[PIERWSZA JAZDA] Peugeot 308 po faceliftingu – To czego nie widać gołym okiem

Peugeot zaprezentował model 308 po faceliftingu. Jest to ważny produkt dla marki ze względu na klientów biznesowych. Dlatego francuski producent starał się ze wszystkich sił dopracować go do perfekcji. Czy to się jednak udało?

Druga generacja modelu 308 zadebiutowała w 2013 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Auto było zbudowane na płycie podłogowej EMP2. Był to z pewnością rewolucyjny model, ponieważ już rok później zdobył prestiżowy tytuł Car of the Year 2014. Przez cztery lata ten samochód doceniło wielu klientów indywidualnych, jak też biznesowych. Ekonomiczne silniki oraz dobre wyposażenie, były mocnymi stronami kompaktowej 308-ki. Przyszedł jednak czas na zmiany. Aby zapoznać się co zostało zmodernizowane wybraliśmy się na prezentację najpopularniejszego Peugeota po faceliftingu.

Minimalistyczne zmiany

Na pierwszy rzut oka francuski model praktycznie się nie zmienił od strony wizualnej. Dopiero po wnikliwym wpatrywaniu się w bryłę zewnętrzną samochodu można dostrzec, że z przodu został zmodernizowany zderzak. Zmieniono także atrapę chłodnicy wraz z logo marki. Nawiązują one do tych z modeli: 2008, 3008 oraz 5008. Kosmetyce uległa również maska – jest ona teraz bardziej pozioma i posiada mniejszą liczbę przetłoczeń. Z tyłu natomiast wprowadzono dymione klosze reflektorów.

Różnica w detalach

We wnętrzu modernizacji jest jeszcze mniej. Tak naprawdę, podobnie jak przy stylistyce zewnętrznej, nie da się ich zauważyć na pierwszy rzut oka. Inżynierowie Peugeota skupili się na dopracowaniu szczegółów. Można w tym przypadku wymienić choćby zmianę wyświetlacza ciekłokrystalicznego z systemu naciskowego na pojemnościowy czy wprowadzenie nawigacji on-line, opracowanej wspólnie z TomTom. To nie koniec. Usunięto jeden z przycisków funkcyjnych oraz w końcu zostały one poukładane tak aby bliżej kierowcy były te najczęściej używane.

Jest jeszcze jedna zmiana. Dzięki wprowadzeniu nowych rozwiązań wspomagających kierowcę komputer pokładowy otrzymał nową zakładkę. Między analogowymi zegarami możemy ustawić okno informujące o działaniu systemu Line Assist. Pozwala to na śledzenie czy nasz tor jazdy jest odpowiedni.

Wsparcie nowych technologii

Nie ma co ukrywać, że w modelu 308 brakowało wielu systemów wspomagających kierowcę. Teraz w końcu się to zmieniło. Auto może być wyposażone w takie układy jak: Active Safety Brake and Distance Alert, aktywne monitorowanie pasa ruchu, wykrywanie zmęczenia, automatyczną zmianę świateł drogowych na mijania i mijania na drogowych, rozpoznawanie ograniczeń prędkości, Visiopack (kamera cofania z ruchomymi liniami toru jazdy), aktywne monitorowanie martwego pola, adaptacyjny tempomat od 30 do 180 km/h i od 180 do 0 km/h (dla przekładni automatycznych) oraz adaptacyjny tempomat z funkcją 30 km/h (dla przekładni manualnych). Warto wspomnieć, że ostatni system, czyli adaptacyjny tempomat z funkcją 30 km/h, różni się jedynie tym, że poniżej 30 km/h automatycznie się dezaktywuje i informuje kierowcę o konieczności przejęcia kontroli nad pojazdem. Dzięki temu tego typu system może być stosowany w aucie z konwencjonalną skrzynią biegów.

Kolejne nowinki techniczne już niebawem…

Nie są to wszystkie zmiany jakie zajdą w poliftingowym Peugeocie 308. Otóż już za jakiś czas do oferty trafi nowa jednostka napędowa 1,5 blueHDi o mocy 100 i 130 KM. Jest to silnik, w którym 80% części jest nowa. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom udało się zmniejszyć masę i wymiary jednostki, przy zachowaniu 4-cylindrów. Do tego zastosowano w niej nowy układ oczyszczania spalin SPDF. Poza nowym silnikiem w ofercie pojawią się również zmodernizowane odmiany 2.0 blueHDI 180 KM oraz 1.6 Puretech 130 KM S&S (wersja 110 KM trafi do sprzedaży w późniejszym okresie). Wszystkie wymienione silniki będą spełniać normę Euro 6.2.

Wkrótce w ofercie 308 pojawi się też nowa przekładnia automatyczna, znana z modeli 3008 i 5008. Jest to ośmiobiegowy automat, który został opracowany z japońską firmą Aisin. Jest on o 6 kg lżejszy oraz posiada funkcję Shift and Park by Wire, czyli automatyczne włączanie trybu Parking po wyłączeniu silnika. Przekładnia o 8-przełożeniach, na początku będzie dostępna jedynie w 308 GT z dwulitrowym dieslem pod maską.

Koncern zrezygnował też z 5-biegowej skrzyni manualnej, która była oferowana dla najsłabszych silników. Zostanie ona zastąpiona 6-biegową przekładnią manualną, która została dopracowana pod względem synchronizatorów, zmniejszonego tarcia oraz dostosowania do współpracy z aktywnym tempomatem z funkcją 30 km/h.

Podsumowanie – lifting… po prostu lifting

Nowy Peugeot 308 nie zmienił się znacząco. Producent postanowił doposażyć go w szereg opcji. Jednak tak naprawdę mamy cały czas do czynienia z tym samym poczciwym autem, które poznaliśmy parę lat temu. Nie możemy powiedzieć nic więcej o nowych silnikach oraz skrzyniach biegów, ponieważ na chwilę obecną nie są one jeszcze dostępne. Również auta testowe nie były w nie wyposażone. Może już za jakiś czas będziemy w stanie powiedzieć nieco więcej na ten temat.

Maciej Gis

Źródło: Menadżer Floty

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *