Volkswagen Arteon po modernizacji

Flagowa limuzyna Volkswagena po modernizacji będzie również dostępna z napędem hybrydowym typu plug-in oraz w nowej wersji R. Nowością jest także odmiana Shooting Brake, czyli sportowo stylizowane kombi.

Model Arteon produkowany jest od 2017 roku. To duże luksusowe auto zaliczane do segmentu E, czyli klasy wyższej średniej. W gamie niemieckiego producenta zastąpił Volkswagena CC oraz wcześniejszy model Passat CC. Arteon zbudowany został na płycie podłogowej Volkswagen Group MQB Platform, podobnie jak m.in. obecna generacja Passata, ale jest pozycjonowany o klasę wyżej. Nazwa modelu to zbitka słów” „art”, czyli sztuka oraz „eon”, co jest nawiązaniem do nieznanego w Europie, luksusowego Volkswagena Pideon, będącego następcą Phaetona. Po trzech latach produkcji Arteon został poddany kuracji odmładzającej, otrzymał nową wersję nadwoziową i nowe napędy.

Styl

Design tego auta przypomina inne modele Volkswagena, zaś proporcje i kształt modelu, nasuwają skojarzenia z Audi A5 i A7, za sprawą nadwozia typu fastback. Auto można teraz zamówić z nowymi ledowymi światłami do jazdy dziennej, w których pas diod znajduje się nie tylko poniżej seryjnych ledowych reflektorów, lecz przebiega też centralnie przez osłonę chłodnicy. Nadaje to światłom interesującego, rozpoznawalnego stylu. Nowe są również lampy tylne, wykonane w technologii LED.

W Arteonie Shooting Brake dynamika charakterystyczna dla auta typu Gran Turismo łączy się z funkcjonalnością samochodu o nadwoziu kombi – mówi Klaus Zyciora, szef działu designu w koncernie Volkswagen. – Mocno przedłużyliśmy linię dachu, a wraz z nim linię bocznych szyb, z kolei błotniki poszerzyliśmy, dzięki temu tył auta wydaje się masywniejszy. Ten zabieg sprawił, że mimo całej funkcjonalności pięciodrzwiowego samochodu Shooting Brake sprawia wrażenie auta sportowego – dodaje Marco Pavone, szef działu Volkswagena zajmującego się stylistyką zewnętrzną.

Funkcjonalność

Volkswagen Arteon z nadwoziem fastback należy do jednych z większych aut w segmencie E. Długość modelu wynosi 4862 mm, szerokość 1871 mm, wysokość 1450 mm, zaś rozstaw osi 2837 mm. Producent nie podaje na razie, czy wymiary zewnętrzne Arteona Shooting Brake są różne od wersji fastback. W nowej odmianie Shooting Brake znajduje się 565 litrowy bagażnik (wartość liczona od oparć kanapy do wysokości półki za tylną szybą). Bagażnik wersji fastback ma pojemność 563 litrów. Jeśli złożyć oparcia tylnych siedzeń pojemność przedziału bagażowego – od oparć przednich foteli po dach – wzrośnie w kombi do 1632 litrów (w fastbacku do 1557 l). Podłoga przedziału ładunkowego ma w obydwu przypadkach długość 2.092 mm (mierzone do przednich foteli).

Technologia

We wnętrzu obydwu modeli znajduje się nowa tablica rozdzielcza dopasowana do luksusowego charakteru i dynamicznej stylistyki Arteona. Do obsługi automatycznej klimatyzacji zastosowano dotykowe pole. To samo rozwiązanie znalazło się na nowej wielofunkcyjnej kierownicy, ułatwiając obsługę różnych urządzeń. Nowością jest ponadto możliwość bezprzewodowego korzystania z aplikacji – umożliwia to App Connect Wireless dla Apple CarPlay i Android Auto (Google). Innym nowym urządzeniem we wnętrzu Arteona i Arteona Shooting Brake jest wysokiej klasy 700-watowy system audio firmy Harmann/Kardon, opracowany specjalnie do tych modeli. Całości dopełnia dostępny opcjonalnie system stylowego oświetlenia wnętrza z 30 kolorami światła do wyboru. Podświetlane są dekoracyjne panele na tablicy rozdzielczej i drzwiach – światło pełni tu rolę, jaką do niedawna spełniał chrom.

Techniczne innowacje zastosowano nie tylko w silnikach, lecz także w dziedzinie systemów asystujących IQ.DRIVE. Nowością w Arteonie jest Travel Assist umożliwiający częściowo automatyczną jazdę w przedziale prędkości od 0 do 210 km/h. Dzięki niemu kierowca może znacznie wygodniej i bezpieczniej poruszać się w korku oraz w miejscu robót drogowych. Elementem systemu Travel Assist jest aktywny tempomat ACC z wyprzedzeniem regulujący prędkość jazdy. Dostosowuje on prędkość do znaków ograniczenia, zmniejsza ją w terenie zabudowanym, w zakrętach, na rondach i skrzyżowaniach odpowiednio dopasowując do sytuacji na drodze. W ramach systemu Travel Assist działają też funkcja Lane Assist, dzięki której samochód jest utrzymywany na środku wyznaczonego pasa ruchu, oraz system awaryjnego hamowania Front Assist z funkcją rozpoznawania obecności pieszych na jezdni. Poszerzono też zakres działania kamery cofania. Ma ona teraz dodatkowo m.in. funkcję Cornerview (zwiększenie na ekranie kąta widzenia kamery z 90 do 170 stopni) oraz zapewnia dodatkowy obraz przedstawiający z góry zaczep przyczepy, co ułatwia jej podłączenie do samochodu.

W przypadku gdy Arteon jest wyposażony w opcjonalny Active Lighting System, nawet jego diodowe reflektory stają się swego rodzaju systemem asystującym. Jeszcze zanim samochód znajdzie się w odpowiedniej pozycji do wjazdu w zakręt, reflektory ten zakręt oświetlą. Active Lighting System składa się z dwóch LED-owych reflektorów z tzw. soczewkami projekcyjnymi. Elementem tego systemu są również światła drogowe Dynamic Light Assist oraz działające z wyprzedzeniem dynamiczne światła oświetlające zakręt pod takim samym kątem, pod jakim w danej chwili skręcona jest kierownica. Robią to jednak także niezależnie od skrętu kierownicy, czyli właśnie z wyprzedzeniem, korzystając z obrazu przedniej kamery oraz z danych systemu nawigacyjnego na temat przebiegu drogi. Obszar oświetlany przez reflektory zostaje optymalnie dopasowany do promienia zakrętu, co zapobiega rozpraszaniu światła.

Napęd

Arteon i Arteon Shooting Brake będą oferowane z czterema benzynowymi silnikami turbo (TSI), dwoma turbodieslami (TDI) oraz hybrydowym zespołem napędowym plug-in (eHybrid) do wyboru. Jednostki TSI osiągają moc 110 kW (150 KM), 140 kW (190 KM), 206 kW (280 KM) i – w przypadku silnika stosowanego w Arteonie R – 235 kW (320 KM). Jednostka TSI jest wykorzystywana również w hybrydowym zespole napędowym – osiąga moc 115 kW (156 KM) i wspomaga ją silnik elektryczny o mocy 85 kW (115 KM). Jednostki TDI mają moc 110 kW (150 KM) i 147 kW (200 KM).

W nowej wersji R

W rodzinie Arteona pojawia się również model spod znaku R, czyli najbardziej sportowy spośród wszystkich odmian modeli Volkswagena. Arteon R dysponował będzie mocą 320 KM. Interesujące jest jednak także to, w jaki sposób będzie ona przenoszona na asfalt. – Opracowaliśmy nową technologię, którą określamy mianem R-Performance Torque Vectoring – powiedział Jost Capito, dyrektor Volkswagen R. Specjalne urządzenie, którym jest Torque Splitter, przekazuje odpowiednią ilość momentu obrotowego do kół przedniej i tylnej osi, ale też – zależnie od sytuacji – dostarcza różną jego ilość do każdego z tylnych.

Sprzedaż odświeżonego Arteona fastback oraz nowej wersji Shooting Brake rozpocznie się w Europie w drugiej połowie roku. Ceny na razie nie są znane.

(TSz) Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *