EkoFlota znalazła swoje miejsce na polskim rynku

I Międzynarodowe Targi Floty Ekologicznej EkoFlota: Innowacje, Ekologia, Mobilność już na nami. Zwiedzający mogli podziwiać i przetestować wyjątkowe pojazdy o napędach alternatywnych, wysłuchać interesujących wykładów prelegentów, a na koniec być świadkami panelu dyskusyjnego z udziałem znawców tematyki ekologicznej.

20 października 2016 roku odbyły się I Międzynarodowe Targi Floty Ekologicznej EkoFlota. W tym wyjątkowym wydarzeniu wzięło udział 46 firm oraz ponad 1500 zwiedzających. Na stanowiskach można było podziwiać m.in. ekologiczne auta w tym po raz pierwszy w Polsce model Hyundai Ioniq w odmianie hybrydowej, hybrydowej typu Plug-in i w pełni elektrycznej, również premierowo Toyotę CH-R Hybrid, a także Toyotę Prius, Volvo XC90 T8, BMW i8, BMW i3, Nissana e-Nv200, Teslę oraz wiele innych ekologicznych i zaawansowanych technologicznie modeli. Wśród wielu atrakcji dnia do szczególnych można zaliczyć polską premierę Mercedesa Klasy E w odmianie kombi.

Poza koncernami motoryzacyjnymi swoje stanowiska miał również firmy dostarczające usługi finansowe, serwisowe, prawne oraz telematyczne. Wśród nich można wymienić choćby Alphabet, Carport, Carefleet, NFM/Hertz, Rentis, Volkswagen Financial Services czy 99Rent. Na stoiskach Ecologic, Emapy, Findera, Trackimo i Quasara zwiedzający mogli poznać systemy umożliwiające monitoring pojazdów. Na stoisko Instytutu Transportu Samochodowego pokazywany był  samochód przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych oraz specjalistyczna aparatura badawcza wykorzystywana do analizy emisji substancji szkodliwych spalin w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego. Nie zabrakło producentów opon (Nokian), serwisów (Vianor, Auto Miras) czy producentów instalacji LPG (Prins). Sporą atrakcją były stoiska z elektrycznymi deskorolkami, rowerami i skuterami, a także ekspozycja Ursusa, gdzie mogliśmy podziwiać autobus elektryczny tej polskiej firmy. Do wielu kuluarowych rozmów dochodziło w Strefie Mistrzów, gdzie dyżurowała Ambasadorka Targów, Klaudia Podkalicka oraz w strefie chill Menadżera Floty, na której za pomocą własnych mięśni można było przygotować zdrowy i smaczny owocowy koktajl, a także zapoznać się z interaktywną wersją naszego czasopisma. Pełną listę wystawców znajdziecie na targiekoflota.pl.

Targi były wyjątkowe także z tego powodu, że poza statycznymi prezentacjami można było na własnej skórze przetestować samochody, do których należeć będzie przyszłość motoryzacji. Do dyspozycji było 30 pojazdów hybrydowych oraz w pełni elektrycznych. Wśród nich choćby Renault Kangoo Z.E., Nissan LEAF, Volvo XC90 T8, BMW i3, czy Volkswageny e-Golf i Passat GTE. Swoje Miasteczko Testowe przygotowała także Toyota, gdzie zaprezentowano pełną gamę pojazdów hybrydowych Toyoty oraz Lexusa. Jak na prawdziwe targi przystało, wielu wystawcom udało się również sprzedać swoje modele, z czego bardzo się cieszymy.

Równolegle do wydarzeń na głównej hali odbywały się prelekcje w sali konferencyjnej. Pierwszy wykład poprowadził dr Andrzej Szałek z Toyota Motor Poland. Powiedział o nowoczesnych technologiach wykorzystanych w samochodach z napędem hybrydowym i ich zastosowaniu w firmowych flotach. Następnie Paweł Kacperek opowiedział o wykorzystaniu nowych technologii we flotach.

W drugim panelu swoją wiedzą podzielili się zagraniczni prelegenci –  Levente Reizer, Balz Eggenberger, Thilo von Ulmenstein i Michael Warner. Pierwszy z nich poruszył kwestie związane ze strategią Nissana w konsekwentnym rozwoju rynku samochodów elektrycznych. Kolejny wykład poprowadzony został przez Balza Eggenbergera i Thilo von Ulmensteina, którzy mówili o swoich doświadczeniach z badań odnośnie wpływu telematyki oraz nawyków kierujących na zużycie paliwa oraz emisję dwutlenku węgla w firmowych parkach samochodowych. Z kolei Michael Warner z firmy Fortum mówił o infrastrukturze dla pojazdów elektrycznych i wodorowych w Skandynawii, stanowiącej wzorzec w tej dziedzinie dla Europy.

W trzecim panelu poruszono tematy związane m.in. z car-sharingiem pojazdów elektrycznych we flotach firmowych. Pierwsza część została podzielona pomiędzy dwóch referentów: Krzysztofa Leszczyńskiego (Alphabet Polska) i Tomasza Gałaszkiewicza (BMW Polska). Menadżer BMW Polska zaprezentował gamę modelową z serii „i”, natomiast Leszczyński z Alphabet Polska omówił projekty związane z popularyzacją pojazdów elektrycznych we flotach firmowych. W dalszej części mogliśmy wysłuchać wystąpień Marcina Dębickiego, dyrektora Biura Ubezpieczeń Podmiotów Gospodarczych Ergo Hestii, który opowiedział o korzyściach posiadania ekologicznej floty aut, jak też wykładu Jakuba Tabędzkiego, redaktora naczelnego portalu elektromobilnosc.pl. Marek Samborski z Garo Polska opowiadał o sieci ładowania w Polsce.

Na koniec odbył się panel dyskusyjny, w którym wzięli udział Beata Bublewicz, wieloletnia posłanka na Sejm RP, Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Jacek Chrzanowski, prezes Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w Szczecinie, Michał Baranowski, autor pierwszej edycji raportu dotyczącego niskoemisyjnej motoryzacji „Samochody Elektryczne i Hybrydowe – kompendium wiedzy kierowcy”, prof. nzw. dr hab. inż. Wojciech Gis – sekretarz naukowy Instytutu Transportu Samochodowego, Andrzej Krzemiński – przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu, Marek Michna z KPMG oraz Dariusz Wołoszka, specjalista ds. wartości rezydualnych, analityk rynku. Rozmawiali oni o szeroko pojętej przyszłości rynku samochodów z napędem alternatywnym.

Podczas pierwszej edycji Międzynarodowych Targów Floty Ekologicznej EkoFlota, zostały rozdane nagrody przyznawane przez redakcję Menadżera Floty. Statuetki z rąk sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierza Smolińskiego odebrały 99Rent za innowacyjną ofertę wynajmu pojazdów na stacjach Lotos, Ecologic za rozwiązanie mobilne roku (Platforma Ecologic), Ursus za ekologiczny pojazd roku oraz ERGO Hestia za flotę ekologiczną roku, w której skład wchodzą hybrydowe pojazdy Toyoty.

Cieszymy się, że targi zostały ciepło przyjęte przez wystawców, zwiedzających oraz partnerów. Już dziś zapowiadamy ich drugą edycję, obiecując, że zorganizujemy ją na jeszcze wyższym poziomie.

Maciej Gis, PW