Premiera nowego Maserati GranTurismo [FILM]

Powrót jednej z ikon Maserati stał się faktem. Po światowej prezentacji pod koniec ubiegłego roku, włoska marka wprowadza nowy model GranTurismo także na polski rynek. W katowickim salonie Maserati, należącym do Grupy Pietrzak, uczestniczyliśmy w krajowej premierze tego modelu.

Coupé GranTurismo łączy wysokie, typowe dla samochodu sportowego osiągi z komfortem podróży nawet na długich dystansach, zarówno w wersji z jednostką spalinową, jak i z silnikiem elektrycznym. To pierwszy model w historii marki, w którym zastosowano całkowicie elektryczny układ napędowy.

Z estetycznego punktu widzenia design GranTurismo prezentuje równowagę pomiędzy pięknem a funkcjonalnością – bez ostentacji, z niezaprzeczalnie wyjątkowymi, łatwo rozpoznawalnymi liniami. Purystyczny kształt podkreśla czystość form oraz wyrafinowane motywy stylistyczne i stanowi perfekcyjne „opakowanie” dla nowoczesnych technologii. Zachowano tu klasyczny profil Maserati, z długą maską i cofniętą do tyłu kabiną, a dynamicznie opadająca płaszczyzna dachu podkreśla krzywiznę słupka z kultowym logo z trójzębem.

Opracowane w Laboratorium Innowacji Maserati i produkowane w fabryce Mirafiori w Turynie model GranTurismo jest w 100% włoski. Nowe coupé zostało wyposażone w benzynowy silnik V6 Nettuno, dostępny w dwóch wersjach: Modena – 3.0 V6 Nettuno biturbo o mocy 490 KM, oraz Trofeo, która bazuje na tej samej jednostce, ale wzmocnionej do 550 KM.

Ofertę uzupełnia GranTurismo Folgore z całkowicie elektryczno-akumulatorowym układem napędowym. Jego napęd korzysta z architektury 800 V i został opracowany z wykorzystaniem najnowocześniejszych rozwiązań technicznych wywodzących się z wyścigów Formuły E, w której marka wystawia swój team. Doskonałe osiągi zapewniają trzy potężne silniki o mocy 300 kW. Akumulator ma nominalną pojemność 92,5 kWh i może oddawać energię z mocą 560 kW, tak aby w sposób ciągły przenosić na koła 762 KM. Moment obrotowy wynosi aż 1350 Nm. Nic dziwnego, że przyspieszenie od 0 do 100 km wynosi zaledwie 2,7 sekundy, a prędkość maksymalna dochodzi do 320 km/h. Dla porównania wariant Modena przyspiesza do setki w 3,9 sekundy, a mocniejsze Trofeo w 3,7 sekundy.

Specyficzna konfiguracja i innowacyjny układ akumulatora skutkują ograniczeniem wysokości pojazdu do 1353 mm, bez kompromisów w zakresie jego sportowego charakteru. Kształt zestawu akumulatorów określany jako „T-bone” oznacza, że moduły baterii są rozmieszczone głównie wokół centralnego tunelu, a nie pod siedzeniami. Pozwala to znacznie obniżyć punkt H samochodu, umożliwiając uzyskanie niższej pozycji za kierownicą.

Od strony architektury technicznej nowy model stanowi rezultat projektu, który w szerokim zakresie wykorzystuje lekkie materiały, takie jak aluminium i magnez, w połączeniu z wysokowytrzymałą stalą. Takie wielomateriałowe podejście wymagało opracowania nowych procesów produkcyjnych, ale zaowocowało najlepszymi w swojej klasie poziomami masy własnej pojazdu. Podejście to łączy się z nową architekturą elektryczno-elektroniczną Atlantis High, opartą na komunikatach canFD wysyłanych w tempie do 2 ms. System jest również zaopatrzony w zaawansowane rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa na poziomie 5 oraz możliwość zdalnych aktualizacji oprogramowania – OTA (ang. over-the-air). Kluczową rolę odgrywa tu główny kontroler Vehicle Domain Control Module (VDCM), projekt autorstwa Maserati, korzystający z oprogramowania, które zapewnia kontrolę nad wszystkimi najważniejszymi systemami samochodu, dostosowując parametry jazdy do każdych warunków.

Kabina GranTurismo jest wyposażona m.in. w najnowszy system informacyjno-rozrywkowy Maserati Intelligent Assistant (MIA), wyświetlacz, który łączy główne funkcje w zintegrowany interfejs z ekranem dotykowym, cyfrowy zegar oraz wyświetlacz przezierny head-up (dostępny jako opcja).

GranTurismo oferuje również wyjątkowe wrażenia dźwiękowe, gwarantowane przez charakterystyczne brzmienie silnika Maserati i to nawet w wersji… elektrycznej. To zasługa innowacyjnych osiągnięć inżynierów z Laboratorium Innowacji Maserati. Doznania akustyczne uzupełnia nagłośnienie Sonus faber 3D, zaprojektowane i wykonane przez włoskich specjalistów z zakresu udźwiękowienia. Do wyboru są dwa poziomy indywidualizacji – łącznie nawet 19 głośników z dźwiękiem 3D o mocy do 1195 W (standardowe audio liczy 14 głośników o mocy 860 W). Efekt: wyjątkowa głębia dźwięku i autentyczne, pozbawione zniekształceń brzmienie.

Jeżeli chodzi o ceny, to wersja Trofeo (z silnikiem 3.0 V6 Nettuno/550 KM) kosztuje ok. 1 300 000 zł

Tomasz Szmandra

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *