Hybrydy PHEV dłużej bez akcyzy

Ministerstwo Finansów poinformowało, że zwolnienie z podatku akcyzowego hybryd plug-in zostanie wydłużone o dwa lata. Dotyczy to jednak wyłącznie samochodów napędzanych silnikami spalinowymi o pojemności równej lub mniejszej niż dwa litry.

Jednym z powodów rosnącej popularności hybryd na polskim rynku są zapewne ulgi w podatku akcyzowym. Umożliwiają one producentom, przynajmniej w teorii, lekką obniżkę cen, a dzięki temu zwiększenie sprzedaży pojazdów spełniających coraz to surowsze normy emisji CO2. Najbardziej preferencyjna, bo zerowa stawka tego podatku, podobnie jak w przypadku samochodów czysto elektrycznych, obejmuje hybrydy ładowane z gniazdka (PHEV). Przywilej ten objął jednak tylko pojazdy o pojemności silnika spalinowego dwa litry lub mniejszej, bo rząd kilka lat temu stwierdził, że nie będzie dofinansowywał droższych modeli, wyposażonych w ponad dwulitrowe silniki.  Zwolnienie hybryd PHEV z akcyzy ma czasowy charakter i obowiązuje obecnie do 1 stycznia 2021 roku.

Jak pisaliśmy w połowie listopada, rząd podjął jednak prace nad wydłużeniem terminu obowiązywania tego zwolnienia. Teraz informacje te potwierdziły się. Zgodnie z odpowiedzią udzieloną IBRM Samar przez Ministerstwo Finansów, „regulacje w zakresie wydłużenia zwolnienia dla hybryd PHEV o poj. sinika 2 l. i mniejszej znajdują się w procedowanej w Senacie ustawie z 27 listopada 2020 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw”. Artykuł 3 rzeczonej ustawy przewiduje zaś wydłużenie terminu zwolnienia z 1 stycznia 2021 roku do 31 grudnia 2022 roku. 

Pozostałe hybrydy nie korzystają z tak dużych obniżek podstawowych stawek akcyzy na samochody (18,6 i 3,1 proc.). W ich przypadku stawki od początku 2020 r. zostały obniżone o połowę. I tak klasyczne hybrydy wyposażone w silnik spalinowy o pojemności powyżej dwóch litrów, (ale nie większy niż 3,5 litra) są obecnie obciążone stawką w wysokości 9,3 proc. podstawy opodatkowania. W przypadku samochodów o pojemności silnika 2l lub mniejszej, stawka wynosi 1,55 proc. Obniżka akcyzy o 50 proc. dotyczy także hybryd plug-in o pojemności sinika powyżej 2 litrów. Warto dodać, że od początku 2020 r. z preferencyjnej stawki podatku akcyzowego korzystają tzw. hybrydy, MHEV, czyli auta z silnikiem spalinowym, wyposażone w urządzenia elektryczne, które pełnią rolę wspomagającą dla różnych funkcji pojazdu. Nie są one jednak na tyle wydajne, aby samodzielnie mogły go napędzać.

Hybrydy typu plug-in (PHEV) stanowią trzecią pod względem liczby rejestracji grupę pojazdów z napędem zelektryfikowanym w Polsce. W listopadzie 2020 r. wydziały komunikacji zanotowały w swoich bazach danych 577 hybryd ładowanych z gniazdka, o 11 proc. mniej w stosunku do poprzedniego miesiąca i o 406 proc. więcej w zestawieniu z listopadem roku minionego. W ciągu jedenastu miesięcy br. zarejestrowanych zostało 3 540 takich samochodów, o 254 proc. więcej (r/r). Trzema najpopularniejszymi markami tego roku były: BMW (548 sztuk), Skoda (454 szt.) oraz Mercedes (433 szt.). Wśród modeli na podium znalazły się: Skoda Superb (448 szt.), BMW serii 5 (196 szt.) oraz ex aequo Mitsubishi Outlander.  Tylko dwa pierwsze z nich są wyposażone w silniki umożliwiające zwolnienie importerów z obowiązku uiszczania akcyzy.

Źródło: IBRM Samar­­­­­

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *