Nowe silniki Scanii

Scania wprowadza nowe, ekonomiczne silniki w swoich pojazdach nowej generacji. Według producenta zużycie paliwa jest w nich niższe o 3 procent.

Wszystkie silniki spełniające normę emisji spalin Euro 6 zostały wyposażone w ulepszone układy sterowania jednostką napędową oraz nowy osprzęt. Poza tym zmodernizowany został też układ chłodzenia oraz wprowadzono nowe kształty kabin, które pozwoliły na ograniczenie zużycia paliwa średnio o 3%. Nowością w ofercie jest silnik 13-litrowy o mocy 500 KM.

Najnowsze rozwiązania zastosowane w pojazdach Scania nowej generacji z silnikami Diesla pozwalają na redukcję zużycia paliwa na poziomie 3 proc. Spalanie może zostać ograniczone w jeszcze większym stopniu dzięki udoskonaleniu aerodynamiki, a także możliwości wyboru osi z mniejszym przełożeniem 2,35, gdy warunki jazdy oraz zadania wykonywane przez pojazd na to pozwalają – powiedział Björn Westman, dyrektor działu rozwoju silników w Scania.

We wszystkich 13-litrowych jednostkach, Scania zastosowała jedynie układ SCR (Selective Catalytic Reduction). Pozytywne doświadczenia inżynierów firmy związane z redukcją zużycia paliwa i  większa niezawodność uzyskane przy stosowaniu jedynie SCR, określiły kierunek rozwoju prac nad ciężarówkami nowej generacji marki.

W ramach udoskonaleń silnika przebudowano komorę spalania oraz zastosowano nowe wtryskiwacze. Te zmiany pozwoliły na oszczędności paliwa 0,2-0,5%. Dodatkowe oszczędności przynoszą m.in.: wyższa temperatura spalania oraz wykorzystanie chłodnicy oleju z termostatem.

Niższe zużycie paliwa wynika nie tylko ze zmian w budowie silnika. Wiele pracy włożyliśmy też w zapewnienie optymalnej aerodynamiki i inteligentne zarządzanie pracą silnika. W porównaniu ze współczesnymi, bardzo wydajnymi, długodystansowymi pojazdami Scania Streamline Euro 6, analogiczne, nowe modele zużywają przeciętnie o 5 proc. mniej paliwa. Dla typowej ciężarówki do przewozów długodystansowych, pokonującej rocznie 150 000 km, oznacza to oszczędność na poziomie 2000 l oleju napędowego, a tym samym znacznie niższe koszty paliwa – wyjaśnia Björn Fahlström, wiceprezes zarządzania produktem w Scania Trucks.

Źródło: Scania