Sprzedażowe podsumowanie października

Wszystko wskazuje na to, że tegoroczny październik jest lepszy niż ten sprzed roku. Również w odniesieniu do minionego września zauważalna jest znaczna poprawa pod względem rejestracji zarówno aut osobowych, jak i dostawczych o DMC do 3,5 tony.

Wrzesień dla branży motoryzacyjnej był dość bolesny. Wszystko za sprawą nowych przepisów dotyczących pomiarów zużycia paliwa. Na szczęście w październiku wszystko zaczyna wracać do normy. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w październiku 2018 roku zarejestrowano w Polsce 46 545 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t. Jest to o 1,23 proc. (564 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz 42,65 proc. (13 917 szt.) więcej niż we wrześniu 2018 roku.

Wśród pierwszej dziesiątki marek, aż dziewięć odnotowało wzrost sprzedaży. Największy sukces odniósł Mercedes. To właśnie ta niemiecka marka osiągneła wzrost sprzedażowy na poziomie 20,56 proc.

Trzeba też wspomnieć, że najprawdopodobniej 9,23 proc. (4300 szt.) spośród zarejestrowanych pojazdów zostało wywiezionych z kraju zaraz po ich zarejestrowaniu. W odniesieniu do poprzedniego miesiąca oznacza to wzrost zjawiska reeksportu.

Pojazdy osobowe

Rozpatrując jedynie pojazdy osobowe, to z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że w październiku 2018 roku zarejestrowano w Polsce 39 904 samochody osobowe, o 1,57 proc. (-635 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 46,09 porc. (+12 590 szt.) więcej niż we wrześniu 2018 roku. Natomiast dane skumulowane wykazują wzrost sprzedaży. W sumie dotychczas w 2018 roku zarejestrowano w Polsce 443 392 samochody osobowe, czyli o 11,95 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+47 329 szt.).

Udział klientów indywidualnych w październiku wyniósł 24,9 proc. Natomiast udział firm to 75,1 proc. Przekładając to na liczby bezwzględne oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 29 968 aut. Udział klientów firmowych w 2018 roku wyniósł 72,02 proc. W tym podziale trzeba pamiętać, że nie uwzględnia się osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się różnić, jeszcze bardziej zwiększając różnicę pomiędzy nimi.

Na polskim rynku liderem cały czas pozostaje Skoda. Klienci tej marki do tej pory zakupili 57 194 pojazdów. Jest to o 11,81 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Druga lokata przypadła Toyocie, z liczbą 46 960 zarejestrowanych aut (+13,12 proc.). Ostatnie miejsce na pudle zajął Volkswagen z wynikiem 46 304 samochodów (+16,70 proc.). Kolejne dwa miejsca zdobyły: Opel – 29 605 szt. (+0,49 proc.) oraz Ford – 26 283 szt. (+9,04 proc.).

Najczęściej kupowanym autem była Skoda Octavia (17 729 szt.; +12,19% r/r), za którą uplasowała się Skoda Fabia (16 594 szt.; +7,95% r/r) oraz Opel Astra (13 265 szt. +1,66% r/r), a następnie VW Golf (11 712 szt.; +7,07 r/r),. Pierwszą piątkę zamyka Toyota Yaris (11 293 szt.; +15,48% r/r).

Rynek samochodów dostawczych

Analizując dane Centralnej Ewidencji Pojazdów pod względem aut dostawczych okazuje się, że w październiku 2018 roku zarejestrowano w Polsce 6 641 sztuk tego typu samochodów. Jest to o 22,03 proc. (+1 199 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 24,97 proc. (+1 327 szt.) więcej niż we wrześniu 2018 roku. Do tej pory w 2018 roku zarejestrowano w Polsce 55 240 sztuk pojazdów dostawczych, czyli o 11,79 proc. więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem.

Liderem w tym segmencie jest Renault. Klienci kupili i zarejestrowali 8 892 auta tej marki, o 27,94 proc. więcej niż w 2017 roku. Wiceliderem jest Fiat, z wynikiem 8739 sztuk. Jest to o 7,75 proc. mniej niż w 2017 roku. Trzecie miejsce należy do Forda (6285 sztuk). W porównaniu do zeszłego roku jest to wzrost o 25,85 proc. Tuż za pudłem uplasował się Volkswagen, który zarejestrował 5260 szt., czyli o 33,91 proc. więcej niż w tym samym okresie przed rokiem. Pierwszą piątkę zamyka Peugeot z wynikiem 5001 aut. Jest to o 0,44 proc. mniej niż w 2017 roku.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2018 r. jest dotychczas Renault Master (7 354 szt., czyli o +29,47proc. w stosunku r/r). Na drugiej pozycji uplasował się Fiat Ducato z wynikiem 5 072 szt. (–16,70 proc.), na trzeciej Iveco Daily – 4 520 szt.; (+2,98 proc.), a na czwartej Mercedes Sprinter – 3 098 szt.; (+16,82 proc.). Pierwszą piątkę zamyka Peugeot Boxer z wynikiem 2 892 szt. (+0,42 proc.).]

Źródło: IBRM Samar

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sprzedażowe podsumowanie października

Wszystko wskazuje na to, że tegoroczny październik jest lepszy niż ten sprzed roku. Również w odniesieniu do minionego września zauważalna jest znaczna poprawa pod względem rejestracji zarówno aut osobowych, jak i dostawczych o DMC do 3,5 tony.

Wrzesień dla branży motoryzacyjnej był dość bolesny. Wszystko za sprawą nowych przepisów dotyczących pomiarów zużycia paliwa. Na szczęście w październiku wszystko zaczyna wracać do normy. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w październiku 2018 roku zarejestrowano w Polsce 46 545 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t. Jest to o 1,23 proc. (564 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz 42,65 proc. (13 917 szt.) więcej niż we wrześniu 2018 roku.

Wśród pierwszej dziesiątki marek, aż dziewięć odnotowało wzrost sprzedaży. Największy sukces odniósł Mercedes. To właśnie ta niemiecka marka osiągneła wzrost sprzedażowy na poziomie 20,56 proc.

Trzeba też wspomnieć, że najprawdopodobniej 9,23 proc. (4300 szt.) spośród zarejestrowanych pojazdów zostało wywiezionych z kraju zaraz po ich zarejestrowaniu. W odniesieniu do poprzedniego miesiąca oznacza to wzrost zjawiska reeksportu.

Pojazdy osobowe

Rozpatrując jedynie pojazdy osobowe, to z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że w październiku 2018 roku zarejestrowano w Polsce 39 904 samochody osobowe, o 1,57 proc. (-635 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 46,09 porc. (+12 590 szt.) więcej niż we wrześniu 2018 roku. Natomiast dane skumulowane wykazują wzrost sprzedaży. W sumie dotychczas w 2018 roku zarejestrowano w Polsce 443 392 samochody osobowe, czyli o 11,95 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+47 329 szt.).

Udział klientów indywidualnych w październiku wyniósł 24,9 proc. Natomiast udział firm to 75,1 proc. Przekładając to na liczby bezwzględne oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 29 968 aut. Udział klientów firmowych w 2018 roku wyniósł 72,02 proc. W tym podziale trzeba pamiętać, że nie uwzględnia się osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się różnić, jeszcze bardziej zwiększając różnicę pomiędzy nimi.

Na polskim rynku liderem cały czas pozostaje Skoda. Klienci tej marki do tej pory zakupili 57 194 pojazdów. Jest to o 11,81 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Druga lokata przypadła Toyocie, z liczbą 46 960 zarejestrowanych aut (+13,12 proc.). Ostatnie miejsce na pudle zajął Volkswagen z wynikiem 46 304 samochodów (+16,70 proc.). Kolejne dwa miejsca zdobyły: Opel – 29 605 szt. (+0,49 proc.) oraz Ford – 26 283 szt. (+9,04 proc.).

Najczęściej kupowanym autem była Skoda Octavia (17 729 szt.; +12,19% r/r), za którą uplasowała się Skoda Fabia (16 594 szt.; +7,95% r/r) oraz Opel Astra (13 265 szt. +1,66% r/r), a następnie VW Golf (11 712 szt.; +7,07 r/r),. Pierwszą piątkę zamyka Toyota Yaris (11 293 szt.; +15,48% r/r).

Rynek samochodów dostawczych

Analizując dane Centralnej Ewidencji Pojazdów pod względem aut dostawczych okazuje się, że w październiku 2018 roku zarejestrowano w Polsce 6 641 sztuk tego typu samochodów. Jest to o 22,03 proc. (+1 199 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 24,97 proc. (+1 327 szt.) więcej niż we wrześniu 2018 roku. Do tej pory w 2018 roku zarejestrowano w Polsce 55 240 sztuk pojazdów dostawczych, czyli o 11,79 proc. więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem.

Liderem w tym segmencie jest Renault. Klienci kupili i zarejestrowali 8 892 auta tej marki, o 27,94 proc. więcej niż w 2017 roku. Wiceliderem jest Fiat, z wynikiem 8739 sztuk. Jest to o 7,75 proc. mniej niż w 2017 roku. Trzecie miejsce należy do Forda (6285 sztuk). W porównaniu do zeszłego roku jest to wzrost o 25,85 proc. Tuż za pudłem uplasował się Volkswagen, który zarejestrował 5260 szt., czyli o 33,91 proc. więcej niż w tym samym okresie przed rokiem. Pierwszą piątkę zamyka Peugeot z wynikiem 5001 aut. Jest to o 0,44 proc. mniej niż w 2017 roku.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2018 r. jest dotychczas Renault Master (7 354 szt., czyli o +29,47proc. w stosunku r/r). Na drugiej pozycji uplasował się Fiat Ducato z wynikiem 5 072 szt. (–16,70 proc.), na trzeciej Iveco Daily – 4 520 szt.; (+2,98 proc.), a na czwartej Mercedes Sprinter – 3 098 szt.; (+16,82 proc.). Pierwszą piątkę zamyka Peugeot Boxer z wynikiem 2 892 szt. (+0,42 proc.).]

Źródło: IBRM Samar