Według niezależnych testów porównawczych pojazdy Scania charakteryzują się coraz niższym zużyciem paliwa oraz emisją spalin. Zostało to potwierdzone przez zestawienie ze sobą Scanii Streamline 143 z 1992 roku i nowego modelu S500.
W transporcie ciężkim znaczącą część kosztów przewoźnika stanowi zakup paliwa. W związku z tym przedsiębiorcy z branży transportowej nieustannie szukają rozwiązań, przyczyniających się do optymalizacji jego zużycia.
„Zużycie paliwa przypadające na 1 tonę ładunku to obecnie najważniejszy czynnik brany pod uwagę przy zakupie ciągników 4×2 wykorzystywanych w europejskim transporcie długodystansowym. Tymczasem, jeśli porównamy pojazdy Scania eksploatowane w podobnych warunkach, zużycie paliwa spadało przeciętnie o 1,3 proc. rocznie od 2004 roku. Jednocześnie znacząco zmniejszyła się emisja tlenków azotu i stale pozostaje poniżej surowej normy, wynoszącej 0,4 g/kWh” komentuje Henrik Wentzel, główny inżynier w Scania.
Istotną kwestią w przypadku pojazdów Scania jest wyposażanie ich od 2004 roku w system monitorujący zużycie paliwa i poziom emisji spalin. Dzięki temu eksperci firmy mają dokładny obraz pozytywnych zmian, jakie zaszły w ostatnich latach.
Niezależne testy
Przedstawiciele Scania zwrócili się do niezależnej firmy AVL z prośbą o przeprowadzenie testów układów napędowych. Specjaliści z AVL dokonali precyzyjnych pomiarów zużycia paliwa i emisji tlenków azotu, 25-letniego podwozia Scania Streamline 143 i pojazdu S500 nowej generacji. Odcinek testowy miał długość 140 km, a każdy z samochodów ciężarowych pokonał go sześciokrotnie.
„Zdecydowaliśmy się na porównanie właśnie tych pojazdów, ponieważ oba reprezentują optymalne rozwiązania dla leśnictwa dostępne w danym czasie” wyjaśnia Wentzel.
Istotną kwestią jest, że oba pojazdy wyposażone były w silniki o mocy 500 KM i zostały przystosowane do pracy przy transporcie drewna. Starszy pojazd miał jednostkę napędową V8 o objętości skokowej 14-litrów, a nowy napędzany był, 6-cylindorwym, rzędowym silnikiem o objętości skokowej 13-litrów.
Przeprowadzony test
Test przeprowadzono na początku lutego 2017 roku. Odbył się on na drodze 73 na południe od Sztokholmu. Pojazdy ciężarowe pokonywały wyznaczoną trasę równocześnie ze stałą prędkością 85 km/h. Prowadzący je kierowcy zamieniali się, aby każdy z nich pokonał tę samą odległość starszym i nowym pojazdem. W ten sposób zniwelowano wpływ stylu jazdy na ostateczny wynik. Oba pojazdy miały identyczny ładunek.
Wyniki testu
Wyniki testu jednoznacznie potwierdzają, że przez 24 lata, zużycie paliwa zredukowane zostało o 25%, a emisja tlenków azotu o 95%.
„Udoskonalenia, jakie stopniowo wprowadzamy w naszych pojazdach przynoszą wymierne rezultaty. Podobnie przebiega droga rozwoju silnika Diesla. Zamiast rewolucji zmieniającej wszystko, potrzebna jest systematyczna, ciężka praca nad dopracowaniem szczegółów” komentuje Wentzel i dodaje „Eksperyment przyniósł bardzo pozytywne wyniki. Nasz wysiłek włożony w obniżanie zużycia paliwa i emisji spalin w pojazdach Scania przyniósł oczekiwane efekty”.
Poniższa tabela przedstawia zestawienie zużycie paliwa i emisję tlenków azotu nowych ciągników Scania 4×2 z naczepami w okresie 2004-2015.
Rok produkcji | Zużycie paliwa (l/100 km) | Normy emisji NOX (g/kWh) | Liczba zbadanych pojazdów |
2004 | 34,42341 | 5 | 5774 |
2005 | 33,99524 | 3,5 | 13014 |
2006 | 33,18594 | 3,5 | 16322 |
2007 | 32,78782 | 3,5 | 19830 |
2008 | 32,18854 | 2 | 18255 |
2009 | 32,13567 | 2 | 5741 |
2010 | 32,17759 | 2 | 11121 |
2011 | 32,11316 | 2 | 15349 |
2012 | 31,21401 | 2 | 12521 |
2013 | 31,71524 | 0,4 | 14190 |
2014 | 31,10265 | 0,4 | 15129 |
2015 | 29,75505 | 0,4 | 13146 |