Silniki Diesla są niewystarczająco badane

Grupa Transport i Środowisko (Transport and Environment), lobbująca na rzecz czystego powietrza, opublikowała listę 30 aut z silnikami wysokoprężnymi, które są najbardziej szkodliwe dla środowiska, a nie zostały w pełni przebadane. Raport o nazwie „Brudna 30” ma wywrzeć presję na unijnych ministrów transportu, którzy spotykają się we wtorek 7 czerwca w Luksemburgu. Mają oni rozmawiać na temat działań w obliczu skandalu dotyczącego manipulowania pomiarami spalin.

W dokumencie przedstawione zostały analizy publicznych wyników badań samochodów dokonywanych przez państwowe instytucje, które decydują o dopuszczeniu ich na rynek. Od czasu kiedy powstała Unia, wystarczy zgoda jednego z takich organów na terenie UE. Przy akceptacji pojazd może być sprzedawany na każdym rynku z państw członkowskich. Na liście 30 aut, które emitują nadmierne ilości tlenków azotu, znalazły się też pojazdy spełniające normę Euro 6.

Zdaniem twórców dokumentu wiele dopuszczonych do sprzedaży samochodów uzyskało „podejrzane wyniki emisji (spalin)” podczas tegorocznych testów prowadzonych np. w Niemczech, Francji czy Wielkiej Brytanii. Autorzy dokumentu podkreślają, że UE nie podjęło odpowiednich działań przeciwko producentom pojazdów.

Proces certyfikacji samochodów zakłada testy emisji spalin prowadzone w warunkach laboratoryjnych. Jednak, jak podkreślają światowe media, większość pojazdów emituje w spalinach zdecydowanie więcej tlenków azotu podczas jazdy w normalnych warunkach drogowych.

Źródło: PAP