Ford ujawnia pierwsze szczegóły nowej generacji lekkich samochodów dostawczych Transit Connect oraz Transit Courier – jest to początkowy etap prawdziwej rewolucji produktowej Forda, która przewiduje modernizację w najbliższych 18 miesiącach całej gamy samochodów użytkowych marki oferowanych na rynkach europejskich.
Gamy modeli Transit Connect i Transit Courier są ważnym elementem oferowanej obecnie rodziny samochodów Transit, która obejmuje cztery gamy modeli i która wywindowała markę Ford na pozycje nr 1 wśród najchętniej kupowanych samochodów dostawczych w Europie. Tegoroczny wynik przekraczający 276 tysięcy egzemplarzy sprzedanych do końca października stanowi 8-procentowy wzrost w porównaniu z analogicznym okresem 2016 roku.
Wiosną 2018 roku Ford rozpocznie przyjmowanie zamówień na pojazdy z obu nowych gam modeli rodziny Transit, które otrzymają nową stylową szatę stylistyczną, ekonomiczniejsze silniki i nowe układy wspomagające kierowcę. Dostawy nowych samochodów rozpoczną się w połowie przyszłego roku.
– „Najnowsza rodzina samochodów dostawczych Forda spod znaku Transita szturmem wzięła rynek europejski, a my bynajmniej nie mamy zamiaru zdejmować nogi z pedału gazu” – podkreślił Hans Schep, dyrektor generalny działu pojazdów użytkowych, Ford of Europe. – „Teraz dwa najmniejsze modele z rodziny Transit przeszły gruntowną modernizację, która czyni je jeszcze tańszymi w eksploatacji, która nadała im atrakcyjniejszy wygląd i dzięki której samochody te są gotowe na każde wyzwanie, które użytkownicy zechcą przed nimi postawić” – dodał Schep.
Nowy Ford Transit Connect
Nowe wcielenie modelu Transit Connect będzie można łatwo rozpoznać po nowym wyglądzie przedniej części nadwozia, zaprojektowanej zgodnie z najnowszym kanonem designu przyjętym przez stylistów Forda. Nowy, świeży wygląd przodu samochodu nadaje charakterystyczna dla Transita wyrazista krata wlotu powietrza z trzema poprzeczkami. Po jej obu stronach umieszczono nieco węższe reflektory – mocne reflektory ksenonowe oraz światła LED do jazdy dziennej są dostępne w wyższych wersjach wyposażeniowych. Całość uzupełnia bardziej aerodynamiczny pas dolny z przednim spojlerem.
We wnętrzu Transita Connect uwagę zwraca nieco inaczej zaprojektowana kabina z bogatszym wyposażeniem. W wyższych wersjach wyposażeniowych centralne miejsce zajmuje zmieniona tablica przyrządów z nową środkową sekcją przełączników, na której umieszczono ruchomy wyświetlacz o wyglądzie inspirowanym tabletem, z 6-calowym ekranem dotykowym, łącznie z interfejsem systemu komunikacji i rozrywki Ford SYNC 3. Nowe materiały wykończeniowe podkreślają stylowy wygląd wnętrza.
Nowoczesne jednostki napędowe, spełniające normę Euro 6.2, są efektywniejsze i jeszcze bardziej oszczędne w spalaniu. W zupełnie nowym silniku wysokoprężnym Ford EcoBlue, o pojemności 1,5 litra, zastosowano szereg rozwiązań umożliwiających poprawę osiągów przy jeszcze bardziej zmniejszonym zużyciu paliwa. Obok układu wtryskowego najnowszej generacji i turbodoładowania, zastosowano również nowoczesne układy kontrolujące czystość spalin oraz szereg elementów wykonanych z materiałów obniżających tarcie współpracujących elementów.
Klienci preferujący opcję z silnikiem benzynowym otrzymają nowego Transita Connect z jeszcze nowocześniejszą wersją znanej i wielokrotnie nagradzanej 1,0-litrowej jednostki EcoBoost. Wprowadzono w niej znaczące zmiany konstrukcji głowicy, układu wtryskowego oraz układów obniżających toksyczność spalin, przez co silnik ten stał się jeszcze bardziej oszczędny. Wśród najnowszych rozwiązań znalazł się przede wszystkim układ odłączający jeden cylinder, dzięki któremu przy mniejszych obciążeniach silnik wykorzystuje tylko dwa cylindry. Pozwala to zmniejszyć straty mocy związane z oporami towarzyszącymi pompowaniu i sprężaniu, co z kolei przyniosło dalsze oszczędności w spalaniu paliwa.
Wszystkie silniki obecnie standardowo współpracują z sześciobiegową mechaniczną skrzynią biegów. Wersję z 1,5-litrowym Dieslem EcoBlue można także zamówić z nową 8-biegową przekładnią automatyczną.
Dążąc do dalszego obniżenia kosztów eksploatacji, dokonano wydłużenia przebiegów między planowymi przeglądami – dotyczy to zarówno wersji z silnikiem Diesla, jak i z jednostką benzynową. Np. dla wariantu z silnikiem wysokoprężnym i ręczną skrzynią biegów przewidziano okresy między przeglądami o zmiennej długości, sięgające nawet 2 lat/40 tys. km (25 tys. mil), co jest najlepszym wynikiem w tej klasie.
Najnowszy Ford Transit Connect wprowadza także bogatą gamę rozwiązań ułatwiających pracę kierowcy, dostępnych po raz pierwszy w tym segmencie rynku. Wśród nich są: Inteligentny ogranicznik prędkości, który umożliwia automatyczne dostosowywanie maksymalnej prędkości do obowiązujących ograniczeń, układ wspomagania nagłego hamowania Pre-Collision Assist z technologią wykrywania pieszych Pedestrian Detection, układ stabilizacji toru jazdy przy silnym wietrze bocznym, oraz aktywny asystent parkowania Active Park Assist, który znacząco ułatwia ustawianie pojazdu podczas parkowania równoległego i prostopadłego.
Podobnie jak w przypadku dotychczasowego modelu, nowy Transit Connect oferuje potencjalnym użytkownikom dużą liczbę możliwości konfiguracji pojazdu, z dostępnymi wersjami z krótkim i przedłużonym rozstawem osi, dzięki którym przestrzeń ładunkowa może mieć objętość nawet do 3,6 m3 (VDA) i zapewniać ładowność od 520 do 890 kg. Tradycyjnie dostępnych jest kilka wersji nadwozia, w tym tradycyjny van, kombi oraz van z podwójną kabiną.
Nowy Ford Transit Courier
Transit Courier jest najmniejszym z modeli tworzących rodzinę pojazdów dostawczych marki Transit. Najnowsze wcielenie tego modelu otrzymuje nowy design przodu nadwozia, w którym uwagę zwraca przede wszystkim zmieniony kontur karty wlotu powietrza do silnika oraz inaczej wystylizowany pas dolny.
We wnętrzu kabiny najbardziej widoczna jest zmieniona centralna konsola, lepiej dostosowana do wymogów ergonomii, na której główne miejsce zajmuje nowy, większy ekran dotykowy o przekątnej 6 cali, z interfejsem systemu komunikacji i rozrywki Ford SYNC 3. Wyświetlacz ten jest oferowany w wersjach z bogatszym wyposażeniem, a jego położenie bliżej kierowcy czyni go bardziej czytelnym i łatwiejszym w użyciu.
Unowocześniona gama silników spełniających normę czystości spalin Euro 6.2 daje wybór oszczędnej jednostki TDCi o pojemności 1,5 litra oraz silnika benzynowego EcoBoost o pojemności 1,0 litra. We wszystkich wersjach nowego modelu stosowaną dotychczas skrzynię pięciobiegową zastępuje zupełnie nowa, 6-stopniowa ręczna skrzynia biegów.
Aby dodatkowo ograniczyć koszty eksploatacji, w wyposażeniu seryjnym wszystkie wersje z silnikiem Diesla mają specjalny pakiet umożliwiający dodatkowe oszczędności paliwa i obejmujący zoptymalizowane parametry aerodynamiki z aktywną żaluzją zamykającą wlot powietrza do silnika. Rozwiązanie to skraca czas uzyskiwania optymalnej temperatury pracy i zmniejsza opory powietrza.
Nowy Transit Courier najlepiej czuje się w mieście i dysponuje ładownością w zakresie 500-590 kg. Nadwozia w wersji van i kombi maja pojemność przestrzeni ładunkowej 2,4 m3 (VDA). W gamie modelowej jest jeszcze specjalna wersja Limited, przewidziana jako realna alternatywa dla dynamicznej, topowej wersji Sport.
Dokładniejsze informacje na temat nowych modeli Transit Connect i Transit Courier, łącznie z danymi dotyczącymi osiągów i zużycia paliwa, zostaną opublikowane przed premierą obu modeli w 2018 roku.
Źródło: Ford
oprac. MF/jab