Opel Mokka – nowe otwarcie

To pierwszy model niemieckiej marki z panelem przednim Opel Vizor, zapowiadający przyszły kierunek stylistyczny tego producenta. Nowością jest również przeprojektowane logo Blitz, czyli błyskawica Opla, a także deska rozdzielcza Pure Panel i cyfrowy kokpit. Jest to też pierwszy Opel od samego początku oferowany  zarówno z napędem elektrycznym, jak i z silnikami benzynowymi oraz Diesla. Przy okazji podano, że w 2021 roku Opel będzie produkował już 9 modeli z napędem elektrycznym i hybrydowym.

Nowy Opel Mokka zwraca uwagę dobrymi proporcjami nadwozia i precyzją w najdrobniejszych szczegółach. Krótkie zwisy i szeroki rozstaw kół podkreślają sylwetkę kompaktowego pięciomiejscowego modelu o długości 4,15 m. Przód jest zdominowany przez panel przedni Opel Vizor. Integruje on przedni wlot powietrza, reflektory LED i zaprojektowany na nowo znak Blitz w jeden spójny element. Nazwę samochodu po raz pierwszy umieszczono pośrodku tylnej klapy. Słowo „Mokka” jest zapisane specjalną czcionką, która w zamyśle jej twórców ma kojarzyć się z techniką, płynnością i dynamiką.

Stylistyczna przejrzystość panuje również we wnętrzu. Nowy Pure Panel to zestaw dwóch wyświetlaczy, które pomagają skupić się na najważniejszych informacjach. W przeciwieństwie do kokpitów przeładowanych danymi i przełącznikami, ten jest wyjątkowo czytelny. Wszystkie komunikaty są uporządkowane i zrozumiałe. Projektanci Opla zadbali by obsługa systemu była intuicyjna i nie rozpraszała kierowcy. Najważniejsze funkcje wciąż są sterowane przyciskami, więc nie trzeba się do nich przebijać przez wielopoziomowe menu.

Silniki spalinowe lub napęd elektryczny

Nowa Mokka jest pierwszym w historii samochodem Opla, który od samego początku sprzedaży jest dostępny w wersji w pełni elektrycznej, jak również z silnikami spalinowymi – dzięki multienergetycznej platformie CMP. Silnik elektryczny o mocy 100 kW (136 KM) rozwija 260 Nm momentu obrotowego. Kierowcy mogą wybierać pomiędzy trzema trybami jazdy — Normal, Eco i Sport. Dzięki akumulatorowi 50 kWh Mokka‑e może przejechać na napędzie elektrycznym do 324 kilometrów (według WLTP1). Model ten obsługuje wszystkie opcje ładowania prądem jednofazowym lub trójfazowym z mocą 11 kW za pomocą ładowarki naściennej, szybkiej ładowarki lub przez kabel podłączony do domowego gniazdka elektrycznego. Sprawność akumulatora jest objęta gwarancją przez 8 lat lub 160 000 km. Dzięki specjalnym rozwiązaniom dla pojazdów elektrycznych w ramach OpelConnect i aplikacji myOpel, jazda nową Mokką‑e jest jeszcze prostsza i bezstresowa. Odpowiednie aplikacje ułatwiają korzystanie z tych funkcji.

Silniki benzynowe i wysokoprężny oferują moc od 74 kW (100 KM) do 96 kW (130 KM). Wszystkie zespoły napędowe zadowalają się umiarkowaną ilością paliwa, zapewniając jednocześnie niezłe osiągi (zużycie paliwa według NEDC, dane wstępne2: 4,8–3,8 l/100 km; emisja CO2: 111–100 g/km). Silniki współpracują z nowoczesną sześciobiegową przekładnią manualną lub ośmiostopniowym automatem z manetkami zmiany biegów, umieszczonymi pod kierownicą.

Zespół inżynierów z Rüsselsheim szczególnie postarał się o znaczące obniżenie masy w porównaniu z poprzednią generacją modelu, redukując ją nawet o 120 kg (w zależności od wersji), a także o zwiększenie sztywności nadwozia. Korzyści są oczywiste: nowa Mokka zużywa znacznie mniej paliwa/energii, a jednocześnie jest dużo bardziej elastyczna i dynamiczna.

Matrycowe reflektory i systemy wspomagające kierowcę

Nowa Mokka pozostaje wierna tradycji marki Opel, którą jest udostępnianie technologii z wyższych segmentów szerszej rzeszy użytkowników. Przykładami takich systemów są zaawansowany tempomat (ACC) i aktywne pozycjonowanie na pasie ruchu. W oświetleniu również zastosowano najnowsze technologie, w tym niespotykane w tym segmencie rynku adaptacyjne i nieoślepiające matrycowe reflektory IntelliLux LED® składające się z 14 elementów. Wszystkie warianty Mokki są standardowo wyposażone w elektryczny hamulec postojowy oraz system rozpoznawania znaków drogowych. Dostępna jest również kamera cofania obejmująca kąt 180 stopni, asystent automatycznego parkowania, system Flank Guard oraz układ ostrzegania o pojeździe w martwym polu.

Na wyposażeniu znalazły się  także systemy Multimedia Radio i Multimedia Navi z 7‑calowym dotykowym kolorowym wyświetlaczem oraz flagowy Multimedia Navi Pro z 10‑calowym kolorowym ekranem dotykowym o wysokiej rozdzielczości. Monitory są zintegrowane z nowym kokpitem Pure Panel i zwrócone ku kierowcy, a główny wyświetlacz ma przekątną 12 cali.

Zaawansowana konstrukcja foteli od dawna jest wizytówką Opla. Klient może zamówić zarówno sportową Alcantarę, jak i klasyczną skórę. Najwyższa opcja obejmuje podgrzewany skórzany fotel kierowcy z funkcją masażu. Kierowca i pasażer z przodu mogą umieścić swoje smartfony na specjalnej półce w konsoli centralnej, gdzie kompatybilne telefony mogą być ładowane indukcyjnie.

Nowego Opla Mokkę można już zamawiać  – w podstawowej wersji za 79 990 zł., natomiast ceny bezemisyjnej Mokki‑e rozpoczynają się od 139 900 zł. Pierwsze egzemplarze trafią do polskich klientów pod koniec pierwszego kwartału 2020 r.

(TSz) Zdjęcia: autor i informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *