Scania coraz lepsza

Według niezależnych testów porównawczych pojazdy Scania charakteryzują się coraz niższym zużyciem paliwa oraz emisją spalin. Zostało to potwierdzone przez zestawienie ze sobą Scanii Streamline 143 z 1992 roku i nowego modelu S500.

W transporcie ciężkim znaczącą część kosztów przewoźnika stanowi zakup paliwa. W związku z tym przedsiębiorcy z branży transportowej nieustannie szukają rozwiązań, przyczyniających się do optymalizacji jego zużycia.

Zużycie paliwa przypadające na 1 tonę ładunku to obecnie najważniejszy czynnik brany pod uwagę przy zakupie ciągników 4×2 wykorzystywanych w europejskim transporcie długodystansowym. Tymczasem, jeśli porównamy pojazdy Scania eksploatowane w podobnych warunkach, zużycie paliwa spadało przeciętnie o 1,3 proc. rocznie od 2004 roku. Jednocześnie znacząco zmniejszyła się emisja tlenków azotu i stale pozostaje poniżej surowej normy, wynoszącej 0,4 g/kWh” komentuje Henrik Wentzel, główny inżynier w Scania.

Istotną kwestią w przypadku pojazdów Scania jest wyposażanie ich od 2004 roku w system monitorujący zużycie paliwa i poziom emisji spalin. Dzięki temu eksperci firmy mają dokładny obraz pozytywnych zmian, jakie zaszły w ostatnich latach.

Niezależne testy

Przedstawiciele Scania zwrócili się do niezależnej firmy AVL z prośbą o przeprowadzenie testów układów napędowych. Specjaliści z AVL dokonali precyzyjnych pomiarów zużycia paliwa i emisji tlenków azotu, 25-letniego podwozia Scania Streamline 143 i pojazdu S500 nowej generacji. Odcinek testowy miał długość 140 km, a każdy z samochodów ciężarowych pokonał go sześciokrotnie.

Zdecydowaliśmy się na porównanie właśnie tych pojazdów, ponieważ oba reprezentują optymalne rozwiązania dla leśnictwa dostępne w danym czasie” wyjaśnia Wentzel.

Istotną kwestią jest, że oba pojazdy wyposażone były w silniki o mocy 500 KM i zostały przystosowane do pracy przy transporcie drewna. Starszy pojazd miał jednostkę napędową V8 o objętości skokowej 14-litrów, a nowy napędzany był, 6-cylindorwym, rzędowym silnikiem o objętości skokowej 13-litrów.

Przeprowadzony test

Test przeprowadzono na początku lutego 2017 roku. Odbył się on na drodze 73 na południe od Sztokholmu. Pojazdy ciężarowe pokonywały wyznaczoną trasę równocześnie ze stałą prędkością 85 km/h. Prowadzący je kierowcy zamieniali się, aby każdy z nich pokonał tę samą odległość starszym i nowym pojazdem. W ten sposób zniwelowano wpływ stylu jazdy na ostateczny wynik. Oba pojazdy miały identyczny ładunek.

Wyniki testu

Wyniki testu jednoznacznie potwierdzają, że przez 24 lata, zużycie paliwa zredukowane zostało o 25%, a emisja tlenków azotu o 95%.

Udoskonalenia, jakie stopniowo wprowadzamy w naszych pojazdach przynoszą wymierne rezultaty. Podobnie przebiega droga rozwoju silnika Diesla. Zamiast rewolucji zmieniającej wszystko, potrzebna jest systematyczna, ciężka praca nad dopracowaniem szczegółów” komentuje Wentzel i dodaje „Eksperyment przyniósł bardzo pozytywne wyniki. Nasz wysiłek włożony w obniżanie zużycia paliwa i emisji spalin w pojazdach Scania przyniósł oczekiwane efekty”.

Poniższa tabela przedstawia zestawienie zużycie paliwa i emisję tlenków azotu nowych ciągników Scania 4×2 z naczepami w okresie 2004-2015.

Rok produkcji Zużycie paliwa (l/100 km) Normy emisji NOX (g/kWh) Liczba zbadanych pojazdów
2004 34,42341 5 5774
2005 33,99524 3,5 13014
2006 33,18594 3,5 16322
2007 32,78782 3,5 19830
2008 32,18854 2 18255
2009 32,13567 2 5741
2010 32,17759 2 11121
2011 32,11316 2 15349
2012 31,21401 2 12521
2013 31,71524 0,4 14190
2014 31,10265 0,4 15129
2015 29,75505 0,4 13146