Premiera modelu Volkswagen Crafter i start fabryki we Wrześni

Marka Volkswagen Samochody Użytkowe zaprezentowała w Ofenbach nową generację modelu Crafter. Samochód jest wytwarzany w nowej fabryce niemieckiego producenta w Białężycach koło Wrześni (Wielkopolskie), która właśnie rozpoczyna działalność.

W nowych zakładach dotychczas wytwarzano i testowano samochody przedseryjne. Fabryka oficjalnie zostanie otwarta 24 października. Będzie w niej pracować ok. 3000 osób. Wartość inwestycji to ok. 1 mld euro.

W tym roku w fabryce pod Wrześnią m zostać wyprodukowanych 2000 samochodów. W przyszłym, rozruchowym, już 50 000. Cel na 2018 r. to 100 000 aut.

Nowy Volkswagen Crafter będzie oferowany w wielu wersjach. W odmianach Van oraz Kombi dostępny będzie z nadwoziem o długości 5986 mm, 6836 mm lub 7391 mm i wysokości 2355 mm, 2590 mm lub 2798 mm. Do tego dochodzą wersje z nadwoziem z pojedynczą lub podwójną kabiną w różnych długościach oraz z możliwością specjalnej zabudowy, np. pick-up lub z mechanizmem tip-up.

W wersji z napędem na przednią oś Crafter ma maksymalną przestrzeń ładunkową 18,4 m3 oraz dopuszczalną masę całkowitą od 3 do 4 ton. Szerokość przestrzeni ładunkowej między nadkolami wynosi 1380 mm, a maksymalna długość przedziału ładunkowego może mieć 4855 mm, co daje nowemu Crafterowi najlepszy wynik w klasie. Załadunek nowego Craftera jest prosty, dzięki bocznym drzwiom przesuwnym w zakresie 1311 mm, a także progowi załadunku, który znajduje się na wysokości 570 mm (w wersjach z napędem na przednią oś) oraz drzwiom tylnym z możliwością otwarcia do kąta 270 stopni. Nowy Crafter oferuje także praktyczne rozwiązania z zakresu zabezpieczenia ładunku. Specjalnie zaprojektowane dla modelu oraz opatentowane mocowania, uchwyty i profile zintegrowane znajdują się na ścianach bocznych, w ściance działowej, a także w dachu i podłodze.

Płyta podłogowa, którą zaprojektowano od podstaw, jest wyposażona z przodu w zawieszenie z kolumnami MacPhersona oraz, w zależności od rodzaju układu przeniesienia napędu, w jeden z pięciu różnych wariantów zawieszenia tylnej osi z resorami piórowymi. W niektórych wariantach zawieszenie tylnej osi jest wyposażone w progresywne resory piórowe. Po raz pierwszy w aucie tego segmentu zastosowano elektromechaniczny układ kierowniczy.

Nowego Craftera w jeden z trzech rodzajów fotela kierowcy, w tym także model z certyfikatem AGR (Kampania na rzecz Zdrowego Kręgosłupa) z regulacją podparcia odcinka lędźwiowego i funkcją masażu. Dodatkowo nowy Crafter posiada w standardzie elektrycznie sterowane szyby, centralny zamek z pilotem zdalnego sterowania, a także mnóstwo schowków i uchwytów, w których można bezpiecznie przewieźć telefon komórkowy, laptopa czy tablet, rękawice robocze i wiele innych rzeczy.

Volkswagen Crafter może być wyposażony w szereg czynnych systemów bezpieczeństwa oraz wspomagania kierowcy, takich jak: aktywny asystent pasa ruchu (Lane Assist), asystent parkowania (Park Assist) oraz asystent parkowania z przyczepą (Trailer Assist). Inne systemy, które znajdą się na liście wyposażenia dodatkowego to aktywny tempomat ACC z funkcją „Follow to stop”, system Front Assist oraz asystent świateł drogowych „Light Assist”.

W standardzie nowego Craftera znajdziemy system awaryjnego hamowania w mieście oraz asystenta bocznego wiatru. Dostępne do nowego Craftera pasywne systemy bezpieczeństwa to m.in. przednie, boczne oraz kurtynowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, kamerę cofania „Rear Assist”, system „Rear Traffic Alert” oraz specjalnie zaprojektowany dla nowego Craftera system czujników chroniących boki auta przed zadrapaniem.

Nowy Crafter ma też rozwiązania dla producentów zabudów specjalnych. Podłoga przestrzeni ładunkowej jest wyposażona w dodatkowe mocowania, które są kompatybilne z tymi stosowanymi do zabudowy przestrzeni ładunkowej dotychczasowego modelu. Ponadto nowy Crafter jest pierwszym pojazdem w swojej klasie, który oferuje dodatkowe urządzenia modułowe. W ofercie pojawią się takie elementy, jak druga sprężarka do chłodzenia przestrzeni ładunkowej (bardzo przydatna przy np. transporcie produktów spożywczych), cztery warianty drugiego akumulatora oraz dodatkowy wymiennik ciepła do systemów korzystających z zewnętrznego zasilania.

Dodatkowo nowy Crafter może być wyposażony w system FMS, czyli interfejs do zarządzania flotą. Moduł ten jako telemetryczny interfejs może być zsynchronizowany z dowolnym aktualnie używanym na rynku interfejsem zarządzania flotowego.

Silniki zostały przygotowane do montażu na modułowej platformie do silników Diesla (MDB). Motor 2.0 TDI serii EA288 Commercial został zaprojektowany specjalnie dla nowego Craftera. Dla modeli z napędem na oś przednią dostępny będzie w trzech wariantach mocy: 75 kW (102 KM), 103 kW (140 KM) oraz w wersji BiTurbo o mocy 130 kW (177 KM).

Wszystkie wersje silnika wyposażone są standardowo w system Start-Stop, oraz spełniają normy emisji EU6. Są one oszczędniejsze średnio o 15% w porównaniu z odpowiednimi jednostkami modelu poprzedniej generacji.

Przedsprzedaż nowego modelu w Polsce rozpocznie się w grudniu bieżącego roku. Od połowy 2017 roku, nowy Crafter oferowany będzie w wersjach z napędem na 4 koła 4MOTION (z silnikiem montowanym poprzecznie) oraz napędem na oś tylną (z silnikiem montowanym podłużnie).

Źródło: Volkswagen/PAP