Koniec dobrej passy – zmalał popyt na auta w Europie

Lipiec był pierwszym miesiącem od sierpnia 2013 r., w którym spadła liczba rejestracji nowych samochodów w Europie – podaje firma analityczna JATO Dynamics. Największym popytem cieszą się crossovery i SUV-y.

Dane podawane przez JATO dotyczącą Unii Europejskiej (bez Bułgarii i Malty) oraz Norwegii, Serbii i Szwajcarii. W sumie w tych krajach w lipcu zarejestrowano 1,16 mln nowych pojazdów, o 2,3% mniej w stosunku rok do roku. W Grecji popyt poszybował w górę o 34,8%. Z kolei w Rumunii zmniejszył się o 38,5% w porównaniu z lipcem ubiegłego roku. W Polsce zanotowano wzrost rejestracji o 5,4%.

Chociaż liderem europejskiego rynku pozostaje Volkswagen, z udziałem 11,8% i liczbą rejestracji wynoszącą w lipcu 136 393 pojazdy, to marka zaliczyła duży spadek popularności. Sprzedaż w porównaniu z tym samym miesiącem w 2015 r. zmniejszyła się o 10,8%. Spadki o 10,5% zanotowały także Škoda i Grupa PSA.

Najpopularniejszymi modelami były w lipcu Volkswageny Golf i Polo, Ford Fiesta, Opel Astra i Renault Clio. Z tej grupy tylko Astra sprzedaje się lepiej niż rok temu (+26%).

Największym popytem cieszą się crossovery i SUV-y. Do tych pojazdów należy już 25% rynku, a popyt na nie wzrósł w lipcu o 11,8%. Wszystkie pozostałe kategorie, poza niszową klasą aut sportowych, zanotowały spadki, od 1% w przypadku segmentu B (druga pod względem wielkości, przed kompaktami), do 17% w przypadku E.

Źródło: JATO Dynamics