Współpraca BASF z Nornickel odnośnie dostaw niklu i kobaltu

Serwis Automotive News podaje, że Niemiecki BASF i rosyjski Norilsk Nickel (Nornickel) połączyły siły w kwestii produkcji baterii dla pojazdów elektrycznych. Porozumienie w sprawie dostaw niklu i kobaltu zawarto, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na akumulatory do tego typu pojazdów.

Zawarte porozumienie oparte jest na budowie nowego zakładu BASF gminie Harjavalta w południowo-zachodniej części Finlandii. Ma się w nim odbywać produkcja materiałów katodowych. Niemiecka firma zapowiedziała, że fabryka mająca rocznie produkować baterie dla około 300 tys. w pełni elektrycznych pojazdów (EV) zostanie uruchomiona w pod koniec 2020 r. Surowce ma jej dostarczać pobliska rafineria niklu i kobaltu należąca do rosyjskiej firmy wydobywczej Nornickel.

Zapowiedź nowego zakładu BASF w Finlandii wpisuje się w plany inwestycyjne niemieckiej spółki dotyczące budowy fabryk materiałów katodowych w Europie. Na ten cel grupa chce przeznaczyć 400 mln euro. BASF rozpatruje kilka lokalizacji pod kątem dalszych inwestycji. Według Automotive News jedną z nich jest miasto Schwarzheide we wschodnich Niemczech.

Porozumienie miałoby być bodźcem dla europejskich starań na rzecz stworzenia zdolności produkcyjnych w zakresie ogniw akumulatorowych – zauważył serwis. Obecnie rynek ten jest zdominowany przez chińskich i koreańskich producentów.

BASF obecnie produkuje materiały katodowe z niklowanego tlenku kobaltu (NCM) w stanie Ohio w północno-wschodniej części USA, a z wykorzystaniem tlenku litowo-niklowego kobaltu (NCA) – stosowane m.in. w samochodach Tesli – w siedzibie spółki BASF TODA Battery Materials w Japonii.

Źródło: wnp.pl/PAP