Ogniwa fotowoltaiczne zasilą warszawski salon Lexusa

Salon Lexus Warszawa – Puławska to pierwszy w Polsce obiekt japońskiej marki, który będzie zasilany ogniwami fotowoltaicznymi. Na dachu budynku instalowane są właśnie panele słoneczne, dzięki którym w ciągu roku zostanie wyprodukowane ponad 50 000 kWh energii elektrycznej, co powinno zaspokoić całkowite zapotrzebowanie budynku.

Lexus Warszawa – Puławska to pierwszy salon Lexusa, który zdecydował się przejść na własne, niezależne źródło zasilania energią elektryczną. Lexus to przede wszystkim proekologiczne napędy hybrydowe, istotnie ograniczające emisje szkodliwych substancji. W warunkach miejskich hybrydy są zdolne do pokonywania nawet połowy dystansu na samym silniku elektrycznym, nie emitując CO2 ani żadnych zanieczyszczeń.

– Hybrydy mają tę przewagę nad samochodami elektrycznymi, że przyczyniają się do ograniczania emisji spalin bez konieczności ładowania akumulatora z sieci energetycznej – powiedziała Małgorzata Rospęk, Dyrektor ds. Sprzedaży, Lexus Warszawa –Puławska. – Chcemy, by nasze budynki dorównywały możliwościom sprzedawanych przez nas samochodów. Stąd pomysł na zastosowanie fotowoltaiki. Mamy świadomość, że tylko kompleksowe działania są w stanie realnie ograniczyć nadmierną emisję zanieczyszczeń, które trafiają do atmosfery.

Instalacja fotowoltaiczna, wyposażona w generator o mocy 49,2 kW i ponad 87-procentowej sprawności, będzie w stanie wyprodukować w ciągu roku do 51 380 kWh energii elektrycznej, w pełni zaspokajając zapotrzebowanie salonu na prąd. Dzięki zastosowaniu tej instalacji w skali roku do atmosfery nie zostanie wyemitowane aż 30 828 kg CO2.

Ta sama filozofia przyświeca hybrydowym modelom Lexusa. Samoładujący się, spalinowo-elektryczny napęd nie potrzebuje prądu z gniazdka i nie przyczynia się do zwiększania zapotrzebowania na prąd z sieci energetycznej. Energię do zasilania silnika elektrycznego wytwarza w wyniku optymalizacji pracy jednostki benzynowej. Silnik ten pracuje w oszczędnym cyklu Atkinsona, a oparty na nim napęd hybrydowy emituje w przypadku modelu CT 200h zaledwie 108 g CO2/km w cyklu mieszanym.

Dzięki wysokowydajnemu systemowi rekuperacji, hybrydy Lexusa pozyskują energię elektryczną także w procesie hamowania oraz za każdym razem, gdy kierowca zdejmie nogę z gazu. Efektem jest niskie spalanie, połączone z dobrą dynamiką, komfortem i ciszą podczas jazdy przez miasto.

Hybrydowy akumulator, który magazynuje energię i zasila wspomagające jazdę silniki elektryczne, przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa i sprawia, że samochód częściej porusza się na samym silniku elektrycznym, nie emitując w tym czasie do atmosfery żadnych zanieczyszczeń.

Lexus jest jedyną na świecie marką premium, oferującą aż 10 modeli z pełnym napędem hybrydowym. Obejmują one pełną gamę SUV-ów, od najnowszego kompaktowego UX-a 250h (184 KM), przez bestsellerowy model NX 300h (197 KM), po średniej wielkości RX-a 450h (313 KM), dostępnego również w 7-miejsowej wersji RX L.

Najmniejszym modelem w gamie jest oszczędny hatchback CT 200h (136 KM), kolejnymi są sedany IS 300h (223 KM) i ES 300h (218 KM) oraz flagowa limuzyna LS 500h (359 KM). W gamie hybryd Lexusa nie mogło zabraknąć sportowych coupe o unikalnej stylistyce – modeli RC 300h (223 KM) oraz LC 500h (359 KM).

źródło: Lexus