Advertisement

TOP 10: Najmocniejsze SUV-y 4×4 segmentu D

Kiedy myślimy o SUV-ach, oczekujemy od nich, że będą to przestronne, uniwersalne samochody z napędem 4×4, które poradzą sobie z wyprawą nad jezioro czy w góry z równą łatwością jak z jazdą w korku. Oto najmocniejsze wersje SUV-ów średniej wielkości (w przybliżeniu między 4,5-4,7 m) z napędem 4×4.

Popularność SUV-ów stale rośnie, a kierowcy wciąż zyskują nowe propozycje na tym coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Wybór odpowiedniego modelu jest jednak trudniejszy niż w grupie standardowych aut osobowych, które są podzielone na dość jasno zdefiniowane segmenty. Traktowanie SUV-ów jako jeden segment może prowadzić do sporego zamieszania, bo znajdziemy tu zarówno bardzo małe samochody, odpowiadające wielkością autom miejskim segmentu B, jak i pełnowymiarowe auta zbliżające się do 5 m długości. Klasyfikację utrudniają znaczące różnice w cenach, wielkościach i mocach silników oraz dostępność lub brak napędu 4×4 czy różne standardy wyposażenia. Proponujemy przegląd samochodów, które chyba najbardziej kojarzą się ze współczesnym samochodem sportowo-użytkowym. Oto najmocniejsze wersje SUV-ów średniej wielkości (w przybliżeniu między 4,5-4,7 m) z napędem 4×4.

Toyota RAV4

Toyota RAV4 znajduje się w środku przyjętego tu przedziału – auto ma długość 4605 mm. Zbudowane jest na platformie średniej wielkości sedana Avensis. Najmocniejsza w gamie jest wersja hybrydowa o łącznej mocy 197 KM, wykorzystująca silnik benzynowy 2,5 l o mocy 155 KM i momencie obrotowym 210 Nm oraz silniki elektryczne pełniące naprzemiennie funkcję motorów napędzających przednie koła i generatorów. W przypadku układu E-Four przy tylnej osi montowany jest dodatkowy silnik elektryczny, dzięki któremu napęd 4×4 jest uzyskiwany bez wału napędowego. RAV4 Hybrid rozpędza się do 100 km/h w 8,3 s a maksymalna prędkość to 180 km/h. Średnio auto emituje 122 g/km CO2 i zużywa 5,2 l/100 km, w mieście 5,4 l/100 km, zaś poza nim 5,1 l/100 km. RAV4 Hybrid wyposażony jest w bezstopniową automatyczną przekładnię E-CVT.

Mazda CX-5 

Mazda CX-5 jest o 5 cm mniejsza od RAV4. Najwięcej koni mechanicznych w jej gamie – 194 KM – ma 2,5-litrowy silnik Diesla SKYACTIV z systemem wyłączania na postoju i-Stop oraz hamowaniem odzyskowym i-ELOOP. Moment obrotowy 258 Nm jest osiągany przy 4000 obr./min. Samochód z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów spala w mieście 8,7 l/100 km, zaś na trasie 6,1 l/100 KM. W cyklu mieszanym uzyskuje wynik 7,1 l/100 km oraz emisję CO2 162 g/km. Auto rozpędza się maksymalnie do 195 km, zaś prędkość 100 km uzyskuje w 9,2 s. Napęd na cztery koła i-ACTIV uruchamia się automatycznie w razie utraty przyczepności.

Skoda Kodiaq

Skoda Kodiaq to duży samochód, o długości prawie 4,7 m. W najmocniejszej wersji 4×4 jest napędzana 190-konnym silnikiem Diesla 2.0 TDI o momencie obrotowym 400 Nm, współpracującym z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią DSG. Samochód przyspiesza do 100 km/h w 8,6 s, osiągając maksymalną prędkość 210 km/h. Średnio spala 5,7 l/100 km – w mieście zużycie paliwa może osiągać wynik 6,6 l/100 km, zaś w trasie 5,3 l. Przeciętna emisja CO2 to 150 g/km.

Volkswagen Tiguan

Długość Tiguana może wynosić od 4486 mm do 4606 mm. Najmocniejszą wersję 4×4 wyposażono w silnik wysokoprężny 2.0 TDI o mocy 240 KM z 7-stopniową dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów. Silnik o momencie obrotowym 500 Nm rozpędza auto do setki w 6,2 s, zaś maksymalna prędkość wynosi 230 KM/h. Samochód zużywa w mieście 7,5 l/100 km oleju napędowego, na trasie 5,7 l/100 km, zaś w cyklu mieszanym 6,4 l/100 km. Średni poziom emisji CO2 wynosi 167 g/km.

Ford Kuga

Ford oferuje swojego SUV-a z silnikiem benzynowym 2.0 w technologii EcoBoost. Najmocniejszy silnik w gamie ma 242 KM mocy i 394 Nm momentu obrotowego, zaś do setki przyspiesza w 8,8 s. Samochód zużywa w mieście 11,3 l/100 km, na trasie 7,2 l/100 km, zaś średnio 8,7 l/100 km. Emituje przeciętnie 199 g/km CO2, zaś rozpędza się maksymalnie do 212 km/h. Samochód ma długość 4525 mm.

Renault Koleos

Najmocniejszy silnik modelu mierzącego 4673 mm Renault Koleos to diesel 2.0 dCi o mocy 175 KM i momencie obrotowym 380 Nm przy 2000 obr./mn. Silnik współpracuje z automatyczną skrzynią X-Tronic. Auto rozpędza się do 201 km/h, a prędkość 100 km/h osiąga w 9,5 s. W mieście samochód w tej wersji  zużywa 6,2 l/100 km, na trasie 5,8 l/100 km, a w cyklu mieszanym 5,9 l/100 km. Średnia emisja CO2 wynosi 156 g/km.

Napęd All Mode 4×4-i pozwala wybrać jeden z trzech trybów jazdy – 4×2, AUTO i LOCK, które pozwalają pewnie poruszać się po śniegu, piasku, asfalcie i lekkim terenie.

KIA Sportage

Nieco mniejsza od modeli w tym zestawieniu jest Kia Sportage – auto ma długość 4480 mm. Największą moc w gamie tego modelu ma silnik Diesla 2.0 CRDi 185 KM, który współpracuje z 6-stopniową manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm w zakresie 1750–2750 obr./min. Samochód rozpędza się do setki w 9,5 s, a maksymalna prędkość to 201 km/h. Sportage z automatyczną skrzynią emituje 166 g/km, a średnio spala 6,3 l/100 km. W mieście potrzebuje 7,9 l/100 km, zaś poza nim 5,3 l/100 km.

Hyundai Santa Fe

Santa Fe mierzy równe 4700 mm długości. Najmocniejsza wersja rozpędza się maksymalnie do 203 km/h dzięki silnikowi Diesla 2,2 l CRDi o mocy 200 KM i momencie obrotowym 440 Nm. Samochód z automatyczną, 6-stopniową skrzynią biegów potrzebuje do osiągnięcia 100 km/h 9,6 s. Motor emituje średnio 174 g/km CO2 i zużywa 6,6 l/100 km ON. W mieście auto potrzebuje 7,6 l/100 km, zaś poza nim 6 l/100 km.

Nissan X-Trail

Nissan X-Trail z silnikiem Diesla 2.0 dCi ma moc 177 KM i moment obrotowy 380 Nm. Motor z bezpośrednim wtryskiem paliwa Common Rail rozpędza auto maksymalnie do 196 km/h, a osiągnięcie setki zajmuje 10 s. Najmocniejszy silnik japońskiego SUV-a z automatyczną skrzynią CVT Xtronic i napędem All Mode 4×4-i spala średnio 6 l oleju na 100 km, w mieście 6,6 l, zaś na trasie 5,6 l. Średnia emisja dwutlenku węgla to 158 g/km. SUV Nissana mierzy 4,64 m długości.

Honda CR-V, 4529 mm, AWD

Mierząca 4605 mm Honda wyposażona w 1,6-litrowy silnik Diesla i-DTEC ma moc 160 KM i moment obrotowy 350 Nm. Opcjonalnie współpracuje z nim 9-stopniowa przekładnia automatyczna. Maksymalna prędkość tego samochodu w tej wersji to 197 km/h, zaś do 100 km/h rozpędza się w 10,4 s. Samochód spala w mieście 6 l paliwa na 100 km, poza miastem 4,9 l, a średnio 5,3 l. Emisja CO2wynosi 139 g/km.

Źródło: ComplexPR



Wideo

TEST magazynu Menadżer Floty - Toyota Auris Hybrid Kombi - długi dystans
II Międzynarodowe Targi EkoFlota 2017: Innowacje, Ekologia, Mobilność - podsumowanie
II Międzynarodowe Targi EkoFlota w skrócie
Adam Kornacki zaprasza na II Międzynarodowe Targi EkoFlota
  •  image
  •  image
  •  image
  •  image
[Pierwsza jazda] Test Infiniti Q30
[Fotorelacja] Motor Show 2016

Aktualności