McLaren Artura – superhybryda wchodzi na rynek

Najnowszy przedstawiciel kategorii supersamochodów – model Artura – wchodzi na rynek jako pierwsza seryjnie produkowana wysokowydajna hybryda (High-Performance Hybrid – HPH). Kojarzona z wyścigami Formuły 1 marka McLaren jak zwykle wywołała sporo emocji premierą swojego nowego auta, które na Wyspach Brytyjskich wyceniono na 185 500 funtów.

To pierwszy model zbudowany na bazie nowej, przystosowanej do wymagań napędu hybrydowego, karbonowej konstrukcji McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA), stworzonej w McLaren Composites Technology Centre (MCTC) w regionie Sheffield.

Do napędu modelu Artura użyto nowy, podwójnie doładowany silnik benzynowy V6 o pojemności 2993 cm3. Przy mocy 585 KM – niemal 200 KM w przeliczeniu na litr pojemności – i 585 Nm momentu obrotowego, aluminiowy silnik z systemem tzw. suchej miski olejowej jest kompaktowy i ultralekki. Przy masie zaledwie 160 kg jest aż o 50 kg lżejszy i mniejszy od silnika McLaren V8.

Wyposażony w filtr cząstek stałych silnik M630 został znacznie udoskonalony. Dzięki cylindrom nachylonym pod kątem 120 stopni, pomiędzy nimi zmieściły się turbosprężarki (system ten zwany jest „hot vee”), co oprócz poprawy osiągów obniżyło środek ciężkości samochodu. Taki układ cylindrów zwiększa osiągi silnika poprzez ograniczanie strat ciśnienia przez układ wydechowy i umożliwia zastosowanie sztywniejszego wału napędowego. To oznacza możliwość „kręcenia silnika” do 8500 obrotów na minutę.

3 sekundy do „setki”

Z nową jednostką V6 współpracuje elektryczny silnik tarczowy. Mniejszy i o większej gęstości mocy niż konwencjonalny elektryczny silnik radialny, jest w stanie wygenerować 95 KM i 225 Nm przy gęstości w przeliczeniu na kg o 33% wyższej, niż układ zaprojektowany dla modelu McLaren P1. Natychmiastowość podania momentu obrotowego – zjawisko znane jako „niwelacja luki momentu obrotowego” (torque infill) – to kluczowy element błyskawicznej reakcji przepustnicy modelu Artura. Przyspieszenie jest naprawdę imponujące: Artura osiąga prędkość 100 km/h w zaledwie w 3 sekundy, 200 km/h w 8,3 sekundy i 300 km/h w 21,5 sekundy. Natomiast prędkość maksymalna wynosi 330 km/h.

Nowa, ośmiostopniowa skrzynia biegów z krótkim przełożeniem jest krótsza o 40 mm. Nie wymagała też montażu biegu wstecznego, bo silnik elektryczny obsługuje proces cofania zmieniając obroty w przeciwnym kierunku.

Silnik elektryczny jest zasilany baterią akumulatorową składającą się z pięciu modułów litowo-jonowych – źródła 7,4 kWh energii użytkowej, zapewniającej zasięg do 30 km jazdy przy zasilaniu wyłącznie prądem. Układ zasilania – w tym jednostkę dystrybucji mocy, przenoszącą moc z akumulatora z tylnej części samochodu – zamocowano na platformie z włókien węglowych z zachowaniem odpowiedniej sztywności konstrukcji, rozłożenia masy i zabezpieczeń przeciwzderzeniowych.

Model Artura zaprojektowano jako hybrydę plug-in, czyli z opcją zasilania z sieci. 80% naładowania baterii można osiągnąć po 2,5 godz. ładowania z wykorzystaniem standardowego kabla zasilającego dla pojazdów elektrycznych (EVSE). Baterie mogą również pobierać moc z silnika spalinowego w czasie jazdy, przy czym tryb ich ładowania jest uzależniony od wybranego trybu jazdy.

Auto posiada także unowocześniony elektro-hydrauliczny układ kierowniczy i proaktywny system tłumienia drgań (Proactive Damping Control) zwiększają zwinność, stabilność i dynamikę pojazdu.

Wyposażenie

Kierownica pozostaje wolna od zbędnych przełączników, natomiast nadal mamy możliwość wyboru trybu jazdy bez zdejmowania rąk z kierownicy. Kierowca może wybrać spośród czterech trybów pracy napędu, w tym e-tryb – jazdy z napędem elektrycznym, zapewniający zasięg do 30 km bezemisyjnej jazdy. Przeznaczony do jazdy w zmiennych warunkach tryb Comfort zapewnia maksymalny zasięg i maksymalną wydajność: silnik spalinowy jest wyłączany przy prędkościach poniżej 40 km/h oraz gdy działa system start-stop. W trybach Sport i Trac k energia elektryczna jest podawana w rosnących dawkach z myślą o reakcji samochodu przy niższym momencie obrotowym i odpowiednim przyspieszeniu. Dostępne oddzielnie tryby regulują pracę układu tłumienia drgań i ingerencję ze strony systemu elektronicznej kontroli stateczności pojazdu, z uwzględnieniem preferencji kierowcy i warunków na drodze.

W modelu Artura debiutuje również nowy fotel Clubsport – rozwiązanie łączące zakres ruchu, jakiego można oczekiwać od ruchomego oparcia z lekkością i podparciem zapewnianym przez sportowe fotele kubełkowe. Nowatorskie a jednocześnie proste w konstrukcji siedzenie obraca się jako całość po eliptycznym łuku podczas zmiany ustawień, jednym ruchem łącząc korektę podparcia ud, wysokości siedzenia i położenia oparcia. Dostępna jest również wersja Comfort.

Na nowy system informacyjno-rozrywkowy i łączności (MIS II) składają się dwa ekrany wysokiej rozdzielczości. Interfejs zaprojektowano w oparciu o nowatorskie oprogramowanie i specjalnie zaprojektowany do tego modelu osprzęt, co gwarantuje reaktywność na poziomie smartfona; możliwa jest również synchronizacja ekranu smartfona z systemem auta. Opcjonalnie MIS II wspiera także szereg funkcji wspomagania kierowcy (ADAS), w tym inteligentny tempomat (Adaptive Cruise Control – ACC) z funkcjami start-stop, system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, inteligentnego asystenta świateł i system rozpoznawania znaków drogowych. Funkcjonalności wszystkich elementów systemu informacyjno-rozrywkowego można rozwijać, korzystając z systemu zdalnej aktualizacji oprogramowania (OTA). Z modelem Artura dostarczany jest również energooszczędny kluczyk działający w technologii Bluetooth; po rozpoznaniu, że kierowca zbliża się do samochodu, kluczyk aktywuje systemy auta.

5 lat gwarancji

Na model Artura można już składać zamówienia w salonach McLarena. Pierwsze samochody trafią do klientów w trzecim kwartale 2021 roku. Na rynku brytyjskim ceny modelu Artura w wersji standardowej zaczynają się od 185 500 GBP. Dostępne są wersje wyposażenia: Performance – o estetyce sportowo-funkcjonalnej, TechLux – w wypadku której postawiono na luksus techniczny – jak sugeruje sama nazwa oraz Vision – o bardziej odważnym, awangardowym wyglądzie.

Jak dotąd polski importer samochodów McLaren – Auto Fus Group, oficjalnie nie podał ceny tego modelu na naszym rynku, wiadomo jednak, że na Artura udzielana będzie standardowa gwarancja: 5 lat na samochód, 6 lat na akumulator i 10 lat na karoserię.

(TSz) Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *