Prototyp Mercedes Klasa X – zapowiedź pierwszego pick-upa klasy premium

Mercedes w Sztokholmie prezentuje prototypową wersję Klasy X. Oznacza to, że debiut rynkowy pierwszego, seryjnego pick-upa klasy premium jest coraz bliżej. Według koncernu Daimler AG nastąpi to pod koniec 2017 roku.

Na szwedzkiej ziemi niemiecka marka wystawia dwie wersje stylizacji swojego prototypu. Pierwsza o nazwie „powerful adventurer” (prawdziwy twardziel), reprezentuje wszystkie zalety klasycznych pick-upów: wytrzymałość, funkcjonalność i wysokie zdolności terenowe. Druga, określona mianem „stylish explorer” (stylowy odkrywca) pokazuje możliwości designerskiego potencjału pick-upa ze Stuttgartu.

Pick-up Mercedesa jest skonstruowany w oparciu o wiele elementów mechanicznych Nissana Navara, jednego z najpopularniejszych i docenianych reprezentantów tego segmentu. Od japońskiego modelu Klasa X otrzyma między innymi podwozie oraz układ napędu na cztery koła. Klasa X będzie dostępna w zróżnicowanej gamie silników. Topowy model otrzyma wysokoprężną jednostkę V6 połączoną ze stałym napędem na obie osie 4MATIC. Nie została podjęta jeszcze decyzja, od którego z dwóch producentów jednostka ta będzie pochodzić. Układ napędowy korzysta z elektronicznego systemu trakcji, skrzyni rozdzielczej z przekładnią redukcyjną oraz dwóch blokad dyferencjałów. W ofercie mają występować zarówno egzemplarze wyposażone w skrzynię manualną jak i automatyczną.

 

Spodziewać się można trzech wariantów wyposażenia. Wersja bazowa ma być głównie skierowana dla klientów, którym zależy tylko i wyłącznie na użytkowych możliwościach samochodu. Pozostałe dwie mają wyróżniać się bardziej komfortowo skrojonym wnętrzem, podobnym do tego jakie można znaleźć w osobowej Klasie B. Dodatkowo, producent ze Stuttgartu zaoferuje gamę specjalnych akcesoriów, takich jak osłony przestrzeni ładunkowej czy dodatki stylizacyjne.

Model ustanowi również nowy standard pod względem rozwiązań łącznościowych. Dzięki modułowi komunikacji z pokładową kartą SIM jego użytkownik będzie mógł korzystać z wszechstronnych usług Mercedes me connect.

Ładowność nowego pick-upa ma przekraczać 1,1 tony, a uciąg przyczepy sięgnie do 3,5 tony. Wystarczy do przewiezienia na przykład 4 m3 drewna opałowego na „pace” oraz holowania przyczepy z żaglówką. Specjalnie skonstruowane zawieszenie z szerokimi osiami, pięciodrążkową tylną osią i sprężynami śrubowymi oraz precyzyjnie dobrana konfiguracja amortyzatorów i sprężyn mają zapewniać wysoki komfort jazdy, zarówno na drodze, jak i w terenie.

Rynkowa premiera Mercedesa Klasy X w Europie nastąpi pod koniec 2017 roku. Nowa seria modelowa będzie pozycjonowana w atrakcyjnej cenie, a jej produkcja będzie odbywać się we współpracy z aliansem Renault-Nissan.

Produkcja Klasy X na rynki Europy, Australii i RPA ruszy w fabryce Nissana w Barcelonie w 2017 roku. Z kolei pierwsze egzemplarze na rynki Ameryki Łacińskiej zjadą z taśmy fabryki Renault w argentyńskiej Cordobie w 2018 roku.

Źródło: Mercedes-Benz