UE chce wprowadzić kolejne, rygorystyczne normy emisji spalin Euro

W Unii Europejskiej szykuje się kolejna reforma dopuszczalnej granicy poziomu emisji CO2. Według nowych zapowiedzi Komitetu ds. Środowiska (ENVI) Parlamentu Europejskiego w roku 2025 producenci samochodów mogą spodziewać się wprowadzenia kolejnych normy Euro, której docelowy poziom ustalono pomiędzy 68 a 78 g/km dla samochodów osobowych i 105 do 120 g/km CO2 w przypadku lekkich aut ciężarowych.

Nowe zalecenia zostały zawarte w oparciu o nową strategię na rzecz mobilności na niskim poziomie emisji, opracowanej przez Komisję Europejską.

Okres obowiązywania nowej normy Euro do 2025 roku zbiega się w czasie, z wprowadzeniem także nowej, bardziej dokładnej i realistycznej formy badania emisji spalin wśród aut segmentu LCV. Mowa tutaj o zastąpieniu dotychczasowych testach emisji spalin NEDC na rzecz WLTP. ENVI nie uważa jednak, że system ​​WLTP wystarczy i zażądała bardziej przejrzystej i realistycznej procedury badania, która będzie odzwierciedlać rzeczywiste zużycie paliwa i emisję CO2.

Obecny norma emisji dla nowych samochodów wynosi średnio 95 g CO2 / km i obowiązuje do roku 2021. W przypadku samochodów z silnikami benzynowymi przekłada się to na oszczędność paliwa 4,1 litra na 100 km, a na silniki Diesla 3,6 litra. W przypadku lekkich ciężarówek, target na 2021 rok wynosi 147 gramów, co oznacza wypromowanie średniego spalania do około 5,5 litra na 100 km (dla aut napędzanych olejem napędowym).

Źródło: Parlament Europejski
oprac. MF/jab