W studiu fotograficznym „Kosmos” w Warszawie zaprezentowano nowy model Renault 5 E-Tech Electric. Auto harmonijnie łączy klasyczną stylistkę z nowoczesnym napędem i technologią. Prezes Grupy Renault, Luca de Meo, przypomniał, że od ostatniej premiery pierwszej „piątki” minęło już 50 lat.
Od tego czasu ogółem sprzedano 9 mln egzemplarzy Renault 5. Kiedy ten samochód debiutował na rynku, uważany był wręcz za innowacyjny. Współcześni konstruktorzy postarali się, aby podobnie było w przypadku nowego elektryka, który ma być jednocześnie przystępny cenowo, a tym samym popularyzować napęd elektryczny. Model ten należy do segmentu B – mierzy 3,92 m długości, 1,5 m wysokości, 1,77 m szerokości, ma rozstaw osi 2,54 m, powstał na platformie AmpR (dawniej: CMF-B EV) i wyposażono go we wielowahaczowe tylne zawieszenie.
Nawiązanie do tradycji
Nowe Renault 5 łączy nowoczesność z charakterystycznymi cechami protoplastów. Reflektory przednie nawiązują do pierwszego modelu z 1972 r., światła tylne pochodzą z Renault 5 Supercinq, szerokie nadkola to przypomnienie wersji Turbo, podobnie jak czerwone pasy tuż pod linią dachu. W miejscu, gdzie u poprzedników znajdował się wylot powietrza na masce, obecnie umieszczono – a jakże – wskaźnik ładowania.
Ze wsparciem AI
Wnętrze Renault 5 E-Tech Electric również nawiązuje do egzemplarzy z lat siedemdziesiątych. Jest komfortowe, obicia foteli pochodzą w 100% z recyklingu, a w środku nie znajdziemy naturalnej skóry. Na kokpicie umieszczono dwa wyświetlacze z nowym interfejsem użytkownika.
Elementem software’u jest wirtualny asystent, który ma za zadanie podpowiadać kierowcy właściwe zachowania, a wspomagany jest m.in. przez ChatGPT. Z kolei system multimedialny samochodu działa pod kontrolą Android Automotive, a nawigacja wyznaczy trasę z postojami na ładowanie.
Dwie pojemności baterii
Samochód oferowany będzie w trzech wariantach mocy: 95, 122 i 150 KM oraz z dwiema bateriami do wyboru: 40 lub 52 kWh. Wariant z mniejszą baterią dysponuje ładowarką pokładową AC-DC o mocy 11 kW, obsługującą zasilanie innych urządzeń (V2L) oraz dwukierunkową współpracę z siecią elektroenergetyczną (V2G). Deklarowany zasięg Renault 5 E-Tech Electric 40 kWh wynosi do 300 km. Ten model nie ma gniazda szybkiego ładowania CCS2, przynajmniej w bazowej konfiguracji, i napędza go słabszy silnik o mocy 95 KM.
Wersja z baterią o pojemności 52 kWh, znana z Renault Zoe ZE50, w standardzie ma gniazdo CCS2 i możliwość ładowania z mocą do 100 kW. Deklarowany zasięg wg WLTP to do 400 km.
Auto ma trafić do sprzedaży we wrześniu br., ale do Polskich salonów wjedzie na początku 2025 r.