Koreańczycy zainwestują miliardy w akumulatory

Firma LG Chem zamierza do 2025 r. zainwestować 5,2 mld dolarów w rozwój biznesu związanego z produkcją akumulatorów do samochodów elektrycznych. Koreańczycy, którzy mają swoje zakłady m. in. w Polsce (LG Energy Solution Wrocław) zapowiedzieli także budowę nowej fabryki materiałów katodowych w południowokoreańskim Gumi.

Inwestycja rzędu 5,2 mld dolarów jest częścią szerszej ofensywy koncernu sięgającej blisko 9 mld USD. Jednak główny nacisk południowokoreańskiej firmy koncentruje się na inwestycjach w wtórne materiały akumulatorowe, takie jak materiały katodowe i separatory. Co znaczące, informacja o inwestycjach pojawiła się w kilka dni po tym jak rząd Korei Południowej ogłosił zamiar wsparcia krajowych producentów baterii (chodzi o kilka miliardów USD).

Nowy zakład w Gumi

LG Chem planuje w grudniu 2021 r. rozpocząć budowę nowego zakładu w Gumi (właśnie tam chce produkować materiału katodowy) o zdolności produkcyjnej 60 tys. ton rocznie. Grupa dąży do zwiększenia wydobycia z 40 tys. ton materiału katodowego w 2020 r. do 260 tys. ton w 2026 r. Przypomnijmy, że tzw. materiały katodowe składają się z kilku metali – takich jak lit, nikiel, kobalt i mangan. Są one krytycznymi składnikami akumulatorów litowo-jonowych. Ich właściwości chemiczne wpływają na wydajność akumulatorów litowo-jonowych. Natomiast ich skład determinuje m.in. zasięg samochodu elektrycznego czy szybkość ładowania.

LG Chem szuka „sojuszników”

Spekuluje się, że aby zabezpieczyć sobie dostęp do metali LG Chem podpisze niebawem umowy joint venture ze spółką wydobywczą (ma to być firma Korea Zinc). Jeśli chodzi o działalność w zakresie separatorów LG Chem, rozważa podobną drogę. Być może będzie to współpraca ze spółkami, które już mają obiecujące technologie lub ewentualne przejęcia tego typu podmiotów.

Konkurent LG Chem, SK Innovation – spółka zależna południowokoreańskiego konglomeratu SK – również ogłosiła plany ekspansji zaledwie kilka dni temu. Planuje zwiększyć moce produkcyjne do ponad 500 GWh do 2030 r. i jest bardzo prawdopodobne, że wejdzie na giełdę. SK Innovation podjęła niedawno decyzję o budowie trzeciej i czwartej fabryki separatorów do akumulatorów w Polsce, na terenie KSSE w Dąbrowie Górniczej.

Rozmowy na szczycie

Warto przypomnieć, że przed kilkoma tygodniami prezydent Korei Płd. przebywał w Stanach Zjednoczonych, gdzie prowadzone były szeroko zakrojenie rozmowy na temat współpracy w obszarach rynku elektromobiności. Zarówno SKI, jak i LG Energy Solution (spółka zależna od LG Chem) konkurują m. in. o kontrakt dotyczący opracowania próbek większych ogniw baterii 4680. Są one preferowane przez Teslę. Obaj południowokoreańscy producenci mają nadzieję na zdobycie zamówienia na nowe ogniwa 4680 od kalifornijskiego producenta samochodów elektrycznych.

Wyścig po Teslę

Skądinąd wiadomo, że Tesla planuje własną produkcję ogniw w swoich fabrykach w Teksasie i Berlinie, ale prawdopodobnie będzie też kupować takie ogniwa od innych producentów. Także partner Tesli w zakresie produkcji baterii, Panasonic, już w styczniu zapowiedział, że rozpocznie produkcję prototypów 4680 ogniw dla Tesli jeszcze w tym roku.

Źródło: ORPA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *