Wrocław chce 50 autobusów elektrycznych z programu rozwoju elektromobilności

Miasto Wrocław planuje zakup nawet 50 autobusów elektrycznych. Środki miałyby pochodzić z rządowego programu rozwoju elektromobilności. Uruchomienie systemu komunikacji publicznej opartego na napędzie elektrycznym mogłoby nastąpić już w 2019 roku. O ile autobusy elektryczne polskiej produkcji sprostają trasom testowym wytyczonym przez włodarzy stolicy Dolnego Śląska.

Niebawem Narodowe Centrum Badań i Rozwoju uruchomi program, którego celem jest opracowanie i wdrożenie polskiego prototypu autobusu całkowicie elektrycznego, przypomina portal Wroclaw.pl, który jako pierwszy poinformował o planach władz stolicy Dolnego Śląska. Wrocław również przystąpił do tego programu. Najpierw jednak NCBR musi zebrać oczekiwania miasta co do parametrów, jakie ma spełniać autobus miejski przystosowany do lokalnego ruchu ulicznego.

– „Ma to być w pełni funkcjonalny pojazd, który bez problemów pokona dystans najbardziej wymagającej linii autobusowej we Wrocławiu w każdych warunkach pogodowych” – mówi w rozmowie z Wroclaw.pl Piotr Misiak z Biura Zarządzania Projektami UM Wrocławia.

Aby pojazd był dopracowany i skrojony na nasze potrzeby, NCBR przeprowadzi najpierw postępowanie w trybie „partnerstwa innowacyjnego”, na które pozwala nowa ustawa „Prawo zamówień publicznych”. Wykonawcy będą mieli za zadanie opracowanie innowacyjnego produktu na bazie wrocławskich oczekiwań. Pierwsze wyprodukowane pojazdy testowe przesądzą, czy autobus jest właściwy dla lokalnych potrzeb czy wymaga poprawy.

Nawet 80% dofinansowania

Przedstawiciele wrocławskiego magistratu opracowali już plan tras, po których mogłyby podróżować autobusy elektryczne. Podzielone są na trzy rodzaje, według stopnia trudności. Jeżeli autobus testowy sprosta wyzwaniu na najtrudniejszych trasach wówczas Wrocław wypełni swoje zobowiązanie i zakupi 50 sztuk eko-autobusów. Jeżeli pojazd nie zda egzaminu, wówczas miasto nie zdecyduje się na takie rozwiązanie.

Jeżeli autobus w pełni poradzi sobie z wrocławskim ruchem drogowym i spełni inne oczekiwania, wówczas miasto może uzyskać przy zakupie dofinansowanie z NFOŚGW nawet do 80% wartości pojazdów, dodaje Wroclaw.pl.

Autobusy zasilałyby flotę Wrocławskiego MPK i jeździły na trasach komunikacji miejskiej. Harmonogram projektu przewiduje, że pierwsze partie pojazdów produkcyjnych zostaną dostarczane pod koniec 2019 r. Jednak do projektu przystąpiło 41 miast z całego kraju i trudno jeszcze ocenić, czy do stolicy Dolnego Śląska pojazdy zostaną dostarczone w pierwszej kolejności.

Więcej na ten temat na Wroclaw.pl >>>

Więcej o Rządowym Programie Rozwoju Elektromobilności pisaliśmy na łamach „MF” >>>

Źródło: Wroclaw.pl
oprac. MF/jab