Nowe silniki wysokoprężne Mercedesa

Niemiecki producent wprowadza 4-cylindrowe silniki wysokoprężne o oznaczeniu OM 654. Nowe jednostki napędowe o objętości skokowej dwóch litrów mają mieć charakteryzować się wyższą efektywnością paliwową i emisyjną.

Nowa, w pełni aluminiowa, 4-cylindrowa jednostka napędowa o zapłonie samoczynnym zadebiutuje wiosną tego roku. Będzie ona dostępna w najnowszym modelu Mercedesa klasy E220d.

Jak mówi Thomas Weber, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialny za badania grupowe i szef działu rozwoju osobowych Mercedesów: „Nowe motory premium są oszczędniejsze i mocniejsze, lżejsze i bardziej kompaktowe. Zaprojektowano je z myślą o spełnieniu wszystkich przyszłych globalnych norm spalin. W naszej opinii silnik Diesla jest niezbędny w pojazdach ciężarowych i osobowych, jeśli chcemy w dalszym stopniu ograniczać emisję dwutlenku węgla w transporcie drogowym”.

Wprowadzenie nowych silników jest jednym z punktów, w planie działania marki na rzecz zrównoważonej mobilności. Mercedes kluczową wagę przywiązuje do optymalizacji napędów hybrydowych oraz elektrycznych.

Nowa, modułowa rodzina silników będzie stosowana w całej gamie pojazdów osobowych i dostawczych. Jednostki mają być dostępne w paru wariantach mocy. Będą stosowane w pojazdach z napędem na oś przednią, tylną lub z 4Matic, z orientacją wzdłużną lub poprzeczną. Co ważne wszystkie elementy systemu oczyszczania spalin zostały umieszczone bezpośrednio na silniku. Dzięki temu łatwiejsze będzie jego montowanie w różnych modelach.

W jednostce OM 654 zastosowano stalowe tłoki ze schodkowymi misami spalania, tuleje cylindrowe z powłoką NANOSLIDE czy czwartą generację układu wtryskowego Common Rail. Dodatkowo została też zredukowana masa silnika o 17% (168,4 kg). Dzięki temu obniżono poziom hałasu i osiągnięto wyższy stopień ograniczenia wibracji. Producent deklaruje, że w odmianie modelu E220d ma być mniejsze zużycie paliwa oraz emisja CO2 o 3% przy zwiększonej mocy ze 170 do 195 KM.

Źródło: Daimler