W listopadzie dodatnia nie tylko temperatura

Znamy liczby podsumowujące listopad pod względem sprzedaży nowych pojazdów. Okazuje się, że w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, zarejestrowanych zostało więcej aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 tony.

Maciej Gis

Końcówka roku wydaje się być całkiem owocna pod względem sprzedaży nowych pojazdów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 tony. Wzrost liczby zarejestrowanych samochodów nie jest jednak duży, na co może wpływać  efekt zamieszania związanego z wejściem w życie, od września br. , nowych, bardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących pomiarów zużycia paliwa. Obecnie sytuacja zdaje się uspokajać, choć po raz pierwszy od dłuższego czasu liczba aut sprzedanych klientom indywidualnym była w listopadzie niższa niż w tym samym miesiącu 2017 roku.

Na szczęście statystyki ciągną w górę klienci biznesowi. Wszystko za sprawą zmieniających się od stycznia przepisów związanych z opodatkowaniem samochodów w firmach. Wielu przedsiębiorców spieszy się z zakupami, aby podpisanie umów nastąpiło jeszcze w tym roku.

Według Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w listopadzie 2018 roku zarejestrowano w Polsce 49 784 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5 tony, czyli o 4,40 proc. (+2 098 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 6,96 proc. (+3 238 szt.) więcej niż w październiku 2018 roku. Dane skumulowane (548 417 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2018 roku o 11,20 proc. (55 255 szt.).

Samochody osobowe

W przypadku samochodów osobowych Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w listopadzie 2018 roku zarejestrowano w Polsce 43 239 samochodów osobowych. Jest to o 1,86 proc. (+791 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 8,36 proc. (+3335 szt.) więcej niż w październiku 2018 roku. Dane skumulowane także wykazują wzrost sprzedaży. W sumie, dotychczas w 2018 roku zarejestrowano w Polsce 486 631 samochodów osobowych. Jest to o 10,97 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+48 120 szt.). Warto również podkreślić, że według ACEA, Polska na koniec października znalazła się na 7. pozycji wśród 30 rynków europejskich.

W sprzedaży listopadowej udział klientów indywidualnych wyniósł 27,2 proc. Z kolei firmy uzyskały 72,8 proc. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 31 480 aut. Udział klientów firmowych w 2018 roku wyniósł 72,09 proc. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”.

Przyglądając się liderom rynku, można nadmienić, że niepokonanym numerem 1. W dalszym ciągu jest Skoda. Dotychczas w 2018 roku klienci kupili i zarejestrowali 63 866 aut tej marki, o 11,95 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Skody w rynku wyniósł 13,12 proc. Drugie miejsce przypadło Volkswagenowi, z wynikiem 51 240 sztuk zarejestrowanych pojazdów. Jest to o 16,58 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Na trzecim miejscu znalazła się Toyota, uzyskując 50 537 rejestracji, czyli o 10,36 proc. więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 10,39 proc. Kolejne dwa miejsca przypadły odpowiednio: Opel (32 148 szt.; +2,15 proc.) oraz Fiat (29 251 szt.; +10,26 proc.).

Pojazdy dostawcze

W odniesieniu do pojazdów dostawczych, według danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów w listopadzie 2018 roku zarejestrowano w Polsce 6 545 tego typu aut, o 24,95 proc. (+1307 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 1,46 proc. (-97 szt.) mniej niż w październiku 2018 roku. W sumie, dotychczas w 2018 roku zarejestrowano w Polsce 61 786 samochodów dostawczych, o 13,06 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Wśród liderów tej grupy pojazdów pierwsze miejsce zajęło Renault. Klienci kupili i zarejestrowali 9 905 aut tej marki, o 28,94 proc. więcej niż w 2017 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 16,03 proc. Druga lokata przypadła marce Fiat z wynikiem 9661 szt. (-6,39 proc.) i udziałem w rynku 15,64 proc. W tym zestawianiu trzeci jest Ford. W 2018 r. klienci tego producenta zarejestrowali 7 165 pojazdów dostawczych, o 25,11 proc. więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,60 proc.  Tuż za podium uplasował się Volkswagen z wynikiem 5872 sztuk. Jest to o 34,46 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej (udział w rynku wynosi 9,5 proc.). Pierwszą piątkę zamyka Peugeot. Francuski producent zarejestrował 5515 pojazdów dostawczych. Jest to wynik gorszy o 0,34 proc. w stosunku do 2017 roku.

Warto również nadmienić, że najczęściej wybieranym modelem był Renault Master (8200 szt.; +30,76 proc. r/r). Na drugiej pozycji uplasował się Fiat Ducato – (5573 szt.; -16,38 proc.), na trzeciej Iveco Daily – (5065 szt.; +5,59 proc. r/r), a na czwartej Mercedes Sprinter – (3508 szt.; +20,01 proc.). Pierwszą piątkę zamyka Peugeot Boxer (3168 szt.; +0,48 proc.).

Już niebawem dowiemy sięjak będzie wyglądała sprzedaż w ostatnim miesiącu tego roku. To od niego zależy czy będzie to kolejne, rekordowe 12 miesięcy dobrej passy sprzedażowej.

Wideo

!! Wyprzedzamy nowotwór
Menadżer Floty w Genewie - TOYOTA
Menadżer Floty w Genewie - LEXUS
Menadżer Floty w Genewie - VW
  •  image
  •  image
  •  image
  •  image
[Pierwsza jazda] Test Infiniti Q30
[Fotorelacja] Motor Show 2016

Aktualności