Nissan zasilany ogniwem bioetanolowym – alternatywa dla wodoru?

Nissan prowadzi prace nad napędem z ogniwem paliwowym ze stałym tlenkiem (SOFC) zasilanym energią elektryczną wytwarzaną z bioetanolu.

Nowy napęd wyposażony jest w ogniwo paliwowe e-Bio z przetwornicą prądu SOFC. W procesie reakcji elektrochemicznej zachodzącej w ogniwie powstaje prąd przy użyciu reformera i tlenu z atmosfery. W efekcie otrzymywana jest energia elektryczna napędzająca silnik auta.

W odróżnieniu od konwencjonalnych napędów, ogniwo SOFC odgrywa rolę źródła energii w układzie e-Bio. Dzięki temu pojazd z takim układem może dorównać pod względem zasięgu autom z silnikami spalinowymi (ponad 600 km). Poza tym samochód z ogniwem e-Bio charakteryzuje się cichą jazdą, liniowym rozruchem i dobrym przyspieszeniem.

W ogniwach paliwowych energia wytwarzana jest bez szkodliwych produktów ubocznych. Paliwa z bioetanolu, pozyskiwane m.in. z trzciny cukrowej i kukurydzy, są powszechnie dostępne w Ameryce Północnej i Południowej oraz Azji.

Samochody z ogniwem paliwowym e-Bio mogą być alternatywą dla aut na wodór. Transportowanie wody zmieszanej z etanolem jest łatwiejsze i bezpieczniejsze niż większości innych paliw. Rozwiązanie to ma tym większy potencjał, że nie wymaga budowy zupełnie nowej infrastruktury.

Źródło: Nissan