Mercedes Klasa X – pierwszy pick-up premium zadebiutował

Zapotrzebowanie na średniej wielkości pickupy o charakterystycznych dla aut osobowych cechach i elementach wyposażenia z zakresu komfortu od lat systematycznie rośnie. Równocześnie wzrasta liczba pickupów kupowanych na potrzeby prywatnego użytku. To główne powody dla których marka Mercedes-Benz postanowiła wydać na świat swojego „woła roboczego”, Klasę X.

Producent ze Stuttgartu jako pierwszy producent aut premium zareagował na nowe trendy panujące wśród klientów poszukujących pojazdu wielozadaniowego. Bazując na bogatym doświadczeniu i kompetencjach w budowaniu aut użytkowych oraz terenowych, takich jak Unimog i Klasa G do ciężkich zastosowań, pojazdów odpowiednich zarówno do pracy, jak i wypoczynku, takich jak Klasa V czy Vito, Klasa X ma w założeniu niemieckiego koncernu celować w różne grupy docelowe: posiadaczy ziemskich i rolników w Argentynie, właścicieli firm i przedsiębiorców budowlanych z Australii, rodzin preferujących produkty premium z Brazylii, świadomych trendów indywidualistów z Afryki Południowej i Wielkiej Brytanii, jak również amatorów sportów na świeżym powietrzu mieszkających w Nowej Zelandii czy w Niemczech. Dzięki Klasie X oddział Mercedes-Benz Vans poszerza swoją gamę o czwartą serię modelową i wypełnia lukę pomiędzy pojazdami użytkowymi a osobowymi

Konstrukcja Klasy X wykorzystuje ramę typu drabinkowego, wielodrążkową tylną oś ze sztywnym mostem, niezależne przednie zawieszenie oraz sprężyny śrubowe obu osi. Wyrazisty design Klasy X występuje w dwóch wariantach, dopasowanych do różnych stylów życia i środowisk pracy:

Klasa X PROGRESSIVE: przeznaczona dla ludzi poszukujących wytrzymałego pickupa wyróżniającego się stylem i komfortem – jako wizytówki swojego biznesu, a także prestiżowego i komfortowego pojazdu do osobistego użytku.

Klasa X POWER: topowa linia designu i wyposażenia, adresowana do nabywców, którzy największy nacisk kładą na stylizację, osiągi i komfort. Klasa X POWER to lifestyle’owy samochód wyłamujący się z głównego nurtu, dopasowany do środowiska miejskiego oraz aktywności sportowych i wypoczynku poza utartym szlakiem. Jego design i bogate wyposażenie odzwierciedlają indywidualny styl życia właściciela.

Ładowność Klasy X sięga 1,1 tony. Tyle wystarczy, by w przestrzeni ładunkowej przewieźć 17 pełnych 50-litrowych beczek piwa. Samochód ma uciąg do 3,5 tony, czyli może holować przyczepę z trzema końmi albo 8-metrowy jacht. Picku-up ma 3150-milimetrowy rozstaw osi. Prześwit Klasy X wynosi wówczas 20,2 cm. Na życzenie oferowane jest zawieszenie podwyższone o 2 cm. Zwiększony prześwit dodatkowo poprawia własności terenowe, zapewnia wyższą pozycję za kierownicą i podkreśla off-roadowy wygląd pickupa.

W momencie wprowadzenia na rynek do wyboru będą dwie mocne i efektywne jednostki 4-cylindrowe. Dysponujący wysokim momentem obrotowym silnik wysokoprężny z wtryskiem common rail o pojemności 2,3 litra występuje w dwóch wersjach mocy. Wariant X 220 d z pojedynczą turbosprężarką generuje 120 kW/163 KM, a odmiana X 250 d z jednostką biturbo rozwija 140 kW/190 KM. Obie jednostki dostępne są z dołączanym napędem na obie osie 4MATIC. Siła napędowa trafia do kół za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej. Na życzenie model X 250 d można zamówić z 7-stopniową przekładnią automatyczną.

W połowie 2018 r. do sprzedaży trafi  jednostka wysokoprężna V6 o mocy 190 kW/258 KM i 550 Nm maksymalnego momentu obrotowego, zapewniająca jeszcze większą zwinność na asfalcie i w terenie. Zasilany nią model X 350 d zajmie czołową pozycję w swoim segmencie. Topowa Klasa X będzie standardowo oferowana ze stałym napędem na cztery koła 4MATIC i 7-biegową skrzynią automatyczną 7G-TRONIC PLUS z manetkami do zmiany przełożeń przy kierownicy oraz funkcją ECO start/stop.

Dodatkowo dostępny jest system trybów jazdy DYNAMIC SELECT. Kierowca może ustawić jeden z pięciu trybów jazdy: Comfort, ECO, Sport, Manual oraz Offroad.

Dołączany napęd na cztery koła 4MATIC, dostępny dla wysokoprężnych modeli X 220 d 4MATIC oraz X 250 d 4MATIC, pomaga poradzić sobie w każdym terenie. Układ pozwala elektrycznie odłączyć lub dołączyć napęd przednich kół zależnie od rodzaju nawierzchni. Od połowy 2018 r. pickup Mercedes-Benz będzie dostępny także ze stałym napędem 4×4, zapewniającym maksimum osiągów i trakcji nawet podczas szybkiej jazdy utwardzonymi drogami. Stały napęd na obie osie 4MATIC trafi do oferty wyłącznie w połączeniu z jednostką 6-cylindrową. Wszystkie warianty 4×4 są standardowo wyposażone w układ kontroli prędkości zjazdu (DSR – Downhill Speed Regulation).

Elementy wyposażenia seryjnego w kwestii bezpieczeństwa to między innymi 7 poduszek powietrznych oraz mocowania i-Size dla dwóch fotelików dziecięcych. Dodatkowo aktywny asystent hamowania Active Brake Assist, asystent utrzymania pasa ruchu Lane Keeping Assist oraz asystent rozpoznawania znaków Traffic Sign Assist. Ponadto lista wyposażenia obejmuje układ stabilizacji przyczepy Trailer Stability Assist, monitorowanie ciśnienia w oponach, system połączenia alarmowego, tempomat oraz diodowe reflektory, które dzięki zastosowaniu 6 modułów LED w każdej lampie zapewniają najjaśniejszy strumień światła w segmencie. Na życzenie kamerę cofania można zastąpić systemem kamer 360 stopni.

Podobnie jak w przypadku licznych elementów ozdobnych, nabywcy nowego pickupa mają do wyboru sześć tapicerek, w tym dwa warianty skóry z kontrastowymi przeszyciami, a także dwa odcienie podsufitki. Panel wskaźników składa się z dużych, analogowych okrągłych zegarów z Klasy C i Klasy V umieszczonych w tubach. Rozdziela je 5,4calowy kolorowy ekran. Przyciski na montowanej standardowo kierownicy wielofunkcyjnej pozwalają sterować ustawieniami kolorowego wyświetlacza bez odrywania rąk od kierownicy. Sama zaś kierownica zawiera łącznie 12 przycisków i jest regulowana na wysokość, co zwiększa ergonomię miejsca kierowcy i pozwala dobrać wygodną pozycję do jazdy.

Klasa X jest produkowana w kooperacji produkcyjnej z aliansem Renault-Nissan. Produkcja na rynki Europy, Australii i Afryki Południowej rozpocznie się w fabryce Nissana w Barcelonie (Hiszpania) w 2017 r. Model na rynki Ameryki Łacińskiej zacznie zjeżdżać z taśmy produkcyjnej w zakładach Renault w Cordobie (Argentyna) w roku 2019. Wprowadzenie Klasy X poszerza zakres strategicznej, trwającej od 7 lat współpracy koncernu Daimler AG z aliansem Renault-Nissan. Zapewnia ona Mercedes-Benz możliwość szybkiego i efektywnego pod względem kosztów debiutu w perspektywicznym segmencie pickupów wagi średniej.

Co natomiast z cenami? W Niemczech mają się one rozpoczynać od 37 tys. euro, a sprzedaż wystartuje w listopadzie.

„Segment pickupów wagi średniej jest gotowy na debiut samochodu premium. Wraz z Klasą X otworzymy go na nowe grupy klientów, podobnie jak otworzyliśmy segment SUV-ów, ponad 20 lat temu prezentując Klasę M. Nasz pickup jest przekonujący zarówno jako wół roboczy, jak i pojazd rodzinny oraz lifestyle’owy. W skrócie, Klasa X jest Mercedesem wśród pickupów” – powiedział podczas oficjalnej prezentacji Klasy X w Kapsztadzie, Dr Dieter Zetsche, Prezes Zarządu Daimler AG i szef oddziału osobowych Mercedesów – Mercedes-Benz Cars.

Źródło: Mercedes-Benz
oprac. MF/jab