Rynek aut w Polsce rośnie dzięki firmom

Miniony luty był najlepszy pod względem rejestracji nowych aut w Polsce od kilkunastu lat – podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.

W lutym tego roku zarejestrowano w Polsce 33 663 nowe samochody osobowe, o 5,87% więcej niż w styczniu tego roku oraz o 18,55% więcej niż w lutym 2015 roku – wynika z analizy danych przeprowadzonych przez IBRM SAMAR na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Od początku stycznia do końca lutego zarejestrowano w sumie 65 459 auto, czyli o 12,73% więcej w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego.

Instytut zwraca uwagę, że trwają wyprzedaże na pojazdy z rocznika 2015, jednak rynek rośnie nie dzięki klientom indywidualnym, a firmowym. W lutym udział przedsiębiorców w krajowym rynku nowych aut osobowych wyniósł 60,88%, wobec 56,86% w lutym zeszłego roku.

Firmy kupiły 20 500 nowych samochodów, co oznacza wzrost w stosunku rok do roku aż o 26,9%. W przypadku klientów indywidualnych również zanotowano wzrost popytu, ale mniejszy, wynoszący 7,51% (liczba rejestracji 13 200). Udział przedsiębiorstw w rejestracjach to 57,99%, a klientów indywidualnych 42,01%.

Liderem polskiego rynku po dwóch miesiącach jest Škoda, z liczbą rejestracji nowych aut osobowych wynoszącą 8955 sztuk (+7,92% w porównaniu z tym samym okresem w 2015 r.). Drugie miejsce zajęła Toyota (7605 rejestracji, +17,11%), a trzecią Volkswagen (5927, +12,53%). Kolejne pozycje w pierwszej dziesiątce zajęły marki Opel, Ford, Kia, Renault, Hyundai, Dacia i Nissan.

Najczęściej wybieranymi modelami w okresie styczeń-luty były Škody Octavia (2884 rejestracje, +8,34%) i Fabia (2844 egzemplarze, +75,59%). Trzecim pod względem popularności samochodem był Opel Astra (2142 sztuki, + 46,41%). Tuż za niemieckim kompaktem uplasowała się Toyota Auris (2135 rejestracji, +8,93%).

W segmencie premium na koniec lutego najlepszym wynikiem może poszczycić się BMW (1526 rejestracji, +49,46%). Mercedes-Benz zajął drugie miejsce. Dostarczył klientom 1392 auta (+17,17%), czyli zaledwie o jeden samochód więcej niż Audi (+31,85%). Za podium znalazło się Volvo (1049 rejestracji), które jednak może pochwalić się sporym wzrostem popytu (+22,26%). Szwedzka marka szykuje ofensywę modelową. Do gamy dołączą S90 i V90, co może przyczynić się do wzrostu popularności Volvo w następnych miesiącach.

IBRM SAMAR szacuje, że w tym roku w Polsce zostanie zarejestrowanych ok. 365 000 samochodów osobowych. Specjaliści Instytutu zaznaczają jednak, że   prognozy te mogą zostać skorygowane w górę.

Źródło: IBRM SAMAR