Wartość eksportu motoryzacyjnego przekroczyła 20 mld euro

Wartość eksportu polskiego przemysłu motoryzacyjnego w 2015 r. wyniosła 20,52 mld euro. Była wyższa w stosunku do roku wcześniejszego o 1,8 mld euro (+9,65%).

Polska branża motoryzacyjna po raz pierwszy w historii zanotowała rezultat przekraczający 20 mld euro. Jak wynika z analizy sporządzonej przez automotvesuppliers.pl, 82,93% całości eksportu trafiło do Unii Europejskiej. Wartość eksportu do UE wzrosła o 12% w stosunku do 2014 r., a do krajów spoza Unii spadła o 5,59%.

Największym odbiorcą wyrobów z polskich zakładów motoryzacyjnych w 2015 r. były Niemcy (31,3% całości eksportu). Drugim najważniejszym rynkiem były Włochy (9,26%, wzrost eksportu o ponad 18%). Następnie miejsca zajęły Wielka Brytania (8,47%, wzrost o 9,91%) i Czechy (8,08%, wzrost o 18,13%).

Części i akcesoria to najważniejsza grupa produktów wysyłanych z Polski. Przypadło na nią 43,74% eksportu sektora motoryzacyjnego. Jej wartość 8,97 mld euro (+12,64% r/r).

Eksport aut osobowych i użytkowych był wyższy niż w 2014 r. i miał wartość 5,86 mld euro (+18,07% r/r). Udział tej grupy w całości eksportu branży motoryzacyjnej wyniósł 28,57%. Dynamika eksportu do krajów UE (85,43% całości) była wyższa o niemal 23%.

Eksport silników Diesla był niższy w stosunku do roku wcześniejszego o 4,08%, jego wartość w 2015 r. wyniosła 2,07 mld euro. Udział jednostek wysokoprężnych w całości eksportu branży wzrósł w ciągu roku do 10,12%. Niemal 80% wyprodukowanych diesli znalazło odbiorców w Unii Europejskiej, przy czym wartość eksportu jest o 2% niższa niż w 2014 r.

W pozostałych grupach produktów motoryzacyjnych zanotowano wzrosty w: eksporcie pojazdów ciężarowych (+0,59%), silników benzynowych (+8,87%), przyczep i naczep (+8,81%) i pojazdów specjalnych (+178,18%).

Źródło: automotvesuppliers.pl