[Paryż 2016] Nissan Navara EnGuard Concept – wóz ratowniczy z dronem

Nissan Navara EnGuard Concept to prototypowy samochód ratowniczy z przenośnym zespołem akumulatorowym i dronem na pokładzie.

Stworzona na bazie modelu Nissan Navara Tekna wersja EnGuard charakteryzuje się wieloma specjalnie zaprojektowanymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Zawieszenie podniesiono o 50 mm. Dzięki większemu prześwitowi samochód jeszcze łatwiej może dojechać w najbardziej niedostępne okolice. Rozstaw przednich i tylnych kół zwiększono do 1620 mm. Standardowe 18‑calowe felgi ze stopów metali lekkich zastąpiono nowymi obręczami 16‑calowymi z terenowymi oponami o rozmiarze 285/75/R16.

Na przednie i tylne nadkola założono nakładki poszerzające. Pomiędzy nimi zamontowano nowe stopnie boczne z poprawiającym przyczepność gumowym pasem na górnej powierzchni. Wzdłuż słupka A po stronie kierowcy poprowadzono kanał wlotu powietrza, aby zwiększyć zdolność brodzenia pojazdu.

Sprzęt ratunkowy na skrzyni ładunkowej jest umieszczony na dwóch platformach. Są one wykonane z wytrzymałego, dwuwarstwowego włókna szklanego i wysuwają się z samochodu na 800 mm.

Płytsza, górna platforma zajmuje całą szerokość skrzyni ładunkowej. Umieszczono w niej lżejsze przedmioty, w tym krótkofalówki, mocne latarki, gaśnicę, liny i sprzęt wspinaczkowy, łopatę i siekierę. Dolna platforma jest głębsza i węższa — zajmuje tylko środkową część, jedną trzecią szerokości skrzyni ładunkowej modelu Navara EnGuard Concept. Służy ona do przechowywania większego sprzętu, takiego jak zbiornik z tlenem, zestaw do resuscytacji oraz kamizelki ratunkowe.

Po bokach dolnej platformy, przy prawej i lewej burcie skrzyni ładunkowej, umieszczono dwa prototypowe przenośne zespoły akumulatorowe.

Działają one cały czas w trybie ładowania, pobierając energię generowaną przez silnik wysokoprężny pojazdu. Dzięki temu są zawsze gotowe do użycia. Każdy z nich ma moc 2 kW i składa się z siedmiu akumulatorów do samochodów elektrycznych Nissan, zamkniętych w odpornej na warunki atmosferycznej aluminiowej obudowie.

W czasie akcji ratunkowej zespoły akumulatorowe mogą zasilać sprzęt do przecinania lub podnoszenia, gdyż zostały specjalnie zaprojektowane jako skuteczna alternatywa dla zasilanego benzyną agregatu prądotwórczego. W przeciwieństwie do hałaśliwego agregatu zespoły akumulatorowe pracują cicho i bez wibracji, co ułatwia komunikację między ratownikami i nasłuchiwanie ewentualnych wezwań o pomoc. Zerowa emisja i brak palnego paliwa umożliwia korzystanie z akumulatorów także w zamkniętych przestrzeniach, takich jak budynki czy jaskinie.

Pojazd został wyposażony w dron DJI Phantom 4 z maksymalnym pułapem lotu 6000 metrów. Urządzenie ważące 1380 gramów może latać z prędkością do 20 metrów na sekundę przez prawie 30 minut. Kamera o rozdzielczości 12,4 megapiksela, umieszczona w trzyosiowym stabilizatorze na spodzie drona, może rejestrować obraz wideo i zdjęcia. Dron jest przewożony w dolnym schowku skrzyni ładunkowej modelu Navara EnGuard Concept.

Źródło: Nissan