Advertisement

Rynek motoryzacyjny w Polsce po trzech kwartałach

W trakcie trzech pierwszych kwartałów 2017 roku zarejestrowano w Polsce 355,5 tys. nowych samochodów osobowych – o 17,3% więcej w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, czytamy w raporcie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Popyt nadal generują głównej mierze klienci instytucjonalni.

Od stycznia do września br. firmy zakupiły o 20,7% aut więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Co ciekawe, zanotowano blisko 70-procentowy wzrost rejestracji samochodów z napędami alternatywnymi.

Bardzo dynamicznie w analizowanym okresie rosła liczba rejestracji samochodów z segmentu premium (wzrost o 24,1% r/r). Polacy coraz częściej przesiadają się do samochodów z napędami alternatywnymi, których od początku br. zarejestrowano 12 742 sztuki (blisko 70% więcej r/r). Z taśm montażowych zjechało 527,4 tys. pojazdów samochodowych, a wartość produkcji sprzedanej firm z przemysłu motoryzacyjnego wyniosła 110,9 mld zł, tj. o 6,9% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

W Polsce odnotowano największy wzrost rejestracji samochodów osobowych spośród dziesięciu największych rynków w Unii Europejskiej (+17%). Na drugim miejscu znalazła się Holandia (+14%), a na trzecim Włochy (+9%). Liderami w tej kategorii niezmiennie pozostają Niemcy i Wielka Brytania.

Wzrost aktywności klientów instytucjonalnych

Ogółem od stycznia do września br. zarejestrowano 355,5 tys. nowych samochodów osobowych –52,5 tys. więcej w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego (wzrost o 17,3%). W porównaniu do pierwszych trzech kwartałów 2016 roku zauważyć można dużą aktywność klientów instytucjonalnych (wzrost o 20,7%) – ich całkowity udział w rynku nowych samochodów osobowych wyniósł blisko 70%.

– „Tak wyraźny wzrost udziału rejestracji do firm oczywiście cieszy, jednak należy wziąć pod uwagę fakt, że część tych pojazdów opuszcza Polskę w ramach reeksportu i nie trafia na polskie drogi” – podsumowuje Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Dobra passa producentów samochodów premium trwa

Bardzo dynamicznie rozwija się rynek samochodów premium. W pierwszych trzech kwartałach 2017 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w tym segmencie wyniosła 46,3 tys. i była wyższa o 24,1% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Dynamicznie rośnie rejestracja aut z napędami alternatywnymi (zwłaszcza hybrydowymi) – od początku br. odnotowano wzrost o 68,5% w stosunku do analogicznego okresu 2016 roku. Ponadto w pierwszych III kwartałach zarejestrowano 681 sztuk samochodów elektrycznych. Niezmiennie znacznie więcej pojazdów z napędem alternatywnym kupują klienci instytucjonalni, w ich przypadku odnotowano także większą dynamikę wzrostu (+68,9%).

Pomimo tego, że wśród aut napędzanych paliwami alternatywnymi nadal zdecydowanie najpopularniejsze są hybrydy, które odpowiadają za 91,8% nowych rejestracji w tej grupie w trzecim kwartale, dynamicznie rośnie popularność samochodów elektrycznych. Od stycznia do września zarejestrowano ich 681 sztuk, czyli o 62,5% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

„Liczba rejestracji wzrosła w większości segmentów. Najpopularniejszy segment C odnotował 15% wzrost, z kolei segment B wzrósł o 20%. Małych i średnich SUV-ów zarejestrowano o blisko 27% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku” – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Stabilizacja na rynku samochodów dostawczych

Trzeci kwartał 2017 roku przyniósł nieznaczny spadek sprzedaży w kategoriach rynku samochodów użytkowych. Liczba rejestracji samochodów dostawczych wyniosła 14,44 tys., co oznacza spadek o 0,9% r/r. Był to pierwszy od 2012 roku spadek zanotowany w III kwartale 2017 roku. Rejestracje nowych przyczep i naczep wyniosły 5 673 sztuki, tj. o 246 mniej niż w poprzednim kwartale i o 5 więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

W III kwartale 2017 roku zarejestrowano 6 485 samochodów ciężarowych, co oznacza wzrost o 5,7% r/r. Za wzrost odpowiadają głównie pojazdy ciężarowe i specjalne. Dynamicznie rośnie również liczba rejestracji w segmencie autobusów i autokarów. W pierwszych trzech kwartałach br. zarejestrowano 1 684 pojazdów, o 17,4% więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Do wzrostu całej grupy przyczyniły się wszystkie segmenty, a przede wszystkim autobusy mini (poniżej 8t) oraz turystyczne.

– „W 2016 roku motorem napędowym rejestracji autobusów w Polsce była kategoria MINI, która zdecydowanie pokonała segment miejski. Liczymy, że IV kwartał przyniesie realizację licznych kontraktów z unijnym dofinansowaniem i w bieżącym roku ten wyścig wygrają autobusy miejskie, które coraz częściej są wyposażane w przyjazne dla środowiska napędy alternatywne” – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Spadki w segmentach motocykli i motorowerów

W pierwszych III kwartałach 2017 roku liczba zarejestrowanych nowych motocykli wyniosła 12763, czyli o 6 586 sztuk mniej niż w analogicznym okresie w 2016 roku. Spadek odnotowano również w segmencie motorowerów – od stycznia do września br. zarejestrowano 20 558sztuk, co oznacza spadek o 4% r/r.

Wzrost eksportu produktów motoryzacyjnych

W pierwszych III kwartałach 2017 roku wyprodukowano w Polsce łącznie 527,4 tys. pojazdów –o 0,6% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. W tym okresie odnotowano spadek produkcji samochodów osobowych (398,2 tys. szt., -7,1% r/r). Tymczasem wzrosła liczba wyprodukowanych pojazdów do transportu publicznego – 3,7 tys. szt., +5,2%, a także produkcja samochodów dostawczych i ciężarowych – wzrost o 36,7% r/r do 125,4 tys. sztuk.

– „Dane po pierwszych dwóch kwartałach 2017 roku wskazują, że w całym 2017 roku eksport produktów motoryzacyjnych z Polski wzrósł o 10,3% r/r i wyniósł 17,4 mld euro. Motorem wzrostu były zarówno podzespoły, części i akcesoria motoryzacyjne (w tym silniki), których eksport sięgnął 10,9 mld euro (wzrost o 8,5% r/r), jak i pojazdy silnikowe, których wyeksportowano za 6,5 mld euro, tj. o 13,4% więcej niż rok wcześniej” – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Źródło: PZPM



Wideo

TEST magazynu Menadżer Floty - Toyota Auris Hybrid Kombi - długi dystans
II Międzynarodowe Targi EkoFlota 2017: Innowacje, Ekologia, Mobilność - podsumowanie
II Międzynarodowe Targi EkoFlota w skrócie
Adam Kornacki zaprasza na II Międzynarodowe Targi EkoFlota
  •  image
  •  image
  •  image
  •  image
[Pierwsza jazda] Test Infiniti Q30
[Fotorelacja] Motor Show 2016

Aktualności