Renault Pro+ z napędem 4×4

Renault Pro+ włącza do swojej oferty samochody ze wzmocnionymi układami przeniesienia napędu. W zależności od modelu do dyspozycji będą systemy Extended Grip, X-Track, Master 4×4.

Extended Grip

Pierwsza z wymienionych technologii, czyli Extended Grip, pozwala na uzyskanie lepszej przyczepności przy okazjonalnym wykorzystywaniu auta w trudnych warunkach drogowych. Jest to system dostępny w standardowym wyposażeniu zarówno aut osobowych, jak i dostawczych (Kangoo Express, Trafic, Master), przeznaczonych na Europę.

Celem stosowania takiego rozwiązania jest wzmocnienie przeniesienia napędu (4×2) podczas ruszania oraz jazdy z niewielką prędkością na grząskiej nawierzchni, o słabej przyczepności lub na śliskiej drodze pokrytej śniegiem czy piaskiem. Ma to pomóc kierowcy uniknąć efektu buksowania kół albo ugrzęźnięciu.

Extended Grip to zaawansowany układ elektronicznej kontroli trakcji, który działa na koła przednie. Jest to tak zwany system inteligentny. Uruchamiany jest przez kierowcę za pośrednictwem odpowiedniego przycisku umieszczonego na desce rozdzielczej. W przypadku ciężkiej sytuacji (system rozpoznaje sytuacje kiedy koła przednie buksują, a tylne stoją) układ nie zmniejsza mocy przenoszonej na koła. System pozwala na utrzymanie poślizgu kół napędowych, aby usunąć spod nich np. śnieg i uzyskać przyczepność na znajdującym się pod nim asfalcie oraz aby stopniowo zapewnić powolne ruszenie pojazdu wykorzystując resztki dostępnej przyczepności. Kierowca zachowuje wtedy kontrolę nad mocą silnika poprzez wciskanie pedału gazu.

Układ można włączyć na postoju albo w trakcie jazdy do 50 km/h. Informacja o jego aktywacji jest wyświetlana zieloną ikoną na tablicy rozdzielczej oraz komunikatem w komputerze pokładowym.

W zależności od wersji modelu dostępne są różne opcje konfiguracji. Przykładowo, istnieje możliwość zamówienia opon Mud & Snow w Kangoo, Traficu lub Masterze. Dzięki temu ma być ułatwione poruszanie po drogach o mniejszej przyczepności. Innym przykładem jest uterenowiona odmiana Kangoo do jazdy po placach budowy. Taka konfiguracja obejmuje m.in. podwyższony prześwit o 8 mm, wzmocnione opony czy osłonę pod silnik. Natomiast w Masterze proponowany jest tylny napęd, który zapewnia lepszą przyczepności przy pełnym załadunku.

X-Track

Drugą technologią wykorzystywaną w modelach dostawczych Renault jest X-Track. Pozwala ona na poprawę właściwości trakcyjnych w warunkach intensywnej eksploatacji pojazdu w trudnym terenie. Jest to nowość dostępna w gamie samochodów dostawczych marki Renault (Kangoo Express, Trafic, Master). X-Track w pojazdach dostawczych jest tak na prawdę transformacją samochodu z napędem 4×2 na odmianę przystosowaną do jazdy po drogach o złym stanie nawierzchni. Taka adaptacja jest wykonywana przez zewnętrzną firmę Poclain Véhicules – eksperta w dziedzinie wzmocnionych układów przeniesienia napędu, która jest wieloletnim partnerem Renault.

Celem tego rozwiązania ma być zapewnienie lepszych właściwości trakcyjnych standardowego pojazdu z napędem 4×2 w utrudnionych warunkach drogowych (śnieg, nawierzchnia w złym stanie). Według producenta układ zapewnia wyższą skuteczność przeniesienia napędu niż system Extended Grip. Jest to alternatywne rozwiązanie dla układu z napędem na cztery koła, kiedy warunki drogowe nie wymagają pokonywania przeszkód terenowych. Jak twierdzi Renault jest to rozwiązanie dla użytkowników z branży budowlanej, służb leśnych, utrzymania szlaków wodnych, służb technicznych, rolników, jak również dla klientów indywidualnych do rekreacji.

Adaptacja auta system X-Track obejmuje cztery grupy podzespołów. W skrzyni biegów zastosowany jest zmodyfikowany, samoblokujący się mechanizm różnicowy. Jest to system mechanicznego przeniesienia momentu obrotowego inaczej zwany jako szpera płytkowa. Działa ona poprzez różnicę momentów obrotowych pomiędzy osią przednią w tym przypadku. Budowę tego układu można porównać do otwartego mechanizmu różnicowego z umieszczonymi wewnątrz sprzęgłami w postaci płytek ciernych.

Zasada działania polega na przeniesieniu do 25% momentu obrotowego na koło z lepsza przyczepnością. Dzięki samochód może kontynuować jazdę, wychodząc z trudnych sytuacji spowodowanych warunkami drogowymi.

Master 4×4

Renault wzbogaci swoją ofertę również o Mastera w odmianie 4×4. Auto zostało wyposażone w układ przeniesienia napędu dostosowany do intensywnej eksploatacji w terenie poza utwardzonymi drogami i w szczególnie trudnych warunkach. Przeniesienie napędu posiada dwa tryby pracy: do jazdy po utwardzonych drogach (4×2) oraz do jazdy po nawierzchniach o złej nawierzchni oraz poza nimi (4×4). Za układ napędu na obie osie odpowiedzialna jest firma Oberaigner.

Taka konfiguracja auta jest przeznaczona przede wszystkim dla branży budowlanej, zakładów energetycznych, rolnictwa, ratownictwa medycznego, straży pożarnej, policji, wojska, służb komunalnych, zakładów gospodarki wodnej, służb utrzymania elektrowni wiatrowych, służb drogowych czy leśnictwa.

Napęd 4×4 oferowany jest przy charakterystyce pojazdu bazowego:

  • Master z tylnym napędem w wersji furgon lub podwozie z pojedynczą i podwójną kabiną;
  • silnik wysokoprężny 92 KW/125 KM, 100 KW/136 KM lub 120 KW/163 KM;
  • 6-biegowa skrzynia mechaniczna;
  • opcja blokady tylnego mechanizmu różnicowego;
  • masa całkowita 3,5 tony lub 4,5 tony;
  • koła tylne pojedyncze lub podwójne („bliźniaki”);
  • rozstaw osi 3.682 mm i 4.332 mm.

Auto wyposażone w napęd na obie osie posiada przedni most napędowy. Skrzynia rozdzielcza znajduje się na wyjściu ze skrzyni biegów. W trybie 4×2 moment obrotowy przenoszony jest przez skrzynię rozdzielczą na tylną oś. W przypadku 4×4, 50% momentu obrotowego przekazywany jest na przedni most.

W trudnych warunkach kierowca może włączyć reduktor. Składa się on z 2 kół przekładniowych zainstalowanych w skrzyni rozdzielczej: jedno koło ma to samo przełożenie co koło na wyjściu ze skrzyni (czyli 1:1), zaś drugie koło ma inne przełożenie (1:1,42). Dzięki takiemu rozwiązaniu zwiększa się o około 40% moment obrotowy na wyjściu ze skrzyni biegów.

Wraz z napędem 4×4 Master otrzymuje podwyższone zawieszenie nadwozia o 65 mm z przodu oraz o 58 mm z tyłu w przypadku odmiany z kołami pojedynczymi z tyłu (o 45 mm w przypadku tak zwanych bliźniaków). Poza tym Renault zadbało o odpowiednie zabezpieczenie podwozia. Standardowo oferowana jest blaszana osłona pod silnikiem i podwoziem. Chronią one miskę olejową oraz przewody hamulcowe i paliwowe biegnące pod podłogą.

Źródło: Renault

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *