Z okazji 40. rocznicy premiery Ducato, marka Fiat Professional przedstawiła w pełni elektryczną wersję tego modelu, którą można już zamawiać w Polsce w cenie od 259 200 zł netto.
Model E-Ducato został zaprezentowany w formie „on-the-road” podczas wirtualnej konferencji odbywającej się w kilku miejscach, prowadzonej przez Massimo Temporelliego, wykładowcę uniwersyteckiego i zapalonego popularyzatora nauki. Temporelli połączył się online z dyrektorami Grupy Stellantis i DHL, m.in. z Ericem Laforgem, dyrektorem Brandu LCV Enlarged Europe Grupy Stellantis i Alberto Nobisem, dyrektorem generalnym DHL Express Europe, rozmawiając o współpracy między obiema firmami podczas tworzenia nowego modelu.
Eric Laforge nawiązał do historii Ducato, który w 2021 roku świętuje 40 lat swojej obecności na rynku, potwierdzając swoją pozycję jednego z liderów. Ciągły rozwój modelu trwa, a kulminacją jest pozycja bestsellera sprzedaży wśród samochodów dostawczych, biorąc pod uwagę wszystkie segmenty, zdobyta w 2020 roku w Europie. Sukces ten idzie w parze z niekwestionowaną pozycją najlepszej bazy pod zabudowę kampera i tytułem najlepiej sprzedającego się pojazdu w Europie w swojej klasie, już szósty rok z rzędu.
E-Ducato – gotowy do pracy
Eric Laforge powiedział: „W przypadku E-Ducato chcieliśmy stworzyć nie tylko „zielony” samochód, ale także kompleksowe rozwiązanie w zakresie mobilności, charakteryzujące się wszechstronnością, niezawodnością, skutecznością i zrównoważonym rozwojem, zarówno pod względem dbałości o środowisko, jak i na poziomie ekonomicznym. Dzięki 400 konfiguracjom może zaspokoić potrzeby wszystkich profesjonalnych operatorów, od firm spedycyjnych czy budowlanych, po rzemieślników i dostawców usług komunalnych”.
Dzięki oryginalnej budowie „all forward” bez większych
elementów umieszczonych w dolnej części podwozia i dużej odległości między
podłużnicami, baterie w nowym modelu są optymalnie ułożone pod podłogą, bez
uszczerbku dla pojemności ładunkowej wynoszącej od 10 do 17 cm3 i
prawie 2 ton ładowności. Innymi oczywistymi zaletami są optymalne rozłożenie
ciężaru i obniżenie środka ciężkości, aby poprawić zachowanie pojazdu na drodze
w każdych warunkach obciążenia.
Silnik elektryczny o maksymalnym momencie obrotowym 280 NM zapewnia moc do 90
kW (ok. 122 KM) i przyspieszenie od 0 do 50 km/h w 5 sekund. To znaczy, że
E-Ducato może pochwalić się takimi samymi osiągami, jak wersje z silnikiem Diesla.
Ponadto, samochód jest wyposażony w szereg rozwiązań modułowych, począwszy od dwóch różnych bloków baterii o wydajności 47 kWh i 79 kWh, najlepszych w swojej klasie pod względem zainstalowanej mocy elektrycznej i oferuje 4 różne opcji ładowania, 3 z nich dostępne już w momencie wprowadzenia modelu na rynek. Bateria 47 kWh zapewnia zasięg do 170 km w cyklu WLTP i do 235 km w cyklu miejskim. Natomiast w przypadku baterii 79 kWh odległość wzrasta do 280 km w cyklu WLTP, co odpowiada 370 km w cyklu miejskim. Ładowanie baterii wystarczające na pokonanie 100 km zajmuje nie więcej niż pół godziny. W tej kwestii warto również wspomnieć, że gwarancja baterii 70 kWh wynosi 10 lat lub 220 000 km oraz 8 lat/160 000 km dla wersji 47 kWh.
Raz jeszcze, jeśli chodzi o elastyczność, warto zauważyć, że E-Ducato oferuje również selektor trybu jazdy: tryb „Normal” zapewnia idealną równowagę między osiągami a kosztami, a tryb „Eco” pozwala zaoszczędzić energię. Kiedy natomiast trzeba przewieźć naprawdę ciężki ładunek lub samochód ma przed sobą trudny podjazd, właściwym wyborem jest tryb „Power”. E-Ducato ma jeszcze dwie funkcjonalności zapewniające kierowcom spokój użytkowania:
– „Tryb żółwia” (Turtle Mode), podobny do funkcji
oszczędzania baterii w telefonie komórkowym, który jest aktywowany
automatycznie przy niskim poziomie naładowania akumulatora i ogranicza osiągi
pojazdu, aby bateria działała o 8-10% dłużej.
– „Tryb Regeneracji” (Recovery Mode), dzięki któremu E-Ducato jest jedynym
pojazdem elektrycznym, który nigdy się nie zatrzymuje. W istocie, jeśli jeden
moduł baterii nie działa, inne zajmują jego miejsce, zapewniając kontynuację
pracy.
Podsumowując, wymienione zalety gwarantują wysoką wartość rezydualną tego pojazdu. Do tego dochodzą koszty przeglądów, które dla E-Ducato będą o około 40% niższe niż w przypadku pojazdu z tradycyjnym silnikiem. Można zatem oczekiwać, że jego całkowity koszt posiadania (TCO) będzie podobny do TCO wersji z silnikiem Diesla.
Współpraca z DHL
U podstaw konkurencyjnych osiągów E-Ducato leży 5-letni okres gromadzenia danych w świecie rzeczywistym, za pomocą analizy 4000 połączonych pojazdów, z których przesyłano dane przez 1 rok, w trakcie którego pokonały ponad 50 milionów kilometrów, by móc uwzględnić wszystkie zmienne dotyczące sposobu eksploatacji, załadunku i temperatury otoczenia. Prace przebiegały w szybkim tempie, w bardzo ścisłej współpracy z klientami reprezentującymi różne rodzaje misji zawodowych i dostaw, aby określić indywidualne rozwiązania już na etapie prac nad prototypem, ale przede wszystkim w realnym świecie, w oparciu o potrzeby klientów indywidualnych.
Stellantis rozpoczął w 2016 r. ścisłą współpracę z DHL, światowym liderem w międzynarodowym transporcie towarów, wyspecjalizowanym w swojej branży, silnie zorientowanym na innowacje i dynamicznie rozwijającym się w związku z boomem na e-commerce. Współpraca ta zapoczątkowała spiralę sukcesu, umożliwiając skupienie się na E-Ducato, bazowanie na rzeczywistych misjach DHL i zaprojektowanie ich w kontekście zrównoważonej mobilności elektrycznej.
Jak powiedział Alberto Nobis, CEO DHL EXPRESS Europe: „Jesteśmy przekonani, że przyszłość logistyki „ostatniej mili” jest elektryczna. Dodając samochody E-Ducato do naszej floty, robimy kolejny ogromny krok w kierunku osiągnięcia naszego celu, jakim jest zelektryfikowanie większości naszych dostaw ostatniej mili do 2030 roku. Marka Fiat Professional oferuje właśnie to, czego szukaliśmy: najnowocześniejszą technologię i baterie, które pozwolą nam przejechać do 200 km na jednym ładowaniu”.
Łączność E-Ducato – aplikacje i usługi
Także Mopar czynnie uczestniczył w rozwoju E-Ducato, aby zapewnić klientom nowe narzędzia zarówno w celu poprawy wydajności użytkowania pojazdu, jak i oceny rentowności ich kosztów eksploatacji. Dużą wagę przywiązano do szerokiego spektrum funkcjonalności, które można aktywować „zdalnie” obejmujących także My:Fleet Manager, nową usługę zarządzania flotą. Pierwsze 6 miesięcy korzystania z usługi zawarte jest w cenie pojazdu, jako specjalna promocja dla E-Ducato. Korzystając z platformy internetowej, menedżerowie flot mogą monitorować w czasie rzeczywistym główne zmienne dla każdego pojazdu należącego do floty, w tym przebieg, lokalizację i aktualizacje dotyczące przeglądów, harmonogram ładowania i wiele więcej. Wszystko to w celu poprawy wydajności i produktywności floty, obniżenia kosztów, zapobiegania ryzyku i zapewnienia bezpieczeństwa kierowcy, jak i samochodu.
Ponadto, występowanie w standardzie we wszystkich E-Ducato Mopar® Connect zapewnia szeroką gamę różnych usług, jak pomoc w razie wypadku lub awarii (urządzenie telematyczne, która wykrywa lokalizację pojazdu, zapewnia szybką i konkretną obsługę 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu). W przypadku kradzieży pojazdu, system może go zlokalizować i uniemożliwić jego ponowne uruchomienie, co pozwoli na jego odnalezienie. Dzięki aplikacji mobilnej Uconnect LIVE można sprawdzić, czy drzwi zostały zamknięte, znaleźć miejsce parkowania i otrzymać powiadomienie, jeśli opuści miejsce, w którym został zaparkowany lub przekroczy ustawiony limit prędkości.
Aplikacja mobilna Uconnect LIVE udostępnia również wiele innych funkcji, jak my:Car, zapewniającą zdalną kontrolę poziomu naładowania akumulatora lub ciśnienia w oponach, a także comiesięczne raporty o stanie samochodu. Dostępna jest również usługa my:Journey, umożliwiająca przeglądanie i zarządzanie wszystkimi przemieszczeniami pojazdu oraz pakiet my:eCharge, opracowany specjalnie dla E-Ducato, który pozwala zaplanować ładowanie, znaleźć i skorzystać oraz zapłacić za ładowanie w publicznych punktach ładowania oraz zarządzać ładowaniem z podłączonego Wallboxa.
Gotowi na erę e-Mobility
W dzisiejszych czasach przejście na zrównoważoną, elektryczną i zelektryfikowaną mobilność wymaga przede wszystkim rozbudowania sieci publicznych i prywatnych stacji ładowania samochodów elektrycznych i hybrydowych plug-in. Jednocześnie, wymaga to ponownego przemyślenia, w jaki sposób produkować i dystrybuować energię elektryczną. Stellantis opracowuje rozwiązania zapewniające wszystko, co potrzebne: krokiem w tym kierunku jest umowa z Engie EPS, liderem w sektorze energetycznym, we współpracy z którym powstało Free2Move eSolutions. Działalność tej nowej spółki joint venture będzie obejmować infrastrukturę ładowania (instalacja, serwis i obsługa), abonamenty na ładowanie w stacjach publicznych i w domu za comiesięczną opłatą, zarządzanie cyklem życia akumulatora oraz zaawansowane usługi energetyczne, jak integracja systemów Vehicle-to-Grid (V2G) i rozwiązania w zakresie zarządzania energią w celu zmniejszenia całkowitego kosztu posiadania pojazdu.
Źródło: Informacja prasowa