Polska w czołówce producentów baterii litowo-jonowych

Jak na razie w Polsce nie ma fabryki samochodów elektrycznych, ale za to realizowane są duże projekty związane z komponentami na potrzeby produkcji baterii do aut elektrycznych. Teren naszego kraju, obok Węgier, jest główną lokalizacją inwestycji tego typu w Europie Środkowo-Wschodniej.

W naszym kraju swoje zakłady ulokowały takie firmy jak: BMZ, Johnson Matthey czy LG Chem). Najdynamiczniej rozwija się inwestycja koreańskiego koncernu. W 2017 r. LG Chem Wrocław Energy Sp. z o.o. uruchomiła produkcję baterii litowo-jonowych pod Wrocławiem. Nadal zwiększane są jej moce produkcyjne. W listopadzie 2019 r. Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) udzielił długoterminowej pożyczki w wysokości 250 mln euro na rozbudowę tej fabryki. W 2022 roku zakład ma osiągnąć moc produkcyjną około 65-70 GWh rocznie. LG Chem Wrocław Energy zatrudnia już ponad 4,3 tys. osób a w ciągu dwóch najbliższych lat utworzonych ma być kolejnych 1,8 tys. miejsc pracy.

Rozwój tej inwestycji przyciągnął licznie dostawców komponentów do baterii litowo-jonowych. Jednym z nich jest projekt belgijskiej firmy Umicore, która  za kilkanaście miesięcy rozpocznie produkcję katod do tego typu baterii. Koszt budowy zakładu – według zapowiedzi inwestora – wyniesie ok. 700 mln euro. Produkcja ruszy już w 2020 roku.  – Inwestycje w produkcję dla tak zwanej elektromobilności bardzo silnie rozwijają się w Polsce – dodaje Rafał Orłowski, Partner w AutomotiveSuppliers.pl. – W sumie kilkanaście realizowanych projektów inwestycyjnych (np. SK Innovation, Johnson Matthey w Koninie) czy reinwestycyjnych (Starion Poland, LG Electronics) mają łączną wartość ponad 2,7 mld złotych. Inwestycje dostawców nie sprowadzają się wyłącznie do podzespołów do baterii litowo-jonowych. W Skarbimierzu (woj. opolskie) japoński Mitsui Mitsui High-tec kosztem 160 mln zł buduje zakład, w którym będą produkowane rdzenie do silników napędzających auta elektryczne.

Już wkrótce wzrośnie liczba zakładów produkujących baterie litowo-jonowe. W Jaworze na Dolnym Śląsku w I połowie 2020 roku w fabryce Mercedes Benz Manufacturing ruszy produkcja baterii. Zgodnie z zapowiedzią niemieckiego koncernu będą w niej wytwarzane baterie, które będą napędzały rodzinę pojazdów EQ (Electric Intelligence).

Powyższe inwestycje to potwierdzenie wysokiej pozycji naszego kraju na globalnym rynku elektromobilności oraz w europejskim sektorze motoryzacyjnym.

Źródło: AutomotiveSuppliers.pl