Nowy Nissan LEAF – 378 km na jednym ładowaniu

Druga generacja modelu Nissan LEAF ma w stosunku do poprzednika zwiększony zasięg i dodatkowe wyposażenie pod postacią technologii ProPILOT, ProPILOT Park oraz e-Pedal. Co istotne, auto ma atrakcyjną stylistykę.

– Nowy Nissan LEAF jest wizytówką wizji inteligentnej mobilności Nissana, która jest głównym filarem strategii marki – powiedział Hiroto Saikawa, prezes i dyrektor generalny firmy Nissan. – Nowy Nissan LEAF ze zwiększonym zasięgiem na jednym ładowaniu, w połączeniu z technologią autonomicznej jazdy, taką jak ProPILOT Park, i z prostą obsługą systemu e-Pedal wzmacnia pozycję Nissana jako lidera rynku samochodów elektrycznych oraz ekspansję samochodów elektrycznych w ujęciu globalnym. LEAF jest także zapowiedzią rozwiązań, które będą stosowane w przyszłych modelach Nissana.

Napęd

Nissan LEAF był pierwszym produkowanym na masową skalę autem elektrycznym. Zdobył szereg nagród w tym dla Światowego Samochodu Roku.

Na początku 2016 r. Nissan uzupełnił gamę modelu o wersję z większym akumulatorem, o pojemności 30 kWh. Wariant ten mógł pokonać maksymalnie 250 km na jednym ładowaniu.
Druga generacja modelu Nissan LEAF ma akumulator o pojemności 40 kWh. Zasięg samochodu (według normy NEDC) to 378 km.

Nowy Nissan LEAF jest wyposażony w e powertrain, czyli elektryczny zespół napędowy, który oferuje lepsze niż w poprzednim modelu osiągi, dzięki lepszej efektywności energetycznej, wyższemu momentowi obrotowemu i większej mocy. Zespół napędowy rozwija moc 150 KM, a moment obrotowy wynosi 320 Nm. Pojazd może się rozpędzić do 144 km/h. Czas ładowania (standardowe ładowanie) to 16 (3kW) lub 8 godzin (6kW). „Tankowanie” przy użyciu szybkiej ładowarki do 80% trwa 40 minut.

Technologia inteligentnej jazdy

Nowy Nissan LEAF jest wyposażony w trzy technologie inteligentnej jazdy. Pierwszą z nich jest zaawansowany system wspomagający kierowcę ProPILOT, który pozwala na autonomiczną jazdę jednym pasem autostrady.

Drugi system to ProPILOT Park. Po jego aktywacji przejmuje on kontrolę nad kierowaniem, przyspieszaniem, hamowaniem i wyborem przełożenia, aby automatycznie wprowadzić samochód na stanowisko parkingowe.

Trzecia technologia to e-Pedal. Umożliwia ona ruszanie, zwiększanie i zmniejszanie prędkości oraz zatrzymywanie się poprzez samo operowanie pedałem przyspieszenia. Przy całkowicie zwolnionym pedale przyspieszenia układ odzyskiwania energii i hamulce są włączane automatycznie, doprowadzając stopniowo do całkowitego zatrzymania się samochodu. Pojazd pozostaje nieruchomy (również na wzniesieniu) dopóki pedał przyspieszenia nie zostanie ponownie wciśnięty. Producent zastrzega, że w razie potrzeby gwałtownego zahamowania należy użyć konwencjonalnego pedału hamulca.

Kierowcy mogą korzystać z nowo zaprojektowanego interfejsu w aplikacji New Nissan LEAF na smartfony, która pozwala monitorować stan naładowania pojazdu, wyszukać najbliższą stację ładowania oraz zaprogramować ogrzanie lub schłodzenie wnętrza przed podróżą.

Akumulator samochodu może być wykorzystywany jako mobilne źródło energii. Dzięki technologii Vehicle-to-Grid (V2G) pojazd można podłączyć do sieci elektroenergetycznej i dostarczać do niej energię.

Nowa stylistyka

Auto ma 4480 mm długości, 1790 mm szerokości i 1535/1545 mm wysokości (w zależności od wersji), a jego rozstaw osi to 2700 mm (dane przed homologacją dla odmiany na rynek europejski).

Stylistyka nowego Nissana LEAF nawiązuje do konceptu IDS, zaprezentowanego na Salonie Samochodowym w Tokio w 2015 r. Z przodu nadwozia w oczy rzuca się charakterystyczny motyw litery V, znany z innych modeli Nissana, takich jak X Trail Qashqai. Sam grill jest niebieski, co będzie stanowić nowy znak rozpoznawczy elektrycznych Nissanów. Tylne słupki są czarne. Zabieg ten służy wywołaniu złudzenia, że dach „unosi się w powietrzu”. Reflektory LED mają charakterystyczny dla Nissana kształt bumerangu.

Nowy Nissan LEAF zadebiutuje na rynku europejskim w styczniu 2018 r.