Dacia Sandero i Sandero Stepway – polska premiera

Niedawno mieliśmy okazję uczestniczyć w krajowej prezentacji nowej Dacią Sandero oraz Sandero Stepway. Auto znacznie zyskało pod względem stylistycznym, ma też bogatsze wyposażenie i nową automatyczną skrzynią biegów CVT. Natomiast w gamie jednostek napędowych znalazł się m.in. zasilany gazem silnik TCe 100 LPG.

Auto powstało na nowej platformie CMF-B, na której zbudowano także Renault Clio i Nissana Micrę. Dzięki zwiększonemu rozstawowi osi, Sandero trzeciej generacji oferuje nieco więcej miejsca w kabinie.

Ładniejsza i lepiej wyposażona

W porównaniu do poprzedniczki lepiej wypada także deska rozdzielcza. Do jej budowy użyto materiałów lepszej jakości, dzięki czemu wnętrze auta stało się przyjemne i nowocześniejsze. Regulowane fotele dają się łatwo dopasować do sylwetki, a kierownicę można ustawić w dwóch płaszczyznach. Do obsługi radia, telefonu i nawigacji bezpośrednio ze smartfona służy system Media Control. Z kolei informacje z systemów Media Display i Media Nav wyświetlane są na 8-calowym ekranie na środkowej konsoli. Co ciekawe, w niektórych wersjach auto wyposażono w uchwyt umieszczony w górnej części tablicy rozdzielczej, pozwalający na zamocowanie smartfona. Oprócz tego w kabinie mamy do dyspozycji wiele praktycznych schowków, natomiast bagażnik oferuje 328 litrów pojemności.

Charakterystycznym wyróżnikiem Sandero trzeciej generacji jest nowy układ świateł z przodu i z tyłu w kształcie podwójnej litery Y. Reflektory LED z funkcją automatycznego włączania świateł oferowane są w standardzie i zapewniają lepszą widoczność w nocy.

Uterenowioną wersję Sandero Stepway można rozpoznać po masce ‒ bardziej wypukłej i z mocniejszymi przetłoczeniami. W tej odmianie auto ma także większy prześwit, szerokie nakładki na nadkola i wzmocnienia w dolnej części drzwi, wyróżniające się inną fakturą. Do tego dochodzą: chromowane logo Stepway pod osłoną chłodnicy, listwy nad światłami przeciwmgłowymi oraz relingi dachowe.

LPG najmocniejszy

Gama jednostek napędowych obejmuje wyłącznie jednostki benzynowe, jednak w planach jest całkowicie elektryczna wersja o nazwie Spring. Aktualnie w ofercie znajdują się 3 silniki. Podstawowy to wolnossąca, trzycylindrowa jednostka SCe 65 o pojemności jednego litra, mocy 65 KM i momencie obrotowym 90 Nm. Zespolona z 5-stopniową skrzynią manualną, pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 16,7 s. To jednocześnie jedyny silnik, z którym nie jest oferowana wersja Stepway.

Silniki z turbodoładowaniem również mają pojemność 1,0 litra i 3 cylindry. TCe 90 ma moc 90 KM i 160 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Ten wariant współpracuje z 6-stopniową skrzynią manualną lub manualem lub bezstopniową automatyczną CVT. Najmocniejsza w ofercie jest jednostka TCe 100 z fabryczną instalacją LPG, o mocy 100 KM oraz 170 Nm momentu obrotowego.

Konstruktorzy Dacii zadbali o poprawę bezpieczeństwa podróżnych. Konstrukcja auta została wzmocniona, a w standardzie jest obecnie 6 poduszek powietrznych. Na pokładzie Sandero jest szereg systemów wspomagania kierowcy, w tym system samoczynnego hamowania awaryjnego AEB (Advanced Emergency Braking System) i funkcja połączeń alarmowych eCall.

Ceny Sandero trzeciej generacji rozpoczynają się od 40 900 zł (za podstawową wersję Access, z silnikiem 1.0 SCe/65 KM), model zasilany gazem LPG wyceniono na 50 900 zł, natomiast podstawowa odmiana Sandero Stepway (wersja Essential z silnikiem TCe 90) kosztuje 53 400 zł.
Więcej na temat nowych modeli Dacii napiszemy w kolejnym numerze magazynu „Menadżer Floty”.

Tomasz Szmandra

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.