Wzrost popularności wynajmu długoterminowego w Polsce

Rynek wynajmu długoterminowego samochodów w Polsce powiększył się po pierwszym kwartale 2018 r. o 15,1%.

Popularność wynajmu długoterminowego aut wśród firm i przedsiębiorców zwiększała się 2,5-krotnie szybciej od pozostałych form finansowania floty. W pierwszym kwartale tego roku, na potrzeby wynajmu długoterminowego zakupiono o 26,4% więcej aut osobowych niż rok wcześniej. Bardzo wysokie tempo wzrostu w pierwszych trzech miesiącach 2018 roku osiągnęła również branża wypożyczalni samochodów, której dynamika rozwoju wyniosła aż 36,2% względem analogicznego okresu.

Za rosnącą sprzedaż w salonach w pierwszych trzech miesiącach 2018 r., odpowiadają przede wszystkim firmy, które zgodnie z danymi IBRM Samar, były nabywcami około 65,3% nowych aut osobowych. Był to wynik wyższy o 13,2% od roku poprzedniego.

Wynajem długoterminowy był sposobem na sfinansowanie aut służbowych, którego popularność wśród przedsiębiorców w Polsce w pierwszym kwartale 2018 r. rosła w najwyższym tempie. W jego przypadku liczba kupowanych nowych samochodów osobowych zwiększała się najszybciej, bo aż o 26,4% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.

Dla porównania, liczba nowych samochodów nabywanych przez przedsiębiorców ze środków własnych, w kredycie oraz przy użyciu klasycznego leasingu finansowego razem, była w pierwszych trzech miesiącach 2018 r. większa o 10,3% r/r.

Natomiast przy użyciu klasycznego leasingu finansowego przedsiębiorcy w Polsce w pierwszym kwartale bieżącego roku kupili o 10,4% samochodów więcej, w porównaniu do początku roku 2017.

Zgodnie z danymi IBRM Samar, w pierwszym kwartale 2018 r. przedsiębiorcy zakupili w polskich salonach łącznie 91,3 tys. nowych aut osobowych. Z czego 20,5% nowych samochodów osobowych zakupionych w tym czasie znajdowała się w wynajmie długoterminowym. Branża nabyła łącznie 18,7 tys. aut.

Od początku 2018 r. kontynuowany był spadek popularności aut z silnikami Diesla. Samochody wyposażone w silniki wysokoprężne traciły swój udział kosztem aut benzynowych i z napędami ekologicznymi. Samochody z napędem diesla zanotowały spadek udziału w rynku o 1,4% w ciągu zaledwie trzech miesięcy. Natomiast auta z silnikami benzynowymi odnotowały wzrost o 4,3%, uzyskując 33,9% udział w rynku.

Pojazdy z napędem alternatywnym w ciągu roku zwiększyły swój udział w rynku 4-krotnie. W ich przypadku zakupionych zostało 2000 aut, dając udział w łącznej flocie na poziomie 1,2%. Na ten wynik składały się przede wszystkim hybrydy, których liczba wynosiła 1974 auta. Samochodów elektrycznych było jedynie 26, co więcej, ich liczba pozostała niezmienna w stosunku do stanu sprzed roku.

Źródło: PZWLP