Marki wolumenowe oferują wyższy poziom obsługi klienta niż producenci aut premium

Po raz pierwszy wolumenowe marki samochodów prześcignęły swoich konkurentów oferujących modele premium, zapewniając użytkownikom biznesowym wyższy poziom obsługi klienta. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez instytut ADP Global Research z Wielkiej Brytanii.

Śledzenie informacji zwrotnych od użytkowników biznesowych, którzy obsługują ponad 500 000 pojazdów z wiodącymi, brytyjskimi firmami leasingowymi pokazuje, że ​​kierowcy samochodów służbowych podnoszą poziom satysfakcji klientów dla marek produkujących samochody masowo.

W 2016 r. tzw. współczynnik Net Promoter Score (indeks punktujący od wartości -100 do 100 i mierzący prawdopodobieństwo wprowadzenia rekomendacji) dla marek wolumenowych wyniósł 88,5%, w porównaniu z 84,6% w 2015 r. W przypadku marek prestiżowych wynik ten wyniósł z kolei 86,8% w 2016 r. i był niższy w porównaniu do 2015 r., gdzie wówczas zanotowano wskaźnik na poziomie 87,8%.

Trzy najlepsze marki w badaniu satysfakcji APD w 2016 roku to: Mazda (92%), Toyota (92%) i KIA (90,8%). Na końcu zestawienia znalazły się z kolei: Citroen (83,5%), Jaguar (82,8%) i MINI (81,6%).

Na pytanie skierowane do kierowców, czy zaproponowaliby spółce leasingowej, wybór konkretnej marki w oparciu o satysfakcję z obsługi posprzedażnej, 55,2% kierowców samochodów premium stwierdziło, że tak – spadek o 14% w porównaniu z rokiem 2015. Wśród kierowców marek wolumenowych takiej akceptacji udzieliło 65,2% spośród badanych osób.

Wśród kierowców użytkujących już konkretne modele największą chęć do rekomendacji wykazali użytkownicy marek KIA (88%), Toyota (77,8%) i DS (75%). Znacznie gorzej tą kwestię oceniają o dziwo kierowcy w Wielkiej Brytanii w stounku do swoich rodzimych marek: Land Rover (49,4%), MINI (43,5%) i Jaguar (28,4%).

Komentarz szefa firmy APD, Roba Whalley’a: – „Wynik pokazuje, jak obsługa klienta szybko stała się kluczowym wyróżnikiem na bardzo konkurencyjnym rynku. Marki premium muszą wziąć pod uwagę zmianę swojej dotychczasowej polityki lub ryzykować utratę udziału w rynku, ponieważ kierowcy samochodów osobowych i menadżerowie zarządzający flotami firmowymi kładą duży nacisk na kwestię obsługi klienta podczas podejmowania decyzji dotyczących zakupów flotowych.”

Źródło: ADP Global Research
oprac. MF/jab