Advertisement

Rekordowe zamówienie na ciężarówki IVECO z napędem LNG

Grupa Jost, jedna z największych europejskich firm przewozowo-logistycznych podpisuje umowę na 500 samochodów ciężarowych IVECO Stralis NP (Natural Power). To jak dotąd największe zamówienie na alternatywnie napędzane ciężarówki w historii włoskiej marki.

Stralisy NP zaprojektowane do przewozów długodystansowych zasilane są skroplonym gazem ziemnym (Liquefied Natural Gas, LNG) — paliwem powszechnie uznawanym obecnie za jedyną alternatywę dla oleju napędowego na masowym rynku. Pierwsze 150 samochodów wejdzie do eksploatacji w 2018 roku, a całe zamówienie zostanie zrealizowane do 2020 roku. Wtedy „gazowe” egzemplarze będą stanowić około 35% całej floty Grupy Jost.

Zastąpią one 4- i 5 letnie samochody z silnikami Diesla w liczącym 1400 ciężarówek i 3000 naczep parku pojazdów belgijskiego przewoźnika, który konsekwentnie rozwija się po serii przejęć. Firma użytkuje już 132 Stralisy, w tym dwa zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG).

Zapotrzebowanie na LNG szybko rośnie w całej Europie. Niemieckie Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) wskazało LNG jako najlepsze rozwiązanie w długodystansowych przewozach drogowych w krótkim okresie oraz w perspektywie najbliższych 10–15 lat. W przypadku eksploatacji Stralisa NP na gazie ziemnym ze źródeł kopalnych emisja CO2 jest do 10% niższa w porównaniu wartościami odnotowywanymi dla pojazdów z analogicznymi silnikami Diesla — w zależności od specyfiki eksploatacji i składu gazu. W przypadku stosowania biometanu bilans emisji jest korzystniejszy nawet o 95%. Dzięki technologii gazu ziemnego IVECO poziom emisji cząstek stałych jest śladowy, a emisja NOx jest o 50% niższa w porównaniu z eksploatacją silników Diesla na długich trasach. Silniki samochodów zasilanych gazem ziemnym są też znacznie cichsze — o około 50%, co ułatwia realizację dostaw w strefach zurbanizowanych.

IVECO jest pierwszym producentem pojazdów użytkowych, który już w 1991 roku zrozumiał potencjał drzemiący w gazie ziemnym. Do dziś producent sprzedał ponad 22 000 samochodów napędzanych tym paliwem.

Źródło: Iveco



Wideo

TEST magazynu Menadżer Floty - Toyota Auris Hybrid Kombi - długi dystans
II Międzynarodowe Targi EkoFlota 2017: Innowacje, Ekologia, Mobilność - podsumowanie
II Międzynarodowe Targi EkoFlota w skrócie
Adam Kornacki zaprasza na II Międzynarodowe Targi EkoFlota
  •  image
  •  image
  •  image
  •  image
[Pierwsza jazda] Test Infiniti Q30
[Fotorelacja] Motor Show 2016

Aktualności