Jaguar Land Rover zbuduje nową fabrykę na Słowacji

Polska przegrała ze Słowacją rywalizację o nowy zakład Jaguara Land Rovera. Firma motoryzacyjna należąca do indyjskiego koncernu TATA zbuduje fabrykę w mieście Nitra.

Słowacki kompleks ma zacząć działać w 2018 r. Według założeń, w Nitrze ma być produkowanych nawet 300 000 samochodów rocznie. Inwestycja będzie kosztowała 1,7 mld euro i zapewni miejsca pracy dla ok. 6000 osób.

Decyzja producenta Jaguarów i Land Roverów jest pewnym zaskoczeniem. O tym, że nowy zakład ma powstać w Polsce (mówiło się o dolnośląskim Jaworze, gdzie powstaje Dolnośląska Strefa Aktywności Gospodarczej) informowały media zagraniczne, w tym „Economic Times of India”.

– Na finiszu negocjacji strona słowacka przedłożyła takie warunki wsparcia publicznego, takiej wysokości, że w naszym polskim rachunku kontynuowanie dyskusji byłoby niepotrzebne – powiedział wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński. – Rozłożenie korzyści i nakładów byłoby irracjonalne z punktu widzenia nie tylko miejsc pracy, które zostałyby utworzone, ale także obciążeń dla budżetu w przyszłości.

Eksperci wypowiadający się dla Polskiego Radia wskazują na kilka innych czynników, poza wsparciem publicznym, które mogły przyczynić się do decyzji o wyborze Słowacji. Wg byłego wicepremiera i ministra gospodarki Janusza Steinhoffa duże znaczenie miało to, że nasi południowi sąsiedzi są w strefie euro, a to niweluje ryzyko kursowe. Wiceprezes Związku Banków Polskich Mieczysław Groszek twierdzi, że Piechociński popełnił błąd podając do publicznej wiadomości informacje o negocjacjach w sprawie fabryki.

Zapewne nie bez znaczenia jest to, że Słowacja w ostatnich latach przekształciła się w motoryzacyjne zagłębie. Za ok. 20% eksportu tego kraju odpowiada właśnie sektor motoryzacyjny. Jaguar Land Rover wykorzystuje do konstrukcji aut aluminium. Słowaccy podwykonawcy mają doświadczenie w produkcji części z tego materiału, ponieważ dostarczają podobne elementy dla zakładu w Bratysławie, gdzie produkowane są luksusowe SUV-y koncernu Volkswagen (Audi Q7, Porsche Cayenne i Volkswagen Touareg).