Volvo prezentuje nowoczesne miejskie autobusy

Podczas odbywającego się w Warszawie VI Kongresu Transportu Publicznego Volvo zaprezentowało trzy zelektryfikowane autobusy miejskie – dwa o napędzie hybrydowym, w tym jeden przegubowy – pierwszy tego typu autobus użytkowany przez polski zakład komunikacyjny oraz innowacyjną elektryczną hybrydę.

Uczestnicy VI Kongresu Transportu Publicznego, który odbywa się dniach 12-13 października w Warszawie, mieli okazję z bliska przyjrzeć się nowoczesnym autobusom miejskim Volvo wykorzystującym napęd elektryczny – hybrydowy i hybrydowo-elektryczny.

Autobusy o napędzie hybrydowym pokazane podczas Kongresu Transportu Publicznego to pojazdy użytkowane przez Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie (autobus krótki, 12- metrowy) oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu (autobus przegubowy, 18- metrowy). Pojazdy tego typu zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem diesla. Są też bardzo ciche. Wszystko to sprawia, że są dużo przyjaźniejsze dla środowiska niż tradycyjne autobusy
napędzane silnikami diesla.

Pionierem w Polsce w wykorzystaniu autobusów hybrydowych na większa skalę był Inowrocław – jeździ tam 10 tego typu autobusów dostarczonych przez Volvo w roku ubiegłym. Kolejnym miastem stawiającym na hybrydy jest Sosnowiec – w ramach kontraktu zawartego z sosnowieckim przedsiębiorstwem komunikacji miejskiej, Volvo Polska kończy dostawy 35 hybrydowych autobusów miejskich, z czego 10 – to autobusy przegubowe (właśnie taki autobus można zobaczyć podczas Kongresu). To jak do tej pory największa jednorazowa dostawa pojazdów z napędem hybrydowym w Polsce. Hybrydy Volvo spotkać też można w Warszawie czy Wrocławiu.

Volvo zaprezentowało ponadto na Kongresie tzw. elektryczną hybrydę. Autobusy o takim napędzie tym różnią się od „tradycyjnych” hybryd, że na większości trasy wykorzystują energię elektryczną. W swojej wrocławskiej fabryce Volvo produkuje autobus Volvo 7900 Electric Hybrid, który porusza się cicho i nie wytwarza spalin na 70 proc. trasy. Ładowanie baterii trwa tylko 3-6 minut i odbywa się na przystanku końcowym. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu
systemu ładowania „opportunity charging” – autobus po prostu podjeżdża pod stację ładowania i pobiera prąd przez pantograf wysuwany ze stacji. Akumulatory są też ładowane podczas jazdy – przy hamowaniu i z nadwyżki mocy. Dzięki takiemu rozwiązaniu zużycie energii jest o 60 proc.

Źródło: Volvo Bus & Trucks