W listopadzie dodatnia nie tylko temperatura

Znamy liczby podsumowujące listopad pod względem sprzedaży nowych pojazdów. Okazuje się, że w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, zarejestrowanych zostało więcej aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 tony.

Maciej Gis

Końcówka roku wydaje się być całkiem owocna pod względem sprzedaży nowych pojazdów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 tony. Wzrost liczby zarejestrowanych samochodów nie jest jednak duży, na co może wpływać  efekt zamieszania związanego z wejściem w życie, od września br. , nowych, bardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących pomiarów zużycia paliwa. Obecnie sytuacja zdaje się uspokajać, choć po raz pierwszy od dłuższego czasu liczba aut sprzedanych klientom indywidualnym była w listopadzie niższa niż w tym samym miesiącu 2017 roku.

Na szczęście statystyki ciągną w górę klienci biznesowi. Wszystko za sprawą zmieniających się od stycznia przepisów związanych z opodatkowaniem samochodów w firmach. Wielu przedsiębiorców spieszy się z zakupami, aby podpisanie umów nastąpiło jeszcze w tym roku.

Według Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w listopadzie 2018 roku zarejestrowano w Polsce 49 784 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5 tony, czyli o 4,40 proc. (+2 098 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 6,96 proc. (+3 238 szt.) więcej niż w październiku 2018 roku. Dane skumulowane (548 417 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2018 roku o 11,20 proc. (55 255 szt.).

Samochody osobowe

W przypadku samochodów osobowych Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w listopadzie 2018 roku zarejestrowano w Polsce 43 239 samochodów osobowych. Jest to o 1,86 proc. (+791 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 8,36 proc. (+3335 szt.) więcej niż w październiku 2018 roku. Dane skumulowane także wykazują wzrost sprzedaży. W sumie, dotychczas w 2018 roku zarejestrowano w Polsce 486 631 samochodów osobowych. Jest to o 10,97 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+48 120 szt.). Warto również podkreślić, że według ACEA, Polska na koniec października znalazła się na 7. pozycji wśród 30 rynków europejskich.

W sprzedaży listopadowej udział klientów indywidualnych wyniósł 27,2 proc. Z kolei firmy uzyskały 72,8 proc. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 31 480 aut. Udział klientów firmowych w 2018 roku wyniósł 72,09 proc. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”.

Przyglądając się liderom rynku, można nadmienić, że niepokonanym numerem 1. W dalszym ciągu jest Skoda. Dotychczas w 2018 roku klienci kupili i zarejestrowali 63 866 aut tej marki, o 11,95 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Skody w rynku wyniósł 13,12 proc. Drugie miejsce przypadło Volkswagenowi, z wynikiem 51 240 sztuk zarejestrowanych pojazdów. Jest to o 16,58 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Na trzecim miejscu znalazła się Toyota, uzyskując 50 537 rejestracji, czyli o 10,36 proc. więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 10,39 proc. Kolejne dwa miejsca przypadły odpowiednio: Opel (32 148 szt.; +2,15 proc.) oraz Fiat (29 251 szt.; +10,26 proc.).

Pojazdy dostawcze

W odniesieniu do pojazdów dostawczych, według danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów w listopadzie 2018 roku zarejestrowano w Polsce 6 545 tego typu aut, o 24,95 proc. (+1307 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 1,46 proc. (-97 szt.) mniej niż w październiku 2018 roku. W sumie, dotychczas w 2018 roku zarejestrowano w Polsce 61 786 samochodów dostawczych, o 13,06 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Wśród liderów tej grupy pojazdów pierwsze miejsce zajęło Renault. Klienci kupili i zarejestrowali 9 905 aut tej marki, o 28,94 proc. więcej niż w 2017 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 16,03 proc. Druga lokata przypadła marce Fiat z wynikiem 9661 szt. (-6,39 proc.) i udziałem w rynku 15,64 proc. W tym zestawianiu trzeci jest Ford. W 2018 r. klienci tego producenta zarejestrowali 7 165 pojazdów dostawczych, o 25,11 proc. więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,60 proc.  Tuż za podium uplasował się Volkswagen z wynikiem 5872 sztuk. Jest to o 34,46 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej (udział w rynku wynosi 9,5 proc.). Pierwszą piątkę zamyka Peugeot. Francuski producent zarejestrował 5515 pojazdów dostawczych. Jest to wynik gorszy o 0,34 proc. w stosunku do 2017 roku.

Warto również nadmienić, że najczęściej wybieranym modelem był Renault Master (8200 szt.; +30,76 proc. r/r). Na drugiej pozycji uplasował się Fiat Ducato – (5573 szt.; -16,38 proc.), na trzeciej Iveco Daily – (5065 szt.; +5,59 proc. r/r), a na czwartej Mercedes Sprinter – (3508 szt.; +20,01 proc.). Pierwszą piątkę zamyka Peugeot Boxer (3168 szt.; +0,48 proc.).

Już niebawem dowiemy sięjak będzie wyglądała sprzedaż w ostatnim miesiącu tego roku. To od niego zależy czy będzie to kolejne, rekordowe 12 miesięcy dobrej passy sprzedażowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *