMW inwestuje w wodorowe ogniwa paliwowe

BMW Group przewiduje, że w przyszłości dostępne będą różne alternatywne typy układów napędowych. Nie ma bowiem pojedynczego rozwiązania, które obejmowałoby pełne spektrum potrzeb klientów w zakresie mobilności na całym świecie. Pojazdy napędzane wodorem stanowią ważną alternatywę i uzupełnienie oferty elektrycznych układów napędowych. Różnorodność technologii napędu zelektryfikowanego – obejmujących między innymi napęd hybrydowy typu plug-in – podkreśla zaangażowanie BMW Group w dążenie do mobilności o zerowej emisji w ramach dobrze przemyślanej strategii.

W 2022 roku BMW Group planuje zaprezentować kolejną generację elektrycznych układów napędowych wykorzystujących technologię wodorowych ogniw paliwowych w niewielkich seriach pojazdów opartych na obecnym modelu BMW X5. BMW i Hydrogen NEXT daje wgląd w potencjał, jaki ma w sobie ten model. BMW Group zaproponuje swoim klientom pojazdy napędzane ogniwami paliwowymi najwcześniej w 2025 roku, choć zależy to w dużej mierze od czynników rynkowych i ogólnych uwarunkowań.

Duży potencjał i znaczące korzyści dla klienta

Pojazdy zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV) pozwalają uzyskać nieograniczoną mobilność bez emisji CO2 oraz analogiczne właściwości jezdne jak pojazdy konwencjonalne – czas tankowania poniżej czterech minut, duży zasięg, bezkompromisowy komfort, możliwość holowania i niewielka zależność od warunków klimatycznych oznaczająca długi zasięg zarówno latem, jak i zimą. Aby użytkownicy mogli korzystać z tych zalet, niezbędna jest odpowiednia infrastruktura do ładowania samochodów wodorowych. W większości krajów infrastruktura tego typu jest wciąż na wczesnym etapie rozwoju.

Współpraca technologiczna z koncernem Toyota

BMW Group zademonstrowała już przydatność tej technologii w codziennej eksploatacji. W 2013 roku BMW Group i Toyota Motor Corporation połączyły siły, aby wspólnie opracować układ napędowy bazujący na technologii wodorowych ogniw paliwowych. Od lata 2015 roku w dziale badań BMW Group testowana jest niewielka flota prototypowych BMW serii 5 GT zasilanych wodorem, wyposażonych we wspólnie zaprojektowany układ napędowy z pakietem ogniw paliwowych Toyota.

W 2016 roku firmy podpisały umowę o współpracy przy rozwoju produktu. Od tamtego czasu wspólnie pracują nad kolejnymi generacjami układów napędowych wykorzystujących ogniwa paliwowe oraz nad skalowalnymi, modułowymi komponentami do pojazdów napędzanych wodorem. Współpraca z Toyota Motor Corporation pokazuje, że BMW Group podwaja wysiłki na rzecz opracowywania alternatywnych technologii napędowych, które umożliwiają całkowicie bezemisyjną jazdę. Obaj partnerzy zdecydowanie stawiają na technologię ogniw paliwowych i zamierzają kontynuować współpracę w celu jej udoskonalania w miarę rozwoju infrastruktury i masowego rynku na całym świecie.

W styczniu 2017 roku BMW Group i Toyota nawiązały współpracę z jedenastoma wiodącymi firmami energetycznymi, transportowymi i produkcyjnymi w celu powołania globalnej inicjatywy o nazwie Hydrogen Council (Rada ds. Wykorzystania Wodoru). Celem jest wypracowanie wspólnej wizji, a w dłuższej perspektywie przeprowadzenie „rewolucji energetycznej” napędzanej wodorem. W czerwcu 2019 roku do Rady ds. Wykorzystania Wodoru należało już 60 firm.

Źródło: BMW