Podczas prezentacji online Ford oficjalnie przedstawił model ETransit – w pełni elektryczną wersję najlepiej sprzedającego się użytkowego vana na świecie. Auto wyposażono w najnowocześniejsze rozwiązania, w tym w standardowy modem FordPass Connect 5, który zapewnia sprawną łączność i szereg dedykowanych usług dla pojazdów elektrycznych dostępnych dla flot samochodowych poprzez system Ford Telematics.
Modem FordPass Connect 5 pomaga w łatwym wyszukiwaniu stacji ładowania i opłatach za ładowanie akumulatorów podczas podróży, natomiast najnowsze wersje oprogramowania pobierane bezprzewodowo pozwalają na aktualizowanie nawigacji i innych funkcji. Z kolei system Pro Power Onboard przekształca ETransita w mobilne źródło zasilania o mocy do 2,3 kW, pomagając w korzystaniu z narzędzi i urządzeń wymagających zasilania elektrycznego w dowolnym miejscu. To pierwsza takie rozwiązanie dostępne w segmencie lekkich pojazdów użytkowych w Europie.
Według norm WLTP ETransit ma zasięg do 350 km, czyli około trzy razy większy, niż odległość, jaką dziennie pokonuje przeciętny samochód dostawczy w krajach UE. Według producenta, niższe wydatki na przeglądy i obsługę pozwolą na uzyskanie szacunkowo 40-procentowej oszczędność kosztów eksploatacji w porównaniu z modelami napędzanymi silnikiem wysokoprężnym.
– Ford jest liderem rynku pojazdów użytkowych w Ameryce Północnej i Europie, więc zwrot w kierunku pojazdów flotowych o zerowej emisji zanieczyszczeń, zwłaszcza w segmencie dostaw na ostatnich kilometrach, ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia naszego celu – doprowadzenia do węglowej neutralności do roku 2050 – powiedział Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Ford Motor Company. – Ford jest gotów do stanięcia na czele tych zmian, które zapoczątkował wielokrotnie nagradzany Transit Custom Plug-In Hybrid i EcoBlue Hybrid. Będzie to korzystne dla naszej planety i dla naszych klientów, którym zmiana przyniesie ogromne korzyści w postaci niższych kosztów operacyjnych oraz nowych technologii, opartych na skomunikowaniu pojazdów z siecią, które pomogą w działalności ich firm.
Tryby jazdy pojazdu są dostosowane do elektrycznego układu napędowego. Zgodnie z danymi producenta, specjalny tryb Eco może zapewnić do 8-10 proc. obniżenia zużycia energii, jeśli ETransit porusza się bez ładunku, przy utrzymaniu przyspieszeń lub prędkości rozwijanych na autostradach. Tryb Eco ogranicza prędkość maksymalną, reguluje przyspieszenie i optymalizuje działanie klimatyzacji, aby pomóc w uzyskaniu maksymalnego zasięgu jazdy. Auto posiada również funkcję zaplanowanego wstępnego klimatyzowania (Scheduled Pre- Conditioning), umożliwiającą zaprogramowanie systemu klimatyzacji, gdy pojazd jest jeszcze podłączony do ładowarki akumulatora i zapewniając w ten sposób maksymalny zasięg jazdy.
W Europie Ford będzie oferował 25 różnych konfiguracji ETransita, z furgonem, furgonem z podwójną kabiną i z kabiną na niezabudowanym podwoziu, a do tego wiele opcji długości i wysokości dachu oraz szereg opcji masy całkowitej pojazdu, do 4,25 tony włącznie. Ładowność ma wynosić do 1616 kg dla vana i do 1967 kg dla modeli z kabiną i niezabudowanym podwoziem.
Elektryczny Transit pojawi się na rynku wiosną 2022 roku.
(TSz)