Finałowa runda Mistrzostw Formuły E

W najbliższy weekend na nowojorskim Brooklinie odbędą się dwie finałowe rundy Mistrzostw Formuły E współorganizowanych przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA) – organizację nieodłącznie związaną z wyścigami Formuły 1.

Formuła E to pierwsza na świecie seria wyścigowa dla jednoosobowych w pełni elektrycznych samochodów sportowych goszcząca między innymi w Berlinie, Hong Kongu, Marrakeszu i Paryżu. W finałowych rundach w Nowym Jorku będziemy świadkami dwóch wyścigów na dystansie ponad 100 kilometrów każdy.

Klasyfikacja generalna – jeszcze wszystko może się zdarzyć

O pierwsze miejsce w stawce walczą ze sobą lider klasyfikacji – Francuz, Jean-Eric Vergne (163 pkt) i goniący go Brytyjczyk, Sam Bird (140 pkt). Trzeci w zestawieniu – Brazylijczyk, Lucas di Grassi (101 pkt) ma szanse na walkę o drugie miejsce ale musi liczyć na wyjątkowego pecha Bird’a. To może nie być łatwe zważywszy na to, że Bird w tym sezonie na podium stawał już sześciokrotnie, w tym dwa razy na najwyższym stopniu. Tak czy inaczej jeszcze nic nie jest rozstrzygnięte gdyż w sobotę i w niedzielę do zgarnięcia jest w sumie 58 punktów. Chętni do oglądania tych zmagań niech w sobotni i niedzielny wieczór nastawią odbiorniki telewizyjne na Eurosport.

Pewną ciekawostką jest też klasyfikacja drużynowa. Pośród teamów odnajdziemy dobrze nam znane marki samochodowe (Audi, DS., Renault) ale na szczycie tabeli znajduje się chiński zespół Techeetah. Czy to pokazuje kto jest liderem innowacji w elektromobilności?

Z motorsportu do masowego odbiorcy

Od lat producenci aut i podzespołów, wykorzystują swoją obecność w motorsporcie, aby testować innowacyjne rozwiązania poprawiające wyniki sportowe. My – użytkownicy aut „cywilnych” liczymy na to, że nowinki sprawdzone w warunkach ekstremalnych z czasem znajdą się w samochodach parkujących w naszych garażach, co przełoży się na ich osiągi, bezpieczeństwo i radość z jazdy. Aby ta prawidłowość dotyczyła również samochodów elektrycznych od przyszłego roku FIA zapowiada poluzowanie przepisów regulaminowych Formuły E, co w zamyśle autorów zmian ma pozwolić inżynierom na dalszy rozwój elementów napędowych i układów akumulatorowych. Zapewne wpłynie to na osiągi e-bolidów podnosząc atrakcyjność zmagań sportowych.

Czy Formuła E dorówna popularnością swojej starszej siostrze? Tego jeszcze nie możemy być pewni. Być może będzie szybciej, a na pewno ciszej.

Informacje szczegółowe:
2018 Formula E E-Prix w Nowym Jorku
Data: 14 lipca (sobota); 15 lipca (niedziela)
Rundy: 11 i 12 z 12
Tor: Brooklyn Circuit
Długość: 2,373 km
Liczba zakrętów: 14
Kierunek: zgodnie z ruchem wskazówek zegara
Okrążenia:
Wyścig 1 (sobota): 45 okrążeń
Wyścig 2 (niedziela): 43 okrążenia

Transmisja telewizyjna: Eurosport 1: 21:00 (sobota) i 20:05 (niedziela)

Materiały graficzne: DS Virgin Racing
Więcej informacji na stronie: www.fiaformulae.com

Tomek Bajan

Wideo

III Międzynarodowe Targi EkoFlota: Innowacje, Ekologia, Mobilność – podsumowanie
The best of Poznań Motor Show 2018
[Genewa Motors Show 2018] Nissan IMx KURO i Nissan LEAF
The best of Geneva International Motor Show 2018
  •  image
  •  image
  •  image
  •  image
[Pierwsza jazda] Test Infiniti Q30
[Fotorelacja] Motor Show 2016

Aktualności