Park samochodów elektrycznych w Polsce. Kto sprzedaje najwięcej aut?

Według danych dostępnych w Centralnej Ewidencji Pojazdów na koniec 2020 roku liczba zarejestrowanych w Polsce elektrycznych lub hybrydowych typu plug-in samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony przekroczyła 20 tys. sztuk. Najpopularniejszą marką wśród pełnych elektryków jest Nissan, natomiast w gronie „hybryd z wtyczką” dominuje BMW.

Dokładnie zarejestrowanych zostało 20 181 takich aut, z czego 9 751 sztuk stanowiły modele „czysto” elektryczne (48,3% parku ), a 10 430 sztuk – hybrydy plug-in (udział 51,7%). Co ciekawe, blisko połowa tych pojazdów została zarejestrowana w minionym roku – 9 996 sztuk, czyli ponad dwukrotnie więcej niż w 2019 roku (4 591 szt.). To pokazuje, jak szybko rośnie ten rynek, choć same liczby nie są tak optymistyczne, szczególnie na tle całego parku samochodów, czy wyników osiąganych w krajach Europy Zachodniej.

W grudniu 2020 roku również padł rekord przyrostu – zarejestrowanych zostało 1 855 tzw. wtyczkowozów, a aż 1 673 z nich pochodziły z krajowych salonów dealerskich. To dokładnie taka sama liczba, jak ubiegłoroczny import. Biorąc pod uwagę cały miniony rok – tendencja jest podobna. Zdecydowana większość aut zarejestrowanych w 2020 roku pochodzi z polskich salonów (8 323 szt., udział 83%).

Z bazy danych z dnia 31 grudnia 2020 roku wynika, że z salonów wyjechały łącznie 14 543 auta, co stanowi 72% rynku. 5 638 samochodów sprowadzono do Polski z zagranicy jako pojazdy używane. Zbliżone proporcje – 70% do 30%  wykazuje porównanie uwzględniające typ właściciela – firmy i osoby fizyczne. Ponad dwukrotnie więcej samochodów z wtyczką zarejestrowały dotychczas firmy (14 084 sztuki), osoby prywatne są właścicielami pozostałych 6 097 aut.

Najpopularniejszą marką wśród pełnych elektryków jest Nissan – 2 029 szt., a najpopularniejszym modelem Nissan Leaf – 1 795 szt. Czołówkę goni Skoda Citigo, która w 2020 roku miała nawet  więcej nowych rejestracji niż leader – z wynikiem 518 sztuk zajmuje w rankingu modeli czwartą pozycję.

W analogicznym zestawieniu hybryd plug-in liderem jest BMW (2 704 szt.), a najliczniej reprezentowanym modelem – jedyny w czołowej piątce Japończyk – Mitsubishi Outlander PHEV (960 szt.). Podobnie jak w grupie BEV, wśród hybryd plug-in coraz bardziej liczy się Skoda. Model Superb z okrągłym wynikiem 500 szt. zajmuje już 5 miejsce w rankingu modeli. Stale rośnie też popularność Tesli, która niedługo przekroczy barierę 1 tys. egzemplarzy (obecnie 944 szt.).

Źródło: IBRM Samar

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *