Wyniki marki Volkswagen za 2017 rok

W 2017 r. marka Volkswagen sprzedała 6,23 miliona samochodów, zwiększając obroty do 80 miliardów euro. Wynik operacyjny przed zdarzeniami nadzwyczajnymi wzrósł po raz pierwszy od pięciu lat osiągając poziom 3,3 miliarda euro.

W ubiegłym roku marka Volkswagen przekazała klientom łącznie 6,23 miliona samochodów. Oznacza to wzrost o 4,2% w porównaniu z poprzednim rokiem. Aż trzy modele Volkswagena – Golf, Tiguan i Polo,  znajdują się w grupie dziesięciu najchętniej kupowanych modeli na świecie.

Największy wzrost Volkswagen odnotował w dziale SUV-ów. W 2017 r. sprzedano o 200.000 więcej egzemplarzy Tiguana niż rok wcześniej, w sumie było ich 720.000. Obecnie co siódmy Volkswagen trafiający do klientów jest SUV-em. Do 2020 r. udział tego rodzaju modeli w sprzedaży powinien wzrosnąć do 40%.

Duży popyt na samochody Volkswagena spowodował znaczny wzrost obrotów. Zwiększyły się one o 8% w porównaniu z poprzednim rokiem i wyniosły 80 miliardów euro. Wzrosła również rentowność marki. Wynik operacyjny (EBIT) przed zdarzeniami nadzwyczajnymi wzrósł o około 77 procent do 3,3 miliarda euro. Wzrosła także marża EBIT osiągając poziom 4,1%.

Początkowo celem marki było osiągnięcie w 2017 r. stopy zwrotu na poziomie od 2,5 do 3,5%, w ciągu roku zwiększono prognozę do wartości nieco większej niż pierwotnie zakładano. Zdarzenia nadzwyczajne związane ze sprawą diesli obciążyły wynik operacyjny 2017 roku kwotą 2,8 miliarda euro (w 2016 roku: 5,2 miliarda eura).

Ważnym czynnikiem sukcesu w ubiegłym roku obrachunkowym były regiony sprzedaży. We wszystkich największych regionach świata Volkswagen zwiększył swoje udziały w rynku oraz wzmocnił pozycję. Stało się tak głównie dzięki modelom przeznaczonym specjalnie na konkretne rynki.

W USA Volkswagen po raz pierwszy od 2013 roku zwiększył sprzedaż o 5,2%. Jest to tym większy sukces, że cały tamtejszy rynek się zmniejszył. W Rosji i w Brazylii wzrost sprzedaży był dwucyfrowy, wyniósł kolejno: 20,4% i 19,7%. W Chinach Volkswagen zwiększył sprzedaż o 5,9% i jako pierwsza marka na świecie dostarczył na pojedynczy rynek ponad 3 miliony aut.

W 2018 r. Volkswagen wciąż planuje wzmacniać przygotowania do ofensywy w dziedzinie pojazdów elektrycznych. Marka chce powołać do życia nowy dział „E-mobilność”. Od 2020 r. marka Volkswagen zamierza wprowadzić zupełnie nową generację samochodów z napędem wyłącznie elektrycznym. Nakładem miliarda euro marka zamierza rozbudować fabrykę w Zwickau tak, by stała się europejskim centrum kompetencyjnym w dziedzinie pojazdów elektrycznych i zamierza produkować tam wszystkie modele skonstruowane w oparciu o MEB z przeznaczeniem na rynek europejski. Inne ważne zakłady produkujące auta elektryczne powstaną w Chinach i w Ameryce Północnej.

Źródło: Volkswagen