Elektryczna rewolucja Electric Taxi

Po ulicach Warszawy jeździ już 20 elektrycznych taksówek Nissan LEAF, a wkrótce flota Electric Taxi zostanie powiększona o kolejne kilkadziesiąt takich pojazdów. Niedługo do stolicy dołączą inne miasta, które w ramach Polskiego Programu Elektryfikacji Motoryzacji stawiają na bezemisyjne samochody.

W marcu tego roku pierwsza partia Nissanów LEAF trafiła do Electric Taxi – nowego przewoźnika, opartego w stu procentach na flocie pojazdów elektrycznych. Przekazanie samochodów zbiegło się z uruchomieniem Polskiego Programu Elektryfikacji Motoryzacji, który obejmie także inne miasta. Program ma pozwolić sprostać wymogom klimatycznym stawianym przez UE, w tym wymogom zmniejszenia emisji CO2. Dzięki niemu powstanie m.in. gęstsza siatka punktów do ładowania akumulatorów, które mają pojawiać się zarówno przy domach wielorodzinnych, jak i na parkingach czy przy budynkach użyteczności publicznej.

Nissan liderem

Bezemisyjna motoryzacja to wyzwanie, przed którym stoją obecnie europejskie miasta. Naprzeciw tej nowej rzeczywistości wychodzą zarówno przedstawiciele rządów, jak i producenci samochodów. Pionierem rynku pojazdów elektrycznych jest Nissan, firma z 70-letnim doświadczeniem i tym samym globalny lider, oferujący takie pojazdy na skalę masową. Model LEAF to jeden z najlepiej sprzedających się na świecie samochodów elektrycznych (sprzedano już ponad 250 000 egz.). Warszawski przewoźnik wybrał wersję z akumulatorem o pojemności 30 kWh, zapewniającym zasięg do 250 km na jednym ładowaniu. – Jesteśmy dumni, że Electric Taxi wybrało Nissana, który jest pionierem i liderem globalnego rynku samochodów elektrycznych. Jest obecny na tym rynku od 6 lat i ma największą wiedzę zarówno na temat produkcji aut elektrycznych, jak i potrzeb użytkowników w tym zakresie. Wierzymy, że klienci szybko przekonają się, że elektryczne Nissany LEAF stanowią realną alternatywę dla aut spalinowych, a do tego są ciche, komfortowe i przyjazne środowisku – powiedział Robert Prusiński, dyrektor polskiego oddziału Nissan Sales CEE.

Przypomnijmy, że w 2010 r. Nissan jako pierwszy wprowadził na rynek w pełni elektryczny samochód. Model LEAF szybko zdobył uznanie na arenie międzynarodowej. Jury prestiżowego konkursu Car of the Year ogłosiło go samochodem 2011 r., co jest pierwszym takim tytułem w historii zdobytym przez pojazd z napędem elektrycznym.

Ekologiczne taksówki

Mobilność elektryczna jest jednym z najważniejszych przyjaznych środowisku projektów, które oszczędzają zasoby naturalne i chronią nasz ekosystem. Firma Electric Taxi użytkuje wyłącznie elektryczne Nissany LEAF, zapewniając przy tym wysoki standard usług. Nasi kierowcy zostali przeszkoleni przez specjalistów Nissana i doskonale poznali właściwości, zalety i charakterystykę elektrycznych samochodów – tłumaczy Wojciech Czapla, koordynator projektów: Polskiego Programu Elektryfikacji Motoryzacji oraz firmy Electric Taxi.

Electric Taxi powstało w listopadzie ubiegłego roku, w momencie gdy na rynek wszedł nowy Nissan LEAF ze zwiększonym zasięgiem. Właśnie po pojawieniu się tego modelu w sprzedaży dostrzegliśmy możliwość komercyjnego wykorzystania tego samochodu, chociażby ze względu na niskie koszty eksploatacji. Od początku naszej działalności ściśle współpracujemy z firmą Nissan – jedynym obecnie producentem wytwarzającym seryjnie elektryczne samochody, których z powodzeniem można używać jako taksówek. Co ważne, Nissan bardzo zaangażował się w ten projekt, co stanowi ewenement na skalę światową. Udziela nam dużego wsparcia, zarówno infrastrukturalnego, jak i marketingowego. Myślę, że przedstawiciele japońskiej firmy docenili naszą koncepcję, która zakłada nie tylko rozwój przedsiębiorstwa taksówkowego, ale także rozbudowę infrastruktury, niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania elektrycznej motoryzacji. Nie bez znaczenia jest także fakt, że powstałym z naszej inicjatywy Polskim Programem Elektryfikacji Motoryzacji zainteresowała się Polska Akademia Nauk, a także samorządy i największe organizacje społeczno-gospodarcze. Poza Warszawą w najbliższym czasie pojazdy w barwach Electric Taxi pojawią się także w Krakowie i Katowicach, a niedługo do projektu dołączą kolejne miasta. Zakładamy, że do końca tego roku po polskich drogach będzie jeździć ponad 500 taksówek Nissan LEAF – mówi Wojciech Czapla.

Oczywiście na rozwój elektrycznej motoryzacji znaczący wpływ ma odpowiednia infrastruktura, na co także kładzie nacisk Polski Program Elektryfikacji Motoryzacji. Według resortu energii obecnie w Polsce działa ponad 300 stacji ładowania pojazdów elektrycznych. W 2020 r. ma być już ponad 6,5 tys. zwykłych stacji ładowania oraz ok. 300 stacji szybkiego ładowania, ale to wymaga inwestycji o wartości nawet 500 mln zł.

Tomasz Szmandra

Źródło: Menadżer Floty

Artykuł ukazał się pierwotnie w magazynie Menadżer Floty (wyd. 05/2017)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *