Advertisement

Rynek wynajmu długoterminowego wciąż przyspiesza – wyniki po III kwartałach

Dynamika wzrostu branży wynajmu rośnie od półtora roku. Zgodnie z opublikowanymi przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów danymi, po III kw. 2017 r. osiągnęła poziom już 14,1% wyższy r/r.

Oznacza to, że rynek wynajmu długoterminowego samochodów rozwijał się o blisko 1/3 szybciej niż rok temu i o ponad połowę, aniżeli na koniec pierwszego kwartału 2016r. Na koniec września bieżącego roku, należące do PZWLP firmy finansowały i zarządzały łączną flotą w wynajmie długoterminowym, złożoną z blisko 150 tys. samochodów. Na wysoką i wciąż rosnącą popularność tej formy finansowania aut służbowych wśród przedsiębiorców wpływa przede wszystkim coraz większe zainteresowanie wynajmem długoterminowym w sektorze MŚP. Opublikowane przez PZWLP dane wskazują również, że firmy w Polsce coraz częściej rezygnują z aut z silnikami Diesla. Samochody tego typu wciąż dominują, ale ich udział systematycznie spada i w przypadku wynajmu długoterminowego zmniejszył się o blisko 5% w ciągu ostatniego roku.

Na koniec września 2017 r. należące do PZWLP firmy dysponowały łącznie prawie 147,5 tys. (147.370) samochodami, znajdującymi się w wynajmie długoterminowym, czyli leasingu operacyjnym z pełną lub częściową obsługą serwisową i administracyjną. W najpopularniejszej z dwóch zaliczanych do wynajmu długoterminowego usług – Full Serwis Leasingu, znajdowało się aż 88,6% samochodów (130.581), a więc o ponad 16 tys. więcej niż rok wcześniej. Oznacza to, że rynek wynajmu długoterminowego aut urósł w Polsce w ciągu ostatniego roku o 14,1%. Poza wysokim tempem rozwoju, osiągniętym na koniec trzeciego kwartału, na uwagę zasługuje fakt, że dynamika wzrostu branży zwiększa się nieprzerwanie od półtora roku. Obecnie jest już prawie o 1/3 większa, niż rok temu oraz o ponad połowę większa w porównaniu ze stanem z końca marca 2016 r.

Rosnącą od półtora roku dynamikę rozwoju branży wynajmu długoterminowego w Polsce można już bez wahania nazwać rynkowym trendem – mówi Sławomir Wontrucki, Prezes Zarządu PZWLP, Prezes LeasePlan Polska. – Od półtora roku, w każdym kolejnym kwartale, coraz większa liczba przedsiębiorców w naszym kraju, poszukujących sposobu na sfinansowanie samochodów służbowych do swojej firmy, decyduje się właśnie na wynajem długoterminowy. Wśród nowych klientów branży coraz częściej pojawiają się przedsiębiorcy z sektora MŚP i to oni w dużej mierze sprawiają, że branża ta nie tylko rozwija się dynamicznie, ale tempo jej wzrostu jest coraz większe. Warto również podkreślić, że wynajem długoterminowy jest trafną odpowiedzią na potrzeby firm we współczesnym świecie, związane z autami służbowymi. Przedsiębiorcy oczekują obecnie bowiem nie tylko finansowania auta, co ma miejsce np. przy kredycie bankowym, czy też zwykłym leasingu finansowym. Poszukują obecnie kompleksowej usługi związanej z flotą aut – od zewnętrznego sfinansowania, poprzez codzienną obsługę serwisową, administracyjną, związaną z likwidacją szkód, czy też wymianą opon, aż po proces zbycia samochodów na rynek wtórny po zakończeniu eksploatacji i wymianę floty na nowe auta. I to właśnie gwarantuje wynajem długoterminowy. Na dodatek, koszty związane z autami służbowymi są w jego przypadku od kilku do kilkunastu procent niższe, niż w przypadku sfinansowania aut kredytem, zwykłym leasingiem finansowym czy też zakupu ze środków własnych.     

Trzeci kwartał 2017 r. był również bardzo udany dla branży Rent a Car, reprezentowanej w PZWLP przez 7 dużych sieciowych, polskich i międzynarodowych wypożyczalni samochodów. Na koniec września łączna flota firm Rent a Car w PZWLP (bez Avis Budget / Jupol – Car Sp. z o.o.) w usługach wynajmu krótkoterminowego (1-30 dni) oraz średnioterminowego (1 miesiąc – 2 lata) wynosiła prawie 15 tys. aut (14.951), co oznacza, że branża odnotowała wzrost na poziomie aż 28,9% r/r.

Co piąty nowy samochód osobowy kupowany przez przedsiębiorców  w wynajmie długoterminowym

Zgodnie z danymi IBRM Samar, firmy w Polsce zakupiły w trzecim kwartale ponad 78 tys. nowych aut osobowych. Co piąte z nich, bo 19,6% (15.347 aut), znalazło się w tym czasie w wynajmie długoterminowym, co oznacza, że branża CFM w trzecim kwartale miała o jeden punkt procentowy większy udział w sprzedaży nowych samochodów osobowych do firm, niż w całym pierwszym półroczu bieżącego roku. W okresie lipiec – wrzesień 2017r. na potrzeby wynajmu długoterminowego zakupionych zostało o 1/5 (19,5%) nowych aut osobowych więcej, niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Diesel dominuje, ale jego udział  w łącznej flocie w wynajmie długoterminowym ciągle spada – na popularności zyskują auta benzynowe i ekologiczne

W trzecim kwartale 2017r. kontynuowane były zauważalne zmiany w strukturze rodzajów silników napędzających samochody znajdujące się w wynajmie długoterminowym w Polsce. Najliczniejszą grupę aut stanowiły pojazdy wyposażone w silniki dieslowskie, ale ich udział ciągle spadał. Na koniec września samochody z silnikami wysokoprężnymi stanowiły 67,5% łącznej floty aut w wynajmie długoterminowym. Udział diesli zmniejszył się o prawie 5% (4,9%) w ciągu ostatniego roku. Silniki dieslowskie traciły na popularności przede wszystkim kosztem aut z silnikami benzynowymi, których udział na koniec trzeciego kwartału wynosił 31,8% i zwiększył się w stosunku do stanu z końca września 2016 r. o 4,5%. Auta ekologiczne, a więc napędzane silnikami hybrydowymi oraz elektrycznymi, stanowiły nadal margines floty w wynajmie długoterminowym, ale zarówno ich liczba, jak i udział, znacząco wzrosły. Łączna liczba samochodów tego typu przekroczyła na koniec września symboliczną barierę tysiąca pojazdów – dokładnie 1011 aut, na którą składało się 978 hybryd i 33 auta elektryczne. W efekcie, liczba aut ekologicznych urosła w ciągu ostatniego roku 2,5-krotnie  (z poziomu 410 samochodów na koniec III kw. 2016), a ich udział w łącznej flocie ponad 2-krotnie (z 0,3% do 0,7%). Warto zaznaczyć, że tylko w ciągu trzeciego kwartału bieżącego roku w wynajmie długoterminowym przybyło ponad 200 aut hybrydowych oraz 13 aut elektrycznych.

Diesel wciąż stanowi zdecydowaną większość aut w wynajmie długoterminowym, ale trend spadkowy jego popularności w niektórych segmentach samochodów powoduje, że udział aut tego typu zaczyna się zmniejszać – mówi Leszek Pomorski, Członek Zarządu PZWLP, Prezes Alphabet Polska. – Auta napędzane silnikami wysokoprężnymi tracą pozycję przede wszystkim kosztem samochodów z benzynowymi jednostkami napędowymi i na razie nieznacznie kosztem aut ekologicznych. Postęp technologiczny spowodował, że eksploatacja samochodów benzynowych jest już niekiedy zbliżona pod względem kosztów do aut z silnikami Diesla. Firmy przywiązują również coraz większą uwagę do kwestii związanych z ochroną środowiska, a współczesne auta benzynowe, wyposażone w oszczędne silniki o znacznie mniejszej pojemności, niż jeszcze kilka lat temu, są zazwyczaj bardziej ekologiczne od ich dieslowskich odpowiedników. Dodatkowo, choć na razie powoli, to rośnie jednak liczba aut z napędami ekologicznymi, przede wszystkim hybrydowymi. Należy jednak pamiętać, że Diesel traci na popularności we flotach jedynie w niektórych segmentach aut, co ma wpływ na strukturę całej floty, natomiast w przypadku samochodów np. dostawczych, premium czy też SUV, jego pozycja pozostaje niezmienna.

Nowe auta w wynajmie długoterminowym coraz mniej szkodliwe dla środowiska naturalnego

Coraz większe znaczenie ekologiczności samochodów flotowych jest również widoczne na przykładzie średniej emisji CO2 nowych aut kupowanych przez firmy PZWLP na potrzeby usług wynajmu długoterminowego. Średnia emisja dwutlenku węgla kupowanych w trzecim kwartale 2017 r. nowych samochodów osobowych wynosiła 119,2 g/km i była o 3,8% (4,5 g/km) niższa w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Bardziej przyjazne dla środowiska były również nowe auta dostawcze do 3,5t DMC – w ich przypadku średnia emisja CO2 wyniosła 146,6 g/km i była niższa o 6,8% (10 g/km) niż rok temu.

Wśród najpopularniejszych modeli samochodów w liczącej prawie 147,5 tys. flocie aut firm PZWLP w wynajmie długoterminowym znalazły się: Skoda Octavia, Ford Focus, Skoda Fabia, Toyota Yaris oraz Volkswagen Passat.

Członkowie PZWLP generują 1/3 sprzedaży nowych aut osobowych do firm w Polsce

Biorąc pod uwagę całokształt działalności 20 firm należących do Polskiego Związku Wynajmu
i Leasingu Pojazdów (PZWLP), a więc przede wszystkim usługi wynajmu krótko-, średnio-
i długoterminowego samochodów, ale również leasing finansowy aut, firmy PZWLP zakupiły
w trzecim kwartale bieżącego roku łącznie 25,3 tys. nowych samochodów osobowych . Oznacza to, że blisko 1/3 (32,3%) nowych aut osobowych kupowanych w trzecim kwartale 2017 roku przez przedsiębiorców w polskich salonach zostało nabyte przez firmy należące do PZWLP*

*- Firmy PKO Leasing, Volkswagen Leasing i mLeasing są również członkami ZPL (Związku Polskiego Leasingu).

Źródło: PZWLP



Wideo

TEST magazynu Menadżer Floty - Toyota Auris Hybrid Kombi - długi dystans
II Międzynarodowe Targi EkoFlota 2017: Innowacje, Ekologia, Mobilność - podsumowanie
II Międzynarodowe Targi EkoFlota w skrócie
Adam Kornacki zaprasza na II Międzynarodowe Targi EkoFlota
  •  image
  •  image
  •  image
  •  image
[Pierwsza jazda] Test Infiniti Q30
[Fotorelacja] Motor Show 2016

Aktualności