Liczba rejestracji nowych samochodów w Polsce wzrosła o kilkanaście procent

W pierwszym kwartale tego roku znacząco wzrosła liczba rejestracji pojazdów osobowych, dostawczych i ciężarowych – wynika z raportu „Branża motoryzacyjna” opublikowanego przez PZPM i KPMG.

W ciągu trzech pierwszych miesięcy 2016 r. zarejestrowano w Polsce 104 700 nowych samochodów osobowych, o 13 000 więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego (+14,2%) i równocześnie o 8000 więcej niż we wcześniejszym kwartale.

Zmniejszyła się liczba rejestracji dokonywanych przez klientów indywidualnych (-0,9% w stosunku rok do roku), wzrosła za to liczba rejestracji przez nabywców instytucjonalnych (+26,1%). Sprzedaż aut marek popularność zwiększyła się o 12,2%, a samochodów premium o 33,3%.

Bardzo dobry wynik odnotował także segment samochodów osobowych z napędami alternatywnymi (w raporcie uwzględniono tylko auta elektryczne i hybrydowe). W okresie od stycznia do marca 2016 r. ich rejestracje wzrosły o 42,8% w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku.

– W ciągu ostatnich kilku lat sprzedaż samochodów z napędami alternatywnymi wzrosła kilkakrotnie. Jeszcze w 2012 roku zarejestrowano jedynie 866 pojazdów tego typu, w 2013 roku liczba ta wyniosła już 1900, w 2014 – blisko 4000, a w 2015 roku – prawie 5700. W samym pierwszym kwartale 2016 roku zarejestrowano 2 169 samochodów z napędami alternatywnymi, co bardzo dobrze rokuje na wynik w skali całego roku. Dominują samochody z napędami hybrydowymi, które odpowiadają za ok. 95 proc. rejestracji w tym segmencie. Wciąż znacznie więcej aut z napędem alternatywnym kupują klienci instytucjonalni niż prywatni, a ich liczba znacznie rośnie – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Rejestracje samochodów dostawczych wzrosły o 17,4% w stosunku rok do roku, do poziomu 13 900 sztuk. W I kwartale zarejestrowano 6300 samochodów ciężarowych o DMC>3,5t, o 38,9% więcej niż w analogicznym okresie 2015 r.

Źródło: PZPM/KPMG